Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Arbetslös & söka jobb & skyldigheter

Skrivet av annoNYm
Ny här och med en något knepig fråga. Frågade på OÖF och blev tipsad om det här snacket.

Tyvärr är jag arbetslös sedan några månader tillbaka. Har sökt flera jobb utan framgång. Innan jul sökte jag ett visst jobb enbart pga anmodan från arbetsförmedlingen. Jobbet var som personlig assistent. De ringde upp mig igår och erbjöd mig en tjänst som innebar att jobba heltid, med bla 24 timmar i sträck hos personen, 1-2 ggr/veckan. Det funkar ju inte om man har små barn att vara borta så länge och ofta och på så udda tider! Är man verkligen skyldig att ta ett sådant jobb som småbarnsförälder?

Svar på tråden: Arbetslös & söka jobb & skyldigheter

Du skall kunna vara borta från hemmet

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
12 timmar i sträck när du har småbarn så 24-timmarsplaceringar kan du nog slippa. Vill du läsa reglerna så finns de på http://www.iaf.se/upload/Foreskrifter/IAFFS200403.pdf
 

Fast 12-timmarsregeln

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
är för geografisk begränsning när jag läser mer noggrant.
 

Små barn...

Skrivet av  annoNYm
Ungefär som dina två, fast ännu fler. Befarar att jag kommer att få skit från arbetsförmedligen för detta :-( Det funkar inte med ett normalt familjeliv, dagis och skola. Jag tycker iofs att det är ett orimligt önskemål/krav från arbetsgivaren att personal ska bo borta i två dygn/vecka.
 

Gör som mig

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
Jag ringde helt enkelt min arbetsförmedlare och diskutera med henne när jag var i valet och kvalet om att tacka ja/nej till ett jobb. Min arbetsförmedlare förstod mycket väl mina argument. Innan du väljer att tacka nej så prata med AF.
 

När jag pratade med min arbetsförmedlare...

Skrivet av  Anna E med Viktor -01 och Emma -03
...så sa hon att hänsyn togs till familjeförhållanden och när det var orimligt för småbarnsföräldrar att ta ett jobb... Men ta du och tala med din förmedlare först, det lär ju knappast skada din sak.
Dessutom har du rätt att kontakta den som anmodat dig att söka ett jobb och berätta att det jobbet är olämpligt för dig som småbarnsförälder/inte rätt sorts kvalifikationer/eller vad det nu beror på att du inte kan ta det jobbet, och be dem stryka dig från listan av anmodade för just det jobbet... De skickar ju ut massutskick så det är ju inte alltid man är lämpad för ett sådant jobb.
 

Tack Bea och Anna E

Skrivet av  annoNYm
Jag har fått tag i min handläggare, så problemet är löst. Hon ansåg inte att jobbet var rimligt för en småbarnsförälder. Får pusta ut och ta nya tag, men så särskilt många jobb att söka finns inte. Känner er båda från andra snack, men frågar anonymt här, för att inte lämna ut den person som jobbet är hos.
 

Artiklar från Familjeliv