Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Frågot om säng + utveckling

Skrivet av Helena S med Markus 021201
Och hur tycker ni att det går?

Markus fick sin den 27e december, men den har använts från 5e januari, så vi har inte SÅ mycket erfarenhet än, men hittills har det gått kanon.
Största problemet är att han härmar Alfons i Godnatt Alfons Åberg, dvs kör med oss om vatten, kissa, nallarna... Sedan ska han gära ALLT själv. Han ska ta på sig pyjamas själv, borsta tänderna själv, vinka godnatt till mig och katten, gå in på sitt rum själv, stänga dörren själv, krypa upp själv, stoppa om sig själv... Det kan ta lite tid ibland. Naturligtvis ska han ta på sig kläderna själv på morgonen också och skruva på korken på vällingflaskan själv.

Sedan har han börjat prata om "mig", "min", "jag".
Jag tycker det verkar lite tidigt i utvecklingen. Markus fyllde ju 2 för en månad sedan bara. Någon mer med självständiga barn? Eller någon med större barn som vet när "självperioden" kommer?
p.sp på utvecklingssamtalet på dagis sa de att han ligger före i utvecklingen, men det här låter ändå lite mycket?
Svar på tråden: Frågot om säng + utveckling

Emilia gör också så

Skrivet av  Viktoria m Filippa och Emilia
Med talet alltså. Exempel på meningar: "Jag tappade mig" (när hon ramlade), "Jag vill inte ha mer", "Min lejon" (gosedjuret) osv. Hon är nog också tidig med talet, men eftersom Filippa också var tidig tänker vi inte så mycket på det. Minns när vi berättade att vi skulle få en bebis i familjen, då var Filippa ca 2 år och 3 månader. Då sa hon sen när jag skulle gå in i duschen :"Mamma, ska du duscha med din bebis nu?" "Det får du inte. Den skriker!" Med butter röst.

Ang sängen. Det är klart han testar sin nyvunna frihet nu :-) Men det är kanske nyhetens behag. Men det ÄR ju en sån period nu, kan själv. Hade tänkt trycka upp en sån tröja till Emilia, med texten "Kan själv", men jag har inte energi nog...

Passa på att skriva upp allt han säger och gör, det är så roligt att se tillbaka på! Och, får ni fler barn sen lär ni garanterat jämföra vem som kunde vad vid vilken ålder :-)
 

Vi kör spjälis ett bra tag till.

Skrivet av  Lina med Andrea
Jag känner mycket väl igen kan själv sakerna.
Andrea har ett bra tag hållit på så. Hon skall göra allt själv och gärna hjälpa mig att ta på mig kläder och skor och allt sånt. Det är en himla massa "ska bara" hela tiden. Vid sänggåendet finns det dock inte utrymme för sådant. Där har vi klara rutiner och jag styr. Annars riskerar sömnen att trassla igen och det har ingen av oss råd med varken fysiskt eller mentalt.
Mitt, min, jag, mig, mina har också sagts ett bra tag. Kanske sedan tre månader tillbaka eller så.
Jag vet inte om det är tidigt, men i så fall är väl Andrea också tidig där.
 

Inte så farligt ännu

Skrivet av  Malmis m Rasmus 021125 + bf 10/4 -05
men det är en hel del "min"... det började rätt nyligen faktiskt. Har inte funderat på när det brukar dyka upp?!?
 

Tihi, ska bara

Skrivet av  Anna med Carl 021122 och Eric 041204
Ja, det är en del körandes med mamma och pappa men sällan vid sängdags. Där är rutinerna rätt okay fungerande.

Min mitt och mina och jag säger Carl. Lärde sig på dagis efter någon månad. Det gör ju också att han säger din ditt och dina, och hans (fast inte hennes). Det är ju så kul när de kommer på att de kan tala om sig själva. Och just nu, sedan ett par veckor, skall han gå ner för trappan först: sedan mammas tur. Såg går han ner och ropar när han gått ned för sista trappsteget: Nu är det mammas tur. Fast vissa uttryck går inte att ändra på. Han säger alltid: mamma kom och ta dig, fast han menar mig. Det går bara inte att få honom att ändra på det. Jag säger mamma kom och ta mig men då skriker han dig dig dig. Han kanske förstår att han säger fel för sedan skrattar han. Nåja, det kommer väl.
 

Artiklar från Familjeliv