Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Svårt val!

Skrivet av Malin
Jag har precis varit på intervju. Jag vet inte riktigt hur det gick, men jag gjorde väl inte bort mig helt i alla fall. Det är ett jobb via adecco som är en projektanställning på 4-6 månader på ett företag där jag verkligen vill jobba. Jag blir 1 av sex personer som blir presenterad för företaget till fyra platser.

Nu är det så att jag antagligen kommer bli erbjuden en tillsvidareanställning på ett annat ställe som jag också kan tänka mig att jobba på, men som inte har samma utmaning som adeccojobbet och som inte ger samma "tyngd" i cv:t som det andra. Detta inleds troligtvis med ett antal veckors praktik via arbetsförmedlingen.

Hur ska jag välja? Jag har en dotter på 1½ år, vi ska gifta oss till hösten och sen tänker vi nog försöka oss på ett barn till. Ska jag prioritera ett jobb för längre tid framöver eller ett som ser "bättre ut" i mitt cv och som ger kontakter på ett stort IT-företag?
Svar på tråden: Svårt val!

I din sits...

Skrivet av  Anna E med Viktor -01 och Emma -03
...hade jag nog satsat på tillsvidareanställningen och jag blivit erbjuden den. Bättre att ha ett säkert jobb som man kan ta föräldraledigt från än att vara arbetslös innan föräldraledigheten och få minimal FP.
Du har många år på dig att "uppgradera" din CV.
 

Håller med.

Skrivet av  BackSpace
Själv önskar jag att det jobb jag hade att gå tillbaka till efter f-ledigheten var av den lugnare sorten nu när jag har två barn. Och tryggheten är inte att förakta. Dessutom så finns möjligheten till avancemang senare också.
 

Tack för svar! Fler frågor!!

Skrivet av  Malin
Kan jag ta mig ur detta tror ni? Om jag nu blir erbjuden jobb på Adecco vilket det låter som så måste jag väl ta det om jag inte har blivit erbjuden det andra jobbet innan dess? Kan jag låtsas om som jag aldrig har sökt adeccojobbet alls och på så sätt komma loss?

Om jag börjar en praktik på det andra företaget så kanske jag inte blir tvungen att tacka ja?

Om jag måste ta anställningen på 4-6 månader hur påverkas min SGI och föräldrapenning då? Jag blir toknervös över alla regler som man inte har koll på! Min a-kassa nu är baserad på 20000 i månadslön. Båda de jobben jag sökt ligger runt 17000...
 

Ännu fler frågor:

Skrivet av  Malin
OM jag jobbar fyra månader och sen blir arbetslös igen. Är min a-kassa beräknad på de senaste fyra månadernas arbete då eller hur blir det?
 

enligt...

Skrivet av  Maria m K-02+M-04
...min a-kassa (sif) så räknas dagpenningen om när jag inte stämplat på ett år. Alltså kan jag ta kortare jobb och ändå behålla min dp.
Men jag vet att a-kassorna kan ha olika regler så jag tycker det är bäst och du frågar din a-kassa.
 

Artiklar från Familjeliv