Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon

Skrivet av Åsa m A&E
med tips på om man kan motivera små att börja försöka sig på toan/pottan.

Emrik kissar och bajsar med "flit". Blöjan är torr på morgonen och han sitter gärna på pottan/toan. Men han gör inte något. Det känns så synd att han ska behöva ha blöja för han vill verkligen inte. Vrålar : -Inte böja, nä. När den ska på. Nu då man dessutom märker att fysiken är i kapp och han helt klart styr så hade det ju varit så skönt.


Vi har provat att låta honom gå naken och då sitter han på pottan mellan varven men inget kommer. Så när han känner sig "nödig" går han in i ett hörn och gör en pöl. Så det funkar ju inte :(

Lite funderar man ju på den där forskningsrapporten oxå om att onödigt långt blöjanvändande. Kan leda till sterilitet hos män. Å då pratade man om blöja efter 2år. Förr var ju 2år normal användingstid i dag är den 3år. Inte för att jag vill stressa grabben men det hade varit så skönt när han faktist "kan" men ändå inte "kan". Men Arvid kom oxå denna "fysiska" mognad vid 2år och ett tag senare bara slutade han med blöja. Iofs mycket pga av dagiset.
Svar på tråden: Någon

Hur gör han på dagis?

Skrivet av  Viktoria m Filippa och Emilia
Jag har inga bra tips, Filippa var sen med blöjanvändandet, och hon betedde sig inte som Emrik innan. Jag är mycket för att inte stressa barnen med potta/toalett, det kommer när de är redo. Men, i ert fall känns det lite annorlunda. Han kan ju styra sig, så att säga, och vill inte ha blöja, men går sen undan för att göra behoven nån annanstans än på toan/pottan. Hm.

Jag läste i Vi Föräldrar att många barn inte vill gå på toan för att det de har presterat, som är en del av deras egen kropp liksom, spolas ner. Alltså kanske man själv kan spolas ner också, tänker barnen. Klart de blir skraja då!

Kan ni försöka säga att han inte behöver ha blöja, men att han kan gå och ta på sig en blöja när han ska kissa eller bajsa? Klarar han det? Svårt. Har inga bra tips. Det finns väl ett snack för sånt här? Eller har jag fel? Kanske nån där har nåt bra tips? Vi är nog långt ifrån den problematiken tror jag... Här lär det dröja.
 

Ja

Skrivet av  Åsa m A&E
det känns liksom som det är lita annorlunda än att bara vänta ut att han ska vilja. För han vill ju sluta men har antingen inte fattat eller tycker det är "trevligare" att gå undan någon annanstans.

Ska nog dock prata med dagis om de kanske kan börja "pott"-träna lite. De har sagt sedan tidigare att så fort blöjan börjar bli torr när man tar av den mellan varven så sak vi säja till för då börjar de erbjuda de barnen toa/pott besök med jämna intervaller och om de vill att gå blöjfria. Emrik har ju snart medelålders fröknar så de har bra koll på sådan här saker. Förhoppningsvis får han då upp ögonen på att gå på pottan/toan är det som gäller eftersom de går flera barn i stöten.

Det finns ett snack för sådant här så jag ska fråga där. Men man är ju så van att "snack" här så man glömmer att det finns fler...


Tack!
 

Inga tips

Skrivet av  s m william + bf 28/1
Tycker själv det är svårt. William tar av sig blöjan då o då. Sitter på pottan men samma där, han går iväg o gör sina behov nån annanstans.
Har ingen aning vad man skall göra.
 

Vi

Skrivet av  Åsa m A&E
får troligen vänta lite till. Tycker det är svårt när Emrik inte pratar så som Arvid gjorde. Honom kunde man liksom resonera/diskutera med redan i 2årsåldern. Så då visste man mer vad han tänkte och man kunde förklara det där med toa litegrann.

Ska dock prata med dagis kanske kan det underlätta för honom att få stöd därifrån oxå att gå på toan.
 

vill också ha pott-tips

Skrivet av  Maja, Edvin & Pyret 14/1
Edvin gör liknande Emrik, hans "toalett" är under något bord. Och man får inte vara med, "nä-nä" säger han hela tiden och så frågar vi om han vill gå på pottan men då följer bara mer "nä-nä". Det vi tänkte testa är sån toa-ring som man lägger uppepå toaletten. Hört av vänner att det fungerat bättre. Och en pall vid toaletten så han kan sköta sig själv lite grann. Edvin går mycket utan blöja inne nu, utom på natt och när han sover middag. Ute har han blöja. Känner som du att det vore skönt att bli av med det nu men samtidigt är man rädd att stressa på. Tänkt fråga precis som du om råd!
 

Känns som

Skrivet av  Åsa m A&E
om Emrik och Edvin är på "samma" ställe :) Efter att ha funderat lite så ska jag bara låta det vara. Vi får kämpa med blöja ett tag till för kämpa blir det ju när han inte vill ha den. Men han har inte alls hajat toaletten (vi har både potta och sittring iom storebror). I går morse tog jag av blöjan som var snus torr när han vaknade. Sedan höll han sig i 1½timme satt på toan flera gånger till vi skulle ut då åkte blöjan på varefter han gick till "sin" hörna och både la nummer 1 & 2. Lite rädd är man ju att han ska få felaktiga invande mönster om vi inte bryter dem i tid.
 

Funderar lite...

Skrivet av  Sanna med Hjalmar
Vad tror du om att sätta pottan i "hörnet"?

Tror du att Axel kan visa Emrik? Det kan ju ha en större dragning om Axel "som är en stor pojke" kan visa.

Hjalmar har gått på pottan sedan i september. Bara kissat, men det gör han jättebra. Men han vill ha blöja ännu. Springer och hämtar en direkt efter han har kissat, och har inget emot att kissa i blöjan. Så här är vi inte färdiga för blöjavtagning ännu.

Ha det!
 

Intressant tanke!

Skrivet av  Viktoria m Filippa och Emilia
Den hade jag inte tänkt på, med pottan i hörnet. Kan funka bra, men kan också kanske upplevas som kränkande eller skrämmande kanske? Typ "vad 17, nu har pottan hunnit i fatt mig här också, får man aldrig vara ifred??" Ja, jag har ingen aning. Men om man ställer pottan där i samråd med honom så blir det ju ingen överraskning förstås.
 

Flåt... Missade Arvid!!!! Inte Axel...

Skrivet av  Sanna med Hjalmar
Inte meningen... Brukar inte vara så slarvig...
 

*skäms lite...*

Skrivet av  Sanna med Hjalmar
Men man gör så med kattungar och hundvalpar. Jag har själv gjort det med framgång flera gånger. Barn är barn och djur är djur, men uppväxten är på många sätt väldigt lika.
Barn och djurungar lever i nuet och är ofta rätt så okomplicerade...Om man förstår hur tankegångarna går...
Vilket man inte alltid gör, vips så har det enklaste förvandlats till något som är helt totalt oförståligt ;o)))))

Ha det!
 

Du ska absolut

Skrivet av  Åsa m A&E
inte skämmas för tanken med pottan i hörnet. Den har vi redan provat så då får vi skämmas med då. Arvid visar så gärna så och Emrik sitter gärna på både toaringen och pottan. Men inte när det ska till. Nu ska vi ju flytta så vi kommer vänta ett tag ändå.
 

Artiklar från Familjeliv