Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

*Puhhhh* Trött + lite uppdatering om julen

Skrivet av Helena S med Markus 021201
Grattis först och främst till alla er som hunnit fylla två (alltså nu i dagarna).

Sedan en liten uppdatering om julen... som ni minns så har vi ju haft ett jäkla sjå att bestämma oss var vi ska fira den.

Efter en mindre kris ser läget ut så här:
- jag har börjat inse att jag kommer att stressa ihjäl mig och gå in i väggen om jag fortsätter så här. Förmodligen åker jag till Frankrike ensam och sover i en vecka i streck.
- jag har varit fundersam på vårat förhållande i ett år. vissa stunder är det kanon, andra lever jag och jonas i skilda världar. jag måste "blir fri", pratade med jonas igår igen om vårat förhållande (för femtielfte gången eller något). jag sa att jag behöver ta en paus och hitta mig själv innan jag kan vara hans fästmö.
problemet är att jag VET att jag vill leva med honom. jag älskar honom men vill ändå vara "fri" (alltså INTE kolla efter andra, bara vara min egen).
jag har i alla fall tagit av mig ringen och bett om en andningspaus, vilket han förstår och respekterar (helt otrolig är han, det är i sådana stunder man älskar honom mer o mer). den tiden jag är i frankrike kommer jag att försöka fundera mer på hur jga vill ha det.
kan man bo ihop men inte vara ihoppå riktigt? som sagt, gaaaah vad flummigt. jag älskar ju honom, och han mig, men jag känner mig för bunden av honom.
grejen är att allt gick så fort. jag var 19 när vi träffades, inom loppet av 1,5 år hade vi förlovat oss, flyttat ihop och blivit med barn, mest för att jag kände mig rotlös också (dum som jag var flyttade jag ihop för snabbt, men OBS jag har alltid älskat Jonas över allt annat, det blev inte med förste bästa). Nu måste jag få en paus, tänka tillbaka.

Dessutom känner jag hur tomheten kommer krypande, snart tar jag examen och ska ha jobb, och man börjar blicka tillbaka på alla år på universitetet. Dessutom är jga så **** trött, jag har legat i med 500% i alldeles för många år (ni som minns vet att jag aldrig tog en paus när markus föddes, utan våren-03 tog jag körkort, läste heltid på universitetet, jobbade xtra samt var mamma - pucko), nu börjar det kännas rejält.

Än en gång gaaaaaah, tack om ni orkade läsa ändå hit. har ni några bra förslag så skrivg gärna.

p.s. jag firar jul i frankrike, jonas o markus i gbg. sedan kommer de ner till nyår.
Svar på tråden: *Puhhhh* Trött + lite uppdatering om julen

Vad ledsamt...

Skrivet av  Åsa m Alex`94, Molly`98 o Klara 021129
...att läsa ditt inlägg. Jag tycker så synd om dig, Jonas och Markus.
Skulle du och NI inte må bra av att gå och prata med någon som kan hjälpa er att finna rätt plats i ert förhållande.

Man ÄR ju liksom inte ENSAM i ett förhållande och båda måste jobba stenhårt för att få det hela att fungera. När man sedan får barn i ett förhållande snurrar allt runt igen och man måste hitta nya roller på nytt.
Den dagen man skaffat barn kommer man ALDRIG att vara fri mer.

Tänk nog igenom vad du beslutar att göra. Jag tänker alltid att jag vill inte göra något idag som jag sedan kommer att skämmas för inför mina barn. Den dagen Markus är större och undrar varför du "frivilligt valde" att fira julen utan honom när han var 2 år måste du kunna känna att det var RÄTT val du gjorde. Att inte fira julen tillsammans är stort.
Kan inte Markus och Jonas följa med dig till Frankrike över julen? Han måste ju se att DU och därmed hela familjen skulle må bättre av det. Kan inte han förklara för Göteborgarna att just nu är det NI 3 som är viktigast och ni måste få komma till ro. Er lilla familj måste få komma före allt annat. Jag tror personligen inte att ni väljer rätt väg om ni delar på er. Snarare bör ni sluta er närmare och verkligen se till att bli HELA. Man måste inse att man är en helhet TILLSAMMANS.
Du skriver att problemet är att du VILL leva med honom. GÖR DET och ta hjälp utifrån av någon som är proffs på detta med förhållanden!!

Åh, vad jag önskar att du ska få må bra och att det ska lösa sig till bästa Helena!! Du har haft ett par tuffa och snabba år och det är ju inte konstigt att man tillsist inser att man inte hunnit med. KÄMPA PÅ!!

KRAMAR I MASSOR!!

 

Tack, men

Skrivet av  Helena S med Markus 021201
Jonas vill ju absolut fira jul med sin familj. Och jag orkar helt enkelt inte vara i Gbg, dessutom känner jag att det vore fel att spela upp en vacker liten familjeidyll för hans släkt när det ointe är så.
De kommer från en helt anan välrd än vad jag gör, och det är faktiskt ansträngande att anpassa sig så till andra människor hela tiden.

Jag har förklarat och bett honom komma med, och har förklarat att jag inte orkar var i Gbg. Men dels vill han ju träffa sin släkt, och dessutom har han bättre barnvakt där än hos oss (min mamma är organist och jobbar hela julen, pappa projektledare med ett miljardprojekt om halsen sen i våras, kan inte passa Markus alls, Jonas har flera tentor efter lovet, jag lägegr fram mitt examensarbete).

Till sist så känns inte julen så speciell för mig, eftersom mina föräldrar alltid jobbat och vi aldrig haft någon släkt att hälsa på eller som hälsat på. Det är snarare jobbigt att vara utan Markus så länge.
 

Jag undrar om du inte bara

Skrivet av  Åsa med Ethan och Filuren
är mest trött i grund och botten? Att problemet med känslorna är för att du inte orkar helt enkelt? Jag tycker att du gör rätt som far och hälsar på din familj i Frankrike. Du vet att Markus kommer att ha det jättefint med Jonas och resten av familjen. Mamma måste må bra om familjen ska kunna må bra....och nu kommer ju inte Markus att lida av detta, snarare som du säjer blir det jobbigare för dej. Sen tycker jag nog att när du kommer hem kan det som Åsa säjer vara ide att försöka prata med någon....men nog låter det som om du är knäckt tycker jag! Kramar...
 

Helena

Skrivet av  Anna med Carl 22/11-02 + BF 28/11
Du, det kanske är riktigt bra att göra som ni gör. Du får vila upp dig, sakna Markus och också sakna Jonas. Han får vara med sin släkt och de får rå om Markus men du slipper det i år (Menar inte att du slipper rå om Markus utan att du slipper umgås med Jonas släkt). Sedan kommer de ner till dig i Frankrike.

Du kommer säkert att sakna Markus en massa men det är ju så att Jul bara är "jul" för vissa men "JUL" för andra. Se det som en ledighet då du kan vila upp dig, tänka på lite annat och ladda. Ja, och träffa din familj också även om de är upptagna emellanåt.

Hoppas att du får det riktigt riktigt bra.

Kram
 

Tack tjejer

Skrivet av  Helena S med Markus 021201
det värmer verkligen =)
Det är som ni säger, jag är nog mest överarbetad och trött, och det blir mest bra att få sakna markus ohc jonas et litet tag och vila upp mig.

*kram allihopa*
 

Jag tycker det

Skrivet av  Mira. -99 och nov -02
låter som du gör ett bra val just nu efter omständigheterna. Jag förstår om du är på gränsen till att bränna ut dig... Du är helt enkelt jättetrött och utarbetad. Unna dig att vila ut och tänka efter hur du vill ha det med allt. Kanske är det så när du vilat och tänkt på din lilla familj så känns allt lite bättre? Eller att du vet mer vad du vill?

Jag tycker du är stark som lyssnar till vad DU vill och låter det gå före alla eventuella krav från alla runt omkring dig just nu!!! Vila ut och försök tänka igenom hur du vill ha ditt liv och försök att ta det lite lugnare med allt!!! (jag vill INTE att du bränner ut dig)!!

Många, många stödkramar till dig!
 

Det verkar bra.

Skrivet av  miya m. felizia
Att du får åka ner själv å få lite andrum. Julen ska ju va fridfull, inte stressfull. Sen så kommer ju de ner till nyår. Låter bra tycker jag.
 

Artiklar från Familjeliv