Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej alla, nu är vi tillbaka!

Skrivet av Helena S med Markus 021201
Halloj alla och gott nytt år!

I går kom vi hem från Frankrike, där vi varit utan internet i 9 långa dagar. Semestern har gått jättebra, och resan också - vi har världens gulligaste son, fast att vi reste mellan 11.30 och 19.30 igår, både bil, flyg och buss, var han hur snäll som helst!

Julen var rätt rolig, det tog en minut så sa Markus: farfar tomten. Snacka om att var dålig skådis ;-)
Enormt mycket julkappar fick han av släkten, så Jonas och jag gav honom bara två böcker, Alfons Åberg och barnen i bullerbyn. Det får bli mer till påsk eller liknande.

I övrigt kan jag berätta vad barn drömmer om på natten: allt som har hänt på dagen! sista natten i frankrike väckte markus oss runt halv fem och berättade först handlingen i godnatt alfons åberg. Sedan pratade han om fiskar, fåglar och hundar, som han sett i en djuraffär. Han pratade om stella, en hund som varit i en restaurang och som slickat honom på kinden. han pratade om flygplan, tåg och bilar (vi har ingen bil, så det blir speciellt varenda gång han åker bil), ankor (som han matat i Tuilerierna, fast det var fiskmåsar), osv. Han somnade sedan till en liten stund och vaknade sedan igen, och berättade lite mer om vad han varit med om. Hur sött som helst, men lite jpbbigt med tanke med tanke på att klockan var fem på morgonen ;-)

Sedan ratade han konst rätt rejält. Efter en halv dag i Louvren med morfar kom han hem, och hade varit i trädgården precis innan. Vad har du sett, undrade vi. "ANKA", svarade han stolt och syftade på trädgårdsfiguren han släpat in. Vad såg du mer, undrade vi. "KVAK KVAK", svarade våran lille djurvän. (Pappa berättade sedan att han faktiskt tyckt tavlorna varit kul, framförallt hästarna ;-) En grupp japanska turister hade dessutom kärat ner sig i våran lille lintott med stora låa ögon!)

En mindre rolig sak är hur förtryckta barnen är. När Markus hade tittat på djuren hade en jämnårig liten fransman kommit fram och sagt "du är ful" åt honom. Undrar vad han har fått höra hemma, stackarn! Markus har förmodligen aldrig hört ordet ful ens!!!! Vid att annat tillfälle, när vi var på banken, lekte Markus med en liten pojke, som förmodligen gjorde något fel, för rätt som det var kom hans pappa och daskade till honom rejält i baken, mitt framför ögonen på Markus! Min stackars älskling tog sig försiktigt om baken han med, som för att försäkra sig om att den var kvar! Men vad ska man säga? Du får inte uppfostra dina barn som du vill i ditt land, du ska anpassa dig efter Sveriges principer?

Till sist så kommer vi i fortsättningen att tänka på vad vi kallar Markus. ett smeknamn har ju varit Mackan, men det har blivit lite lustigt efter julen, då han fått en barnbok där ett får tappar en macka på marken. "Tappar Markus", säger Markus då, och menar att fåret tappar sin macka...

I övrigt har talet verkligen exploderat på senare tid, längsta meningen hittills är: "Markus fått klossar av mormor och jacka av morfar". Nu använder han nästan bara flerordsmeningar, vilket vi tycker är duktigt med tanke på att han har två språk hemma (franskan däremot tar givevis stryk av detta, men man kna inte få allt. Han förstår den i alla fall).

Hoppas ni har haft det bra allihopa, vi håller två STOOOORA tummar för Maja och Marija! Kul med fler nya bebisar snart, jag är inte lite avis =)
Svar på tråden: Hej alla, nu är vi tillbaka!

Vad skönt att han var så duktig!

Skrivet av  Åsa med Ethan och Filuren
Låter som om han hade jätte kul i Frankrike! Förutom att se lite daskning, det var kanske inte så kul...
En fråga när du berättar om hans språk utveckling, pratar ni konstant två språk med Mackan eller? Jag pratar 99% bara svenska med E, och resten blir ju engelska förståss, pappa, dagis, etc. Ethan förstår väldigt väl allt vi säjer på båda språken, men han har absolut inte lika långa komplicerade meningar som Mackan.
 

Jag försöker

Skrivet av  Helena S med Markus 021201
prata så mycket franska som möjligt, men det är är rätt tufft, med tanke på att jag är ensam fransktalande i närheten. Markus har/hade några franska ord/tvåordsmeningar som où est léau, alltså var är vattnet och liknande.

Att han fått sådan talexplosion nu tror jag dock beror på att både JOnas och mina föräldrar har pratat jättemycket med honom, de har fått vara en hel del barnvakt och tagit hand om honom, sjungit med honom osv.

Men som sagt, Markus har inte lika långa komplicerade meningar på franska.

Var firade ni jul förresten? När var ni i Sverige senast?
 

Jo det är tufft, jag är ju ensam

Skrivet av  Åsa med Ethan och Filuren
Svensk talande också. Men det känns viktigt för mej att göra detta. Blir lite, lite stressad av att Ethan inte pratar så mycket ännu, fast jag visste ju att det förmodligen skulle bli så med två språk inblandade. Det är iallafall supercoolt att se att han förstår ALLT på båda språken.
Vi var här hemma på jul. E och jag var sist i Sverige i Maj...vet inte när det blir nästa gång, om vi ska försöka innan bebbe eller vänta till nästa jul...
 

Häftigt!

Skrivet av  Viktoria m Filippa och Emilia
Det var häftigt att höra om er lille kille! Det där med när han väckte er log jag brett åt, gud vad gulligt. Fast ändå inte så dags på dygnet :-)

Ja, det är inte lätt med andra kulturers syn på barn, föräldraskap och uppfostran ibland. Förstår att han blev förskräckt. Och vad otrevligt att få höra att man är ful!??! Vem säger sånt?? Hoppas att det inte fastnade i hans hjärna i alla fall. På ett äldre barn kan det ju bli katastrof att få höra nåt sånt!

Jag har också tänkt på det där med macka, fast inte med tanke på Markus, utan på att vi ofta säger macka om smörgås här hemma. Men det låter lite trevligare med smörgås tycker jag. Fast ändå lite gulligt när ett litet barn säger slanguttryck, eller vad det nu kan kallas att säga macka.

De säger så roliga saker, barnen. Häromdagen gled Emilia ner från pappas famn och hamnade på golvet. "Oj, jag tappade mig" så hon då :-) Så sant så sant.
 

ni verkar ha

Skrivet av  Maja, Edvin & Pyret 14/1
haft det härligt! :) Roligt att läsa allt och visst är det kul med språket- det är ju som hela barnet öppnar sig och visar vem det är liksom. Edvin har max 3ords meningar men ändå så får han ju ur sig rätt mycket. Igår kväll när han skulle somna sätter han sig upp i sin säng och håller upp lilla pekfingret "1 mamma... 1 pappa... e 2!!!" Gulligt! :) Sen fortsatte han med alla andra "1 darmor... 1 mormo... " fast det fick han inte ihop matematiskt ;)
 

Hallå

Skrivet av  Marija med Sofia nov02 & BF 6/1
Vad kul att ni har haft en bra semester och att även Markus uppskattade den. Roligt att han minns allt han har gjort under dagen. :-)
 

Artiklar från Familjeliv