Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Renovering på gång (OT)

Skrivet av US med Felicia
Vi ska renovera våra badrum och tvättstugan. Det ska bli så skönt att få iordning och fräsht. Men jag bävar lite för de dagar då vi blir utan varmvatten... Det blir att flytta hem till mamma och pappa tror jag.
Vi håller på att titta på kakel och möbler. Det är svårt att bestämma sig (framförallt för en sådan som mig som inte ens kan bestämma vad jag ska ha på mig för dagen...). Vill ju att det ska både vara snyggt och funktionellt.
Har ni några bra tips från era badrum och tvättstugor -något ni är extra nöjda med att det finns eller som ni tycker är väldigt snyggt.
Svar på tråden: Renovering på gång (OT)

Detta

Skrivet av  Åsa m A&E
prioriterar jag

-halv täcksida på badkaret så man kan moppa under utan att tabort sidan. Snyggare oxå.

-Kommod nära toan eller ett badrumsskåp med lådor, lågt, nära toan. För toarullar, bindor och OB. Perfekt att förvara sådant dolt men så man når sittandes på dass.

-Bra krokar och belysning

-handdukstork

-golvvärme

Och viktigast av allt _slätt_ golv med lagom stort kakel. 15*15 eller 10*10 som inte är tumlade eller handgjorda utan släta så det är lätt städat. De andra får så grova fogar å all skit, gejs samlas super snabbt där.

Fallet oxå se till att få det bra om ni gjuter om golvet.
 

Håller med Åsa

Skrivet av  Åsa med Ethan och Filuren
med stora, släta kakel, och INTE vita...det gjorde vi i lilla badrummet, som ser jättefräscht ut till ca fem minuter efter du har städat.
Diggar också golv värme starkt.
Vi har ett jättesnyggt badkar vet inte vad det heter på svenska men det kallas clawfoot tub - antikt - men det är kanske inte så praktiskt!
 

Ah, ett favoritämne!

Skrivet av  loppran
T och jag älskar ju inredning och renovering, och har fräschat upp både badrum och gästtoalett de senaste åren (egentligen har vi byggt om ett kök till ett badrum, men det är en annan historia).

Våra tips är:
Satsa på en neutral färgskala. Trendiga färger kan man alltid sätta dit, med handdukar, mattor och duschdraperier, men kakel är svårare att byta ut. Vita kakelplattor på väggen är inte tråkigt, det finns sådana med fin struktur som ger mer liv. Och en fondvägg eller en bred rand från golv till tak livar upp - tänk bara på att välja en tidlös färg (nougat, grå, blå etc) så det inte blir som de där aprikosfärgade 90-talsrummen alla vill bli av med nu. :-/

Till golvet förordar jag precis tvärtemot Åsas tips, ett klinkersgolv med struktur. Alldeles släta plattor blir för hala att gå på när de blir blöta! Be att få hem provplattor att titta på hemma (gäller väggar också såklart) så ni får en snygg matchning till väggarna. Små mosaikkartor är roliga att använda till mindre ytor (duschgolvet, en fönsternisch, sidan på duschväggen etc). Vi har sjösten i lilla toan också, det är snyggt men dyrt.

Anpassa duschen efter era kroppar. Vi som är långa har valt både en extra bred duschyta, och har glasbetongvägg i stället för duschkabin (som är byggda för pygméer T slår huvudet i när han ska in i).

Köp IKEA-skåp om ni vill, men inte kranar! Handla dyrare, och hållbara kranar istället. FMM, Oras och Mora är bra allihop, och Mora har många som är särskilt fina. Vi gillar Svedbergs skåp också. www.sigro.se är billiga om man vill ha hemleverans.

Surfa på nätet efter tips och inspiration, och hämta eller skicka efter broschyrer överallt ifrån. Kolla på Hus&Hem på det här snacket också, där finns många glada tipsare!

Lycka till med renoveringen, hoppas det går bra!
 

Hi, hi

Skrivet av  US med Felicia
känner igen det med aprikosfärgat badrum. Vårt lilla badrum/dushrum är just vit med aprikosfärgad struktur i. Det var här när vi flytta in men det känns inte riktigt som det är vår stil.
Vi är inne på att ha vitt kakel och grått golv.
Tack för tipsen.
 

O, håller

Skrivet av  Åsa m A&E
med dig helt släta golv blir halt. Så det tycker inte jag heller de ska välja.

Det jag inte gillar är alla dessa hos många, smutsiga men svindyra italienska sjöstens eller handgjorda klinker golv (eller tumlade för att se hadngjorda ut). Vi har själva tumlat klinker som då int eger den där raka fina 4mm fogen utan utan en vågig bred fog som man måste handskura för att hålla snyggt. För mig är mer jobbet inte värt utseendet.

På nya stället ska vi har "vanlig" grå klinker platta som har lite struktur i ytan men raka kanter. Det hoppas jag blir smidigt och bra. Bara att moppa av.

Är mycket för funktion vilket jag inte tycker man ska trada mot snyggt.
 

Artiklar från Familjeliv