Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det är med BMI

Skrivet av Viktoria m Filippa och Emilia
Body Mass Index används ju som ett mått på om man är överviktig, normalviktig eller underviktig och så. Såg i tidingen igår om barn och BMI, och att det var först från 5 år man skulle mäta tror jag. Eftersom Filippa fyllt fem räknade jag ut hennes BMI. Hon är 0,5 kg ifrån att vara överviktig!??! Men vi tycker inte alls att det stämmer (ni som har träffat henne, inte ser hon väl överviktig ut?).

Min man har i alla år hävdat att BMI inte stämmer för honom för att han har väldigt tung/kraftig benstomme. Han är förvisso överviktig nu, men när han var fotbollsspelare på nästan elitnivå och supervältränad var han också överviktig enligt BMI. Så jag får nog ge honom rätt. Filippa har kanske hans tunga benstomme.

Nån mer som har reflexioner kring sånt här? Jag fick lite hjärtat i halsgropen och började fundera kring om man skulle lägga om kosten på nåt vis. Men hon är ju inte överviktig (inte spenslig heller). Och hon älskar frukt och grönt (ja, onyttiga saker också förstås).

Hon väger 21 kg och är 112 cm lång enligt femårskontrollen. Jag köper stl 116 "6-år" och har börjat köpa stl 122 "7 år".

Emilia väger 13,5-14 kg nånting tror jag, vet inte hur lång hon är, hon drar stl 92, har börjat köpa 98 nu. Bägge känns tunga tycker jag, men de är nog lite långa för sin ålder också. Lyfte mina brorsbarn igår, som är ungefär jämngamla med mina barn, men ganska korta i rocken. Men de kändes betydligt lättare (och är det också) än mina barn. De har väl tung benstomme kanske. Jag orkar snart inte lyfta mitt äldsta barn längre. Knappt det yngsta heller. (Får väl börja styrketräna kanske...)
Svar på tråden: Det är med BMI

hmm,

Skrivet av  anna med astrid
jag tycker det verkar mycket märkligt. jag tror kanske inte BMi funkar exakt på alla människor men den är nog en hyfsad mätsticka. den du sett för barn verkar ju knasig dock.

själv har jag ett BMI på "duktigt överviktig på gränsen till fetma" och micke är på fetma och det stämmer ju bra. däremot undrar jag hur jag skulle se ut med ett normalBMI, det var det jag vägde som tonåring och jag är ju för 17 30+, och då var jag inte överviktig.

vad gäller benstommen läste jag för bara ett par veckor sedan, var minns jag inte, att skillnaden mellan ett tungt skelett och ett lätt bara är runt 2 kg så det går inte att skylla på (jaghar alltid tagit till det också). så den schansen är rökt. men det verkar ju vara annat som påverkar också. uppenbarligen. få jag träffar tror mig när jag säger att jag väger 79 kg till mina 161 cm, jag är ganska jämnt "polstrad" antar jag. så fett sätter sig ju olika också...
 

Mitt svar kom bort!

Skrivet av  Viktoria m Filippa och Emilia
Skitdator. Så jag skriver om det... Jo, Tobbe hade redan när han var ung och väldigt vältränad ett för högt BMI, så han har alltid hävdat att det inte stämmer för honom. Ja, nu är han ju överviktig på riktigt, så nu är det väl en annan femma. Och jag börjar tror att Filippa liksom har ärvt hans tunga benstomme. Jag har också hört det där med att det varken gör till eller från, men han hävdar detta. Jag har ju sett foton av honom från den "gamla goda tiden", och han var verkligen vältränad.

Jag bar, precis som du, upp mina överflödskilon med värdighet uppenbarligen, för jag brukade få samma förvånade reaktioner som du. De, kilona alltså, är dock ett minne blott, numera har jag ett normalt BMI. Om det nu är nåt att gå efter... ;-)

Kram! (Och näääär kan vi ses?? Kommer du in till stan nåt?)
 

jag hoppas att vi kan

Skrivet av  anna med astrid
ses snart! antingen får jag ett deltidsjobb (skall på andraintervjun i morgon) fast jag vågar inte hoppas, det rä ganska mycket för bra för att vara sant, och jag stupade ju precis på mållinjen senast, näst sist kvar SUGER verkligen).

i annat fall är jag VÄLDIGT TRAGISKT arbetslös och kan typ ses närsomhelst mellan 9-15, så säg när det passar dig?
 

Lunch i stan?

Skrivet av  Viktoria m Filippa och Emilia
Kan det vara nåt? Mitt i city, typ? Välj vilken dag som helst, jag jobbar varje dag på fm. Äter gärna tidig lunch *vrålhungriga jag*.
 

Löjligt

Skrivet av  Cecilia med Vilda & Loke
att Filippa skulle ligga på gränsen till nåt. Hon är precis normalbygd enligt mig! Skulle jag använda något annat ord än normal skulle jag välja smal långt före jag skulle säga Filippa och tjock i samma mening.

Ville bara säga det!
 

Tack!

Skrivet av  Viktoria m Filippa och Emilia
Jag är inte säker på att jag skulle hålla med, det känns inte som att jag och min man KAN få smala barn... Men normal skriver jag under på!

Kram!
 

BMI är visst

Skrivet av  Mira. -99 och nov -02
inte något bra mått... Jag var på en föreläsning om barns kost och någon tog upp detta allmänt. Då sa föreläsaren som var dietist att BMI inte är något som ensamt kan säga om man är överviktig eller ej. Det ska till en massa andra mått också (be mig inte att förklara mer för jag vet inte vilka mått hon menade...) Så.. BMI är alltså inte något mått på övervikt eller inte.

Kanske finns det mer info om BMI och andra mått någon annanstans...? Så oroa dig inte för hennes vikt.

 

Kan tänka mig

Skrivet av  Viktoria m Filippa och Emilia
att man t ex mäter andelen kroppsfett också. Skulle vara intressant att göra på min man.. Han var ju vältränad när han var yngre, men hade ändå för högt BMI redan då. Nu stämmer det väl bättre, för nu är han överviktig. Tror att Filippa ärvt hans "tunga benstomme".

Tack för info! Jag går ju mest på hur hon ser ut, och hon ser verkligen inte överviktig ut. Det ser man lätt på barn tycker jag, om det liksom är lite mulligt, dallrigt eller så.
 

kollade

Skrivet av  Elin & Tjejerna
lite snabbt på bmi på den här sidan:
http://www.markazits.com/diet/bmi.php
och där ligger hon juh inte alls högt?!
jag tycker man ska strunta helt i bmin, den säger ingenting, gå på sunt förnuft istället!
kram
 

Om ett kilo så...

Skrivet av  Viktoria m Filippa och Emilia
Om hon skulle väga ett kilo till räknas hon som överviktig även där. Suck.

Ja, jag går på sunda förnuftet. Tack för hjälpen!