Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Blöjfri fråga..(blev halvlångt)

Skrivet av Helena, Adrian och lilltjejen 25/4
Jo juste,måste ju fråga lite om råd oxå.. Adrian har ju själv valt att han inte gillar att ha blöja hemma, han tar av sig både byxor o blöja själv..
och visst vart det lite pölar på golvet ibörjan,men nu är han jätteduktig och säger till när han måste kissa och så är ju vi rätt duktiga på att fråga o påminna ibland oxå om han inte kissat på länge, men han sover ju fortfarande med blöja och på natten blir den ju blöt och är vi ute och handlar nånstans så sättr vi på blöja, för då har man ju inte alltid tillgång till toalett så omgående..
Men nu till frågan då, på måndag så är det ju tänkt att adrian ska börja på dagis igen efter att ha varit hemma några veckor och frågan är om man ska våga prova på dagis utan blöja,men frågan är om han kommer komma ihåg att säga till Alt hur ofta fröknarna har tid att fråga honom, för sitter han o leker med kompisarna är jag inte säker på att han känner efter på samma sätt som hemma??
Och så är de ju ute två timmar vare fm och det är ju lite jobbigt om han kissar ner overallen, eller är det såna smällar man får lov att ta??
Det känns ju som om det vore enklare att testa blöjfritt till våren/sommaren istället??
fast samtidigt så känns det ju lite tråkigt att sätta på en blöja igen när han fixat det så bra hemma??
och om man provar, hur länge ska man försöka?
jag antar att man säkert kan räkna med ett par bakslag innan det funkar men hur många/hur länge??

har ni några bra tips?? Hur ska jag göra??
Alternativet är ju att fortsätta utan blöja hemma och ha blöja på dagis.. Det är kanske enklaste alternativet??
Svar på tråden: Blöjfri fråga..(blev halvlångt)

Hur ofta måste

Skrivet av  Åsa m A&E
ni påminna för att det ska fungera? Är det jätteofta typ varje halvtimme så då kanske ni ska vänta. Annars inte. Dagis brukar vara väldigt bra på att hantera barn som precis slutat med blöja. De går ju och kissar på rad :) Direkt efter frukost efter samlingen och direkt man kommer in från att ha varit ute, efter lunch och igen efter vilan osv.

Nu är ju inte Emrik intresserad än men Arvid hade bara någon olycka på dagis eftersom de har så bra rutiner. Så, Ja, jag tycker ni ska sluta på dagis med om han vill vara utan tror jag inte det är lyckat att "tvinga" på blöja, känns nästan lite kränkande att tänka att barn skulle behöva vänta till våren om det vill bli av med blöjan nu för att det blir enklare och inga sunkiga overaller. För det lär det ju bli ;)

Skulle vara beredd på en hel del olyckor i början men att det ganska snabbt minskar om det inte gör det så kan man ju börja fundera på om det var för tidigt och backa lite.
 

lite svar..

Skrivet av  Helena & adde
Alltså skulle tro att vi påminner (om han inte sagt till själv) kanske två gånger på fm och så kissar vi ju innan han somnar oavsett när han kissade senast innan och så kanske tre el fyra gånger innan det är sängdax, så det räknas väl inte som så jätteofta..
man får väl börja ha våtservetter o två tre byxpar i väskan istället för blöjor då..

Ska ta o prata lite med dagispersonalen och så kanske man kan prova en vecka el två och se hur det går.. Tror ni det är för kort tid??
 

Sats du på 2 veckor

Skrivet av  Åsa m A&E
första veckan kommer nog gå ganska kass men går andra bättre ja då är ni på rätt väg helt klart. När Arvid slutade slutade en jämnårig grabb samtidigt på dagis (båda precis dryga 2år) å kompisen kissade på sig varje dag 1 eller 2 ggr först 2-3 veckorna sedan var han torr. Ingen gjorde någon sak i det och grabben _ville inte_ ha blöja å visst kunde han. Han behövde bara träna lite :)
 

Min erfarenhet

Skrivet av  Åsa med Ethan och Filuren
är precis som Åsa att dom är väldigt duktiga på det där på dagis, och om du säjer till så tror jag säkert att dom kan samarbeta med detta. Tycker nog att det är lite knepigt att gå tillbaka till blöjor nu när grabben är så duktig.
 

Artiklar från Familjeliv