Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan Af gjöra något?

Skrivet av nedstämd
Vad gjör man när dagarna tar slut?? Känner att paniken kommer krypandes.Tänkte börja plugga då var det några detaljer som gjorde att det inte gick,har sökt flera jobb men ingen som nappat.
Arbetsförmedlingen har dom någon sista utväg?
Svar på tråden: Kan Af gjöra något?

Det är väl så

Skrivet av  Mia A
om jag förstod rätt på infomötet jag var på (hos AF) att efter de 300 dagarna som A-kassan står för så tar AF över ansvaret och ger 300 nya dagar.

I vissa fall kan A-kassan bevilja ytterligare dagar men i normalfallet är det som jag skrev ovan. När AF tar över ansvaret så får man nog också mer hjälp från AF än vad man tidigare fått. Dom har som sitt uppdrag att sätta en i någon form av åtgärd eller utbildning, vilket dom inte förbinder sig till under A-kassans 300 dagar.
 

Njae

Skrivet av  Lisa
När ens första 300 dagar tar slut _kan_ AMS bevilja 300 nya dagar, men inte alla får detta. Några ytterligare 300 nya dagar från a-kassan fås inte, _så tillvida_ inte man uppfyller a-kassans kriterier för nya dagar.

Jag har både haft mina 300 första a-kassa dagar, som tagit slut, och sedan fått ytterligare 300 dagar av AMS, som dessa också tagit slut. Nu är jag satt i Aktivitetsgarantin. Där är man "fast" tills man får ett nytt arbete som ger nya dagar eller att man blir tillsvidare anställd.

Det enda AMS "hjälpt" mig med under dessa år är att jag har blivit insatt i ett arbetsmarknadsprogram kallat för "jobbchansen". Där var jag 3 månader. Under denna tid kunde man bl.a. hitta praktikplats, lära sig söka arbete och skriva nya meritförteckningar. Första året fick jag gå en arbetsmarknadsutbildning på 1 år, en sk Yrkesutbildning, som inte lett till något arbete. Jag har varit arbetslös sedan 1999, fats däremellan har jag studerat, varit föräldraledig, haft kortare anställningar(understigandes 6 månader)och varit inskriven i Jobbchansen.

Nu är jag som sagt var inskriven i Aktivitetsgarantin. Här är jag "fast" tillsvidare. Anser inte att jag fått så mycket "hjälp" från Ams med något.
 

Artiklar från Familjeliv