Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vilka har trotsbarn, och hur hanterar ni det?

Skrivet av Viktoria m Filippa och Emilia
Och hur yttrar det sig?

Jag får ta och damma av Trotsboken (ur Vi Föräldrars serie) tror jag. Fast jag är osäker på om det är trots, eller bara ett jäkla humör (personlighetsdrag)? Tycker att det funkar bra (än så länge?) att låta henne bestämma det som "går" att bestämma. Hon konstaterar raskt om det är nåt hon inte kan, och ber om hjälp istället.

Det värsta är kanske påhittigheten/klåfingrigheten? Jag blir gaaalen!! Man kan väl inte punktmarkera ett barn, även om man skulle vilja. På frågan om vad hon gör (när man inte ser henne) svarar hon ofta "Inte nåtting", och då vet man att det är fara å färde...

Och som de bråkar, barnen, sinsemellan! Inte alltid såklart, de håller mycket sams också.

Och ni som har större barn, hur 17 får ni dem att städa?? Jag har redan superpedagogiskt märkt upp lådor där allting ska vara. Det är bara viljan som saknas. Jag har kört med både mutor och hot, det funkar sådär.

Suck. Och samtidigt är jag ju såklart så oändligt tacksam för att de finns, och de gosiga roliga stunderna överväger klart. Jag ville bara poängtera det, antagligen helt i onödan, för det vet ni väl redan...
Svar på tråden: Vilka har trotsbarn, och hur hanterar ni det?

HÄR är det trots

Skrivet av  Linda med Filip
Filip vet minsann vad han vill och hur han ska göra för att jag ska bli arg ( fråga de på dagis, de håller med).

Han slänger saker på oss, slänger saker i golvet ( sånt som han inte får röra), han bits ibland och slänger sig på golvet och skriker så fort han hör ordet NEJ. Och i en affär är det nästan omöjligt att ha med honom ( han skriker och ålar på golvet)..

Städa?
*suck*
 

inte så mycket

Skrivet av  Elin & Tjejerna
trots ännu, mest om hon är väldigt trött som hon kan bli gaaaaalen på saker och ting som inte går som hon vill men det är juh inget trots och test mot oss..

med städningen så kankse det kan hjälpa om du gör såhär: tex vill hon måla, okej fråga då
- vill du leka med måla? ja..
- okej, om vi ska kunna måla så måste vi plocka undan det här först, kom så hjälps vi åt,

så brukar jag göra om det ska funka iaf... fast det gör det juh såklart inte heller varje gång, vilket man lätt ser om man kommer hem till oss, det finns juh leksaker utspridda överallt *ler* men ibland hjälper det iaf ;)
 

Funkar inte tyvärr

Skrivet av  Viktoria m Filippa och Emilia
INGENTING funkar när det gäller 5-åringen. Hon totalruttnar ihop, gnäller, struntar hellre i att måla osv. Allt för att slippa städa.
 

jodå... lirk, lur, mutor och hot...

Skrivet av  Maja, Edvin & Pyret 14/1
det är ju inte alltid han är så ängla-gullig som i mitt inlägg nedan. Här är största fighterna om påklädning och tandborstning. Man inser raskt att man har prickat av hela listan av lirk, lur, mutor och hot som man "aaaallllldriiiiig" skulle göra innan man fick barn *fniss*. Här är det titt som tätt kommentarer från mig i stil med "om du ska titta på Molly så får mamma borsta tänderna" eller "nähä, du vill _inte_ åka rutchkana då???" osv... Känns inte så kul, men fungerar iallafall. Vi förhandlar kan man säga när det blir såna situationer. Någon gång har jag bara tigit och klätt på lilla monster-Edvin sprattlande och krälande på golvet men då har han varit rejält sur och det länge när vi kommit ut. Så det undviker jag. Förhandlandet med stort tålamod är det som fungerar bäst här. Men vad man _ska_ göra har jag ingen aning om. Och alla gånger orkar man ju bara inte heller.
 

Här! *vinkar*

Skrivet av  Sanna med Hjalmar
Hanterar....

Vet inte riktigt... Det går sådär. Men med hot och mutor så går det bättre,,,, ibland...

Såg du SuperNanny???????
Det finns värre ungar än våra iallafall!

Ha det!
 

Nej

Skrivet av  Viktoria m Filippa och Emilia
Jag har hört om programmet i alla fall. Det verkade vara rätt intressant. Ja, det finns verkligen de som har det sämre!!
 

Ja du vet ju hur vi har det HÄR!

Skrivet av  Lina med Andrea
Vansinnes vrååååål och så....
Nu har jag i alla fall lyckats avvärja kanske hälften av konflikterna genom tips från (igen) Anna Wahlgren.
Ex:
Jag: Andrea kom och ta på pyamasen
Andrea:Näää jag vill inte!
(Och man ser att NU är det trots på gång)
Jag:Jo, kom nu och ta på pyamasen
Andrea: Nä!
Jag: Nähä. Då FÅR du inte ta på pyamasen.
Andrea: Joooo jag viiillll!!!!!
Jag: Okej kom då.
Andrea: Jaa.
Hon kommer och tar på pyamasen.
Tja.
Riktigt så enkelt är det ju som sagt inte alltid.
Men många gånger funkar det.
Och de gånger det inte gör det är hon på det där humöret att hon inte ens trotsar utan hon helt enkelt bara sätter igång och gnäller/gråter/vrålar på en gång och är helt oresonlig och hysterisk på nolltid och inget funkar ALLS!!!!!
 

Det hade jag glömt

Skrivet av  Viktoria m Filippa och Emilia
Det där med tvärtom funkar ju på de små, förhoppningsvis, men inte på en femåring. Inte min i alla fall. Igår hade hon supertråkigt hela dagen för att hon ville pyssla och jag sa att hon i så fall fick röja i lekrummet först. Hon vägrade och alltså blev det inget pyssel. (Mamma, jag glömde att jag inte ville pyssla. Så du får städa själv.)

Men jag ska komma ihåg det där med tvärtom till Lilla fröken Envis.