Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Marija hur är det?

Skrivet av Anso med Felicia + bf 21/6
Nu är det snart övertid.
Hur känns det? Lite oväntat kanske.

Kram
Svar på tråden: Marija hur är det?

ja, jag ville också in och kolla

Skrivet av  anna med astrid
hur du har det marija!
hoppas att allt är bra och att lill*n kommer snart!

nyfikenfråga: har du tänkt att tandemsmma?

kram!
 

Puh

Skrivet av  Marija med Sofia nov02 & BF 6/1
Sofia ammar nu minst 10 gånger per dag så jag vet inte om det blir något över till syskonet. :-))) Det är nog inte någon större risk att Sofia slutar amma nu när det är så nära till förlossningen så jag är ganska säker på att det blir tandemamning. Skall bli spännande att se hur det fungerar i verkligheten.

Hur ofta ammar Astrid?
 

sitter med ömma tuttar

Skrivet av  anna med astrid
efter julledigheten : ) hon tuttar oftast hela/halva nätterna (oklart hur mycket jag vaknar kanske inte alltid?), ibland sover hon ganska länge också, typ 5-6 timmar), sedan är det morgonslurk och ev vid lämning på dgais (numera sällan), hämtning på dagis (händer också att hon hoppar över, men då vill hon oftast ha hemma sedan, sedan gärna på tidiga kvällen om hon får (här stoppar jag iböand för det blir svårt att somna för henne om de inte är fulla då), och sedan när hon skall somna.

under ledigheten har det nog blivit 2-4 fler gånger. nu är de ömma som sagt : )

problemet är att hon äter så himla dåligt och även om jag _egentligen_ inte tror attd et spelar roll om hon tuttar känns det som om jag vill dra ner lite och inte amma henne helt fritt, så jaghar börjat säga nej ibland. ofta får jag ge med mig efter att tag, men det känna ok, så vill hon verkligen ha. de gånger hon vill snutta för att hon är uttråkad t ex hoppasr vi nu över.

tänker på dig och hoppas att du får en odramatisk och fin förlossning!
 

är det inte jobbigt?

Skrivet av  Linda med Filip
Jag skulle tycka det vore jätte jobbigt att amma filip nu och inte få sova på nätterna. Svårare att sluta ju mer tiden går va?

Anser inget fel men jag skulle inte välja det..
 

Sofia äter bra men...

Skrivet av  Marija med Sofia nov02 & BF 6/1
... jag tycker att hon inte dricker så mycket utan ammar istället.

Jag har slutat med fri amning för 5 månader sedan, då vi slutade med nattamning. Nu ammar hon runt 7 och sedan sover vi någon timme till. Sedan ammar hon när hon vaknar och efter frukost. Sedan blir det några gånger på eftermiddagen och några på kvällen. Amma till sömns gör jag bara om jag vill sova med henne efter lunch, på kvällen lägger vi oss bara tillsammans.
 

till linda

Skrivet av  anna med astrid
njaää, det är olika hur jobbigt det är. en gång per natt och på morgonen är helt ok. men ibland drömmer hon mycket eller är lite sjuk, så kan det bli jobbigt, men det gäller nog för oammade barn också förmodar jag.

eftersom jag är arbetslös behäver jag ju inte vara tipptopppigg på ett jobb, det blir nog jobbigare när jag börjar jobba.

men det är klarta tt jag helst önskade att hon sov hela nätterna.
 

till marija,

Skrivet av  anna med astrid
hur fick ni henne att sluta nattamma? jag har inte orkat bråka, hon blir sååååååååå arg om det dröjer en sekund för länge innan tutten kommer fram. hon har etttemperament som en gammal gris och är envis som en åsna.

på dagis somnar hon utan napp eller snutte (har aldrig haft någotdera) men hemma funkar det INTE med t ex pappan. det vore skönt att bli avlastad någon gång. hon somnar också i bilen och ibland i vagnen. och på dagis som sagt!
 

Till Anna

Skrivet av  Marija med Sofia nov02 & BF 6/1
Jag tyckte att det var för jobbigt att nattamma eftersom jag under graviditeten inte kunde somna mellan amningarna. Utan att ha funderat på hur jag skulle göra så bestämde jag mig bara mitt under natten att jag skulle sluta. Sofia blev jätteledsen och hon grät i en hel timme innan hon somnade. Jag hade burit henne och tröstat under hela tiden. Sedan sov hon tills det var morgon. Nästa natt fick jag bära och trösta henne i bara några minuter innan hon somnade. Jag hade hela tiden upprepat att hon skulle sova och att vi skulle amma imorgon.

Efter det har det inte varit några problem på nätterna. Om hon vaknar säger jag bara att vi skall amma imorgon så fortsätter hon att sova.

Kort därefter har jag sluta amma henne till sömns också, det räckte att säga att vi skulle sova nu och amma imorgon.

Sofia har inte heller napp eller snutte. Det händer att vill somna hos pappa men för det mesta sover hon hos mig. Alltså vi sover ju i samma säng men sambon och jag har varsitt täcke.

På dagarna har det inte varit några som helst problem att somna med pappan i och med att han har varit pappaledig på eftermiddagarna från det att hon var 7 månader tills nyligen. Nu när jag är hemma sover vi oftast tillsamans på em eller så somnar hon i vagnen eller bärsjalen om vi är ute.

Vet att många väljer att pappan skall ta över nattningen när man vill sluta nattamma men jag ville inte att Sofia skulle förlora både amningen och mig samtidigt. Lycka till om du bestämmer dig att sluta nattamma.
 

Mår bra

Skrivet av  Marija med Sofia nov02 & BF 6/1
Tack för att du frågar. Jag mår bra och ingen bebis på G. Vi har hela tiden väntat på att jag skall få havandeskapsförgiftning och att det skulle bli en januaribebis har vi aldrig liksom tänkt på. Blodtrycket har under hela graviditeten hållit sig på gränsen till högt men inte mer än så.

Hur är det själv då?
 

Vad skönt..

Skrivet av  Anso med Felicia + bf 21/6
.. att du fått gå så långt nu.

Jo här är det också bra. Har ju gått sexton veckor nu fast jag känner mig helt ogravid än så länge. Plufsig men inte mer.

Spännande att se hur länge liten vill stanna.

Ojoj vad tufft det låter att dubbelamma.
Men har du klarat att amma Sofia så länge grejar du nog det också.

Kram