Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Låter ni era barn sitta med vid datorn?

Skrivet av Anna med Carl 021122 och Eric 041204
Alltså för att titta på barnsiter?

Det gör vi.
Favvisar (ja, tack vi vill gärna ha flera)
www.disney.com (där finns lerklumpar som sjunger. Carl älskar när katten sjunger blinka lilla stjärna).
www.sesamestreet.com (här måste jag skryta lite: han sorterar Oscars sopor helt själv. Kickar för att välja pryl, drar den till rätt hylla och klickar igen för att släppa. Jag är så imponerad, för det är ju inte lätt att hantera en mus).
http://www.apple.com/trailers/ (här kan man bla titta på trailer för Nalle Puh).
Byggare Bobs hemsida är också kul för där kan man kolla filmsnuttar.

Vi köpte för över ett år sedan en Elmo-telefon för barn (från 1 år) med hjälp av den har han lärt sig färger, former och djur och så sjunger han med Elmo, letar efter Big Bird och räknar klossar.

Ja, vi nekar alltså inte till datoranvändande men får styra så att det inte blir för mycket. Han gillar det verkligen.

Vilken inställning har ni?
Svar på tråden: Låter ni era barn sitta med vid datorn?

Jo det gör vi...

Skrivet av  Ann med Nathalie
Nathalie sitter vid datorn ibland och tittar eller spelar på olika barnsajter...t.ex. Teletubbies hemsida eller svt:s hemsida där man b.l.a kan kolla på Björne m.fl...

Vi har inställningen att så länge det är sajter som är lärorika och inte alltför tidskrävande så är det ok någon gång ibland...

Nathalie har t.ex. lärt sig att räkna till 14 + att hon har lärt sig alla färger och väldigt många ord genom att titta på tv och spela dataspel, men som sagt det får inte bli så ofta och det är bara sajter som vi noga kollat....
 

Det ni säger om att lära sig...

Skrivet av  Helena S med Markus 021201
Så tänkte jag vara ännu mer negativ. Markus har också lärt sig alla färger, han kan räkna till tio utantill och mer om man räknar med honom, både på franska och på svenska. Han ligger före i utvecklingen (enligt utvecklingssamtalet på dagis), och detta UTAN att vi tagit hjälp av vare sig datorer eller TV. Dessutom har ju både JOnas och jag jobbat och läst mer än heltid under hela graviditeten och hela tiden efter förlossningen, och har inte haft möjlighet att ägna oss åt Markus så mycket som vi hade velat. Men vi har likförbaskat varit föräldrar på heltid, sjungit, byggt med klossar, numera går helgerna åt att läsa saga (alltså sitta och läsa i flera TIMMAR i sträck). Bli inte sura, men då blir jag faktiskt förvånad över att ni, som dels varit hemma med novemberbarnet, dels väntar/har fått fler barn, måste ta hjälp av elektroniken för att åstadkomma samma resultat som vi gjort.
Återigen, det är ett diskussionsforum, ni ber om min åsikt; alla gör som de vill, men jag tyckte ni borde beakta farorna med TV och dator mer innan ni utsätter era små för det.

p.s. jag menar inte att ni är dåliga föräldrar, och är inte ute efter några personangrepp.
 

fast det är ju indirekt det du säger,

Skrivet av  anna med astrid
att vi andra ägnar för lite tid åt våra barn och att vi dessutom ägnar oss åt onödigheter som dataspel (underförstått för att slippa umgås med sina barn)varför försöka vifta bort det på slutet?

jag anser att det bara handlar om olika inställning till saker och ting.

jag anser inte att man är en bättre förälder för att man inte låter ungen se på TV eller spela spel.

astrid kan hela alfabetet, stava sitt namn, de flesta färger, räkna till tio, sätter ihop likadana mönster o s v så hon ligger knappast eftter i utvecklingen heller och ÄNDÅ har vi VE OCH FASA låtit henne titta en hel del på TV och spela dataspel när hon velat. jag ser inte något som kan vara farligt med detta. helt ärligt. jag tror snarare att det är positivt för barnet så länge det sker som en del av utvecklingen och samvaron.

självklart skall de inte passiviseras helt eller alltid glo på Tv men det är ju inte det det handlar om alls.

vi har till skillnad från många andra extremt lite tid bara jag o micke för att vi prioriterat att låta astrid vara uppe länge för att de två skall kunna ses t ex. alla gör olika val.

jag har jobbade och pluggade betydligt mer än heltid under graviditet och jobbat 25% under hela den sk ledigheten. micke jobbar ofta mer än 40 timmar i veckan + restid. jag önskar jag kunde pluggat. mina studier på hum och samfak har aldrig tagit mer än en dag i veckan, oftast mindre och jag har tagit mina poäng. det är ju som man tycker. allt är ju individuellt och personligt. det går ju inte säga att man är en bättre eller sämre förälder av det ena eller andra.

en sak som du också verkar ignorera är att barn är olika och har olika behov, liksom deras föräldrar. sedan verkar du dra paralleller mellan att spela spel = aldrig umgås med barnet. vi umgås väldigt nära när vi spelar, tittar på allt, pratar om det som händer, precis som en saga. sedan spelar man ju inte bara spel med ett barn, har vi annat som vi också gör, målar, degar, bygger med klossar, läser o s v.

sedan skulle jag _väldigt_ gärna vilja veta vad det är för faror du anser vara förknippade med dator och TV, så vitt jag vet har det endast gjorts amerikanske undersökningar (de som figurerat i media) där man inte gjort någon skillnad om ungarna kollade vuxenfilm eller manga eller nalle puh). jag är all ears, jag lär mig gärna nya saker och kan då också tänka mig att överväga dator och TV om de överväger de fördelar som jag kanse med tv och dator.
 

Fast

Skrivet av  Åsa m A&E
även om det baseras på amerikansk forskning så tar ju svenska barnläkar förbundet, vilka jag har stor respekt för, forskningen på alvar. Den ingår ju i deras 10 punktsprogram

http://www.alltforforaldrar.se/index.php?artikelid=4233

Därmed inte sagt att jag tycker dator och TV är fel. Mina barn ser en heldel t.o.m. mer än jag önskar eftersom sambon inte ser någon nackdel alls
 

Jo alla har vi olika åsikter....

Skrivet av  Ann med Nathalie
Jag anser inte att datorn på något sätt är en ersättning för att umgås med sitt barn. Jag är ju sjukskriven sedan ganska lång tid tillbaka men jag är ju lärare till yrket så jag är ganska väl medveten om hur barns inlärning går till. Det är ju faktiskt så som Anna med Astrid skriver att en hel del av dagens yrken bygger på att man har t.ex. simultankapacitet, något som man bevisligen utvecklar under t.ex visa former av dataspel.

Att man "sover" när man sitter framför datorn tror inte en sekund på då alla sajter som Nathalie sitter framför är oerhört pedagogiska. De stunder som hon får sitta där är ju stunder som ingen av oss skulle kunna sitta med henne i alla fall, som t.ex. när jag lagar mat och Anders inte är hemma. Då lär hon sig faktiskt en hel del även utan vår hjälp.

Vi läser massor för Nathalie. Vi leker med henne både ute och inne. Jag älskar att pyssla och det gillar Nathalie också. Jag tänker inte gå med på att bli kritiserad för att Nathalie sitter framför datorn vid enstaka tillfällen. Jag anser att jag gör henne en tjänst genom att inte hindra att hon lär sig att använda det redskap som redan används inom praktiskt taget alla yrken idag. Att sedan inte stimulera ett barn att röra sig och att aktivera sig är en helt annan diskussion som jag inte tänker starta här.

 

Nej Helena

Skrivet av  Cecilia med Vilda & Loke
Vi MÅSTE inte ta hjälp av elektroniken för att åstadkomma samma resultat som ni. Faktum är att hemma hos oss så är vi inte så resultatinriktade över huvudtaget.

Vill också säga att jag blir ledsen över ditt inlägg.
 

inte resultatinriktade för fem öre

Skrivet av  Helena S med Markus 021201
Om du tror att vi försöker skapa ett superbarn så har du helt fel. Vi har aldrig försökt tvinga Markus till att leka med sådant som han inte vill (tex så målar han ALDRIG).

Och om du blir ledsen kan du väl åtminstone säga varför istället för att bara slänga ut dig ett påstående om att vi använder våran son som en programmeringsmaskin?

 

Hur ser du på ditt eget datoranvändande?

Skrivet av  Viktoria m Filippa och Emilia
Jag menar, vi allihop här hänger ju en del framför datorn. Sover vi då eller? Kan vi inte ta till oss det vi läser och känner här inne? Parallellerna till knarkmissbruk och dyl tycker jag för övrigt är hårresande. Tror inte heller att så värst många här inne är missbrukare av olika slag, i så fall tror jag att det beror på andra saker än dator- och TV-användande.

Själv känner jag att jag har lärt mig otroligt mycket genom att se på TV (senast igår på Vetenskapens Värld)och använda dator, det har också gett mig mycket glädje och alla möjliga andra känslor. Jag känner mig inte förtappad för det. Inte heller anser jag att mina barn är det. Däremot gillar jag inte att mina barn skulle sitta hela dagarna framför TVn eller datorn ELLER med en bok, för då blir det på bekostnad av rörelse. Alltså, det är själva stillasittandet som i så fall är boven i dramat. Sedan beror det också på VAD man ser/gör på/med TVn/datorn. Våld, läskiga sker m m vill jag såklart inte att mina barn ska se på.

Jag tycker att du har en lite otrevlig och insinuant ton i ditt inlägg (ja, även det längre ner). Och JA, det är ett diskussionsforum, och nu diskuterar vi.
 

skrev ett kjääättelångt svar som försvann =(

Skrivet av  Helena S med Markus 021201
för jag glömde sätta en rubrik (datorns straff åt den som förespråkar att inte använda den? ;-) )

I stora drag skrev jag att jag inte var ute efter att göra dig ledsen, och att det finns jättebra program på TV som även vi kollar på ibland 8senast var det om Michelangelo). Sambandet mellan drogmissbruk och TV / dator går att läsa om i Ramströms "Tonåringar och droger", summa kardemumma innebär en passiv livsstil hos föräldrarna att även barnen tar över denna passiva livsstil, samt att konsumtion av exempelvis TV bidrar till en grundläggande inställning hos barnet där nöje fås genom att konsumera först TV, sedan EVENTUELLT alkohol (vilket ju är oerhört vanligt), eller droger (mer ovanligt, men dessa ungdomar ligger i riskzonen, förenat med andra faktorer ökar det sannolikheten att de blir konsumenter av dessa preparat).

Sådärja, nu måste jag nog använda datorn till annat, nämligen skriva på mitt examensarbete.

ha det bra!
 

Klara...

Skrivet av  Åsa m Alex`94, Molly`98 o Klara 021129
...är inte så intresserad av dotorn än, men hon gillar att titta på när storasyskonen är inne på t ex bolibompas hemsida eller Hamtaros hemsida.

Den där telefonen med Elmo såg jag för nga år sedan och ångrar GRYMT att jag inte köpte den. Den såg SÅÅÅ fin ut. OM jag hittar den igen kommer jag helt klart att köpa den!!

Alla vår barn får väl använda datorn, men det gäller ju att man styr det rejält för de lite större. Annars skulle de kunna sitta där hela dagen...haaha!!
 

Nu kommer glädjedödaren...

Skrivet av  Helena S med Markus 021201
Vi försöker att inte låta Markus se för mycket på Tv (ca en gång i veckan, på söndagmorgonen, om han vaknar tidigt och jag måste gå upp men inte orkar passa). Datorn är han mer van vid, eftersom både JOnas och jag använder den i våra studier, fast han sitter aldrig där själv.

Med tanke på de negativa effekter som såväl dator som tv medför skulle jag tyvärr råda dig att skära ner på TVn och datorn. Det är bevisat att kroppen går in i ett passivare läge än när man sover, fast den tillgodogör sig inte några positiva effekter - alltså är det som att sova utan nytta.
Dessutom blir man beroende av TV och dator. Jag har själv personer i min omgivning som legat på gränsen till databeroende (alltså som inte kunde sitta och prata i soffan utan var tvungna att sitta vid datorn), det är inget att leka med. Detta beroende kommer från de vågor som skickas från TVn och datorn och inte från de "avkopplingskänslor" man får när man ser på ett program man tycker om.

Till sist skriver jag mitt examensarbete om beroendeproblem hos unga. Visserligen handlar det inte om TV/dator (fast det skulle kunna vara ett intressant ämne att ta upp), men när det gäller exempelvis alkohol och droger så tar en ung kropp lättare och värre stryk av dessa preparat än vad en vuxen gör. Jag kan tänka mig att detta även är giltigt för TV-tittande, barn påverkas lättare och värre av TV:n än vad vi gör.

Vad som dessutom kan hända är att föräldrarna förmedlar en passiv hållning där barnen uppfattar att nöje endast kan fås genom att konsumera (typ se på TV eller käka godis). Med denna hållning ligger de i farozonen för att pröva på knark eller alkohol när de kommer upp i tonåren. (hellre gå en promenad i skogen eller utöva en sport, alltså, eftersom detta lär barnen att man "skaffar sig" välbehag genom aktivitet).

Hoppas du inte tar illa upp nu (det är ju ändå ett diskussionsforum!), att se på TV ibland är ju helt OK, men jag tycker inte man ska vänja barnen vid det. Det går ju inte att skydda barnen från det, och de kommer ju ändå att sitta vid TVn med sina kompisar när de blir äldre (om inte hos oss så hos kompisen). Därför tycker vi att vi inte behöver vänja dem vid det redan.
 

snälla helena,

Skrivet av  anna med astrid
jag vill jättegärna se dina referenser till allt du påstår ovan, allt från att man "sover" när man kollar TV (astrid hoppar och pratar med TV:n hela tiden t ex) eller hur datorspelande på rimlig nivå leder till missbruk. de flesta människor idag använder dator och är _inte_ missbrukare.

jag har också "hört" massor med saker som jag inte kan belägga, t ex att barn idag har oerhört hög simultankapacitet och att de som mönstrar idag t ex till piloter är urskickliga jämför för några årtionden sedan då de spelat flygspel som är väldigt lika en relaistisk situation. tyvärr har jag inga belägg så jag kan inte säga attd et är sant.

 

Jo de är sant

Skrivet av  Åsa m A&E
det du säger Anna. Kan inte ge direkt referens men det är bl.a. en slutsats efter mönstringarna att unga idag har bättre simultankapacitet.


Vad det gäller att man "sover" när man ser TV så är det högst induviduellt. Vissa blir extremt passiva och det finns ju forskning om fetma som just visar att de som blir överviktiga i hög grad tillhör gruppen som blir passiva framför TV m.m.

Det som helena hänvisar till är nog däremot den forskning som finns inom Waldorf/antroposofiska läran om att just TV (de frekvenseran som TV oscillerar med) minskar hjärnaktiviteten till lägre än vid sömn, minns ej författare eller bok.
 

Nej det är vanlig forskning

Skrivet av  Helena S med Markus 021201
om hur kroppen påverkas av att se på TV eller sitta vid datorn, utförda av schweiziska läkarteam.

Det konstaterades att kroppen försätter sig själv i ett viloläge där metabolismen sjunker kraftigt, och hjärnan går över till att producera de vågor som den producerar under sömnen. Skillnaden mellan detta läge och vanlig sömn är att kroppen, när den sitter vid TVn eller datorn, inte får samma "helande" effekt som när man sover. Med andra ord är det som att "sova utan att laga", utan nytta.

För den som vill läsa mer om datorer och barn så finns det en bok som heter "Kom och ät! Jag ska bara dö först", som är skriven av Barbro Johansson. Jag har inte läst den själv, bara sett den när jga samlat information till mitt examensarbete, men det bads ju om forskning.

Till sist kanske det kan finnas ett litet samband mellan stridspiloter och dataspelare, men jag tror att majoriteten av de som är stridspiloter faktiskt läste läxorna istället för att spela dataspel.
 

Jag gav någon referens längre ner

Skrivet av  Helena S med Markus 021201
att datoranvändande i rimlig nivå leder till missbruk har jag aldrig sagt. Däremot vänjer ni era barn vid att sitta vid datorn väldigt tidigt, och risken finns att de kommer att bli sittande där om några år.

Faktum är at alldeles för många barn sitter för länge och för ofta vid datorn (det räcker ed att lyssna på nyheterna ibland för att höra det), vilket leder till bla fetma. Datorberoende är (som tur är ) inte så känt i Sverige, men i USA finns det centra för ungdomar (ibland endast 15 år gamla) som är fysiskt beroende av den tillfredsställelse som datorn ger dem (läs mer om mitt svar åsa löngre ner). Dessa barn uppvisar liknande symptom som andra "riktiga" missbrukare! Vem hade kunnat tro det för några år sedan?

Att sedan Astrid inte stannar upp framför tvn visar bara att barn är olika. Markus kan avbryta allt om vi slår på TVn för att dumtitta.

En sista sak angående vissa dataspel: än så länge sitter ju barnen vid Bolibompas sajt. Men vad kommer ni att säga om några år, när de skjuter ner varandra istället? Blir det lika ok? (inget samband med hur mycket de ser nu, men det är ju också dator).
 

Jag tänker inte säga mer...

Skrivet av  Åsa m Alex`94, Molly`98 o Klara 021129
...än att jag har barn i åldrarna 2-11 år och jag kan säga att min äldste son INTE spelar några spel där man skjuter ner någon!!
Det är ju VÄLDIGT mycket upp till föräldrarna vilka spel barnen får spela. Är man en delaktig och närvarande förälder som bestämmer när/hur länge och vad barnen får spela är det nog ganska OK med datorn.

Min 6-åring och min 11-åring har precis nu över jullovet spelat in en egen film på datorn om sina Hamtarogosedjur. De redigerar och fixar och donar och sitter verkligen inte stilla.
Datorn kan användas till så otroligt mycket mer än att bara sitta stilla vid och spela våldsspel!!

Jag uppfostrar mina barn att våga säga till om de inte gillar en viss sak. Min 11-årige son har varit hemma hos kompisar som har allt för avanserade spel och han säger till att han inte vill vara med och spela. Han tittar inte på filmer som innehåller väld alls...
Jag tror att det kan vara minst lika farligt att låta barnen titta på filmer (hemma eller på bio) som är alldeles för avancerade för deras ålder. Tycker t ex det är vansinnigt att man låter 8-åringar gå och se Ringen-filmerna och att man låter en 6-åring titta på Lilla Aktuellt.

Är man närvarande och LÄR barnen vad som är rätt och fel är det nog OK med dataspelen också.
 

se mitt svar

Skrivet av  Mira. -99 och nov -02
längre ned om våra vanor etc. Men jag tycker att du Helena drar för långtgående slutsatser när du skriver att det ena leder till det andra....

Du har förbisett föräldraansvaret att säga nej och inte låta barnen spela vad som helst. Jag tror inte på förbud. Att låta våra 2-åringar inte spela är en sak. Men hur gör du när barnen är större? Ska du förbjuda en 5-åring eller större att spela dator? ÄR det inte bättre att uppfostra ditt barn att vara kritisk och låta honom undersöka och själv lära sig vara kritisk?

Jag håller med Åsa. Det är vi föräldrar som styr och påverkar. Och när de blir äldre så är det kompisar som påverkar mycket. Då gäller det att få en sund inställning till saker.

Den forskning som du hänvisar till om föräldrar som ser mycket på tv och såsar och sedan blir barnen likadan, den kan man inte sedan dra paralleller till andra föräldrar som inte ser mycket på tv och såsar.... förstår du vad jag menar? Det är skillnad på att vara en kritisk tv- och datorkonsumen och att vara en okritisk.

 

Mira,

Skrivet av  Helena S med Markus 021201
det enda jag säger är att det utgör en riksfaktor för att hamna i missbruk senare i livet om man växer upp i ett hem med passiv livshållning (där man ser på TV eller sitter vid datorn mycket och låter det vara en källa till förnöjelse).

Vi har även haft andra föreläsningar inom lärarprogrammet där TVns och datorns risker tagits upp, bl.a. med en representant från UR, samt en 10-poängs-kurs som hette kommunikation där vi bl.a. diskuterade TVn och datorn. Och visst, det finns fördelar med båda medlena, men återigen finns det risker med att låta barn använda dessa.

Och ja, jag tror på förbud, inte minst under tonåren (inte minst med tanke på all barn- och tonårspyskologi jag läst de senaste månaderna). Jag tänker inte låta Markus skaffa sig ett kritsikt tänkande vid fem års ålder - eftersom en femåring inte har de mentala verktyg som krävs för att ha ett kritiskt tänkande!!!!!

Tonåren avslutas först runt 20-årsåldern (postadolescensen), när den unge befäst en stabil identitet och omvärderat sin omvärld (bl.a. föräldrarna). Innan dess är han eller hon fortfarande "barn" (i motsats till "vuxen") som kan behöva föräldrarnasgränssättning.
Och ja, tonåringarna umgås mer med kompisarna, men även dessa behöver starka gränser från de vuxna. Ungdomsgäng uppstår med syftet att hjälpa dess medlemmar att frigöra sig från föräldrarna, låta dess medlemmar pröva sin nya identitet som "halvvuxen" och tillåter de unga att ventilera de problem som uppstår under tonåren (såväl de kroppsliga förändringarna som de dumma förälfdrarna som inte låter dem se på TV eller sitta vid datorn). Ungdomsgäng uppstår INTE för att den unge är mogen nog att ta ansvar för sig själv - det är först under senadolescensen som detta händer, dvs runt 18-årsåldern, när gruppen minskar i betydelse (ofta till förmån för en partner).

Mitt examensarbete handlar förresten dels om de psykiska processer som träder i kraft under tonåren (adolescensen), dels om gruppers betydelse under tonåren samt hur en klass kan analyseras ur ett grupperspektiv, och dels om vilka processer under adolescensen som kan leda till allvarligare problem såsom depression, anorexi samt alkohol/drogproblem och hur läraren ska arbeta med grupprocesserna i klassen för att jhälpa elever med berörda problem att komma tillbaka i klassens gemenskap.

Ifall någon nu skulle undra....
 

Men hallå... (till Helena)

Skrivet av  Åsa m A&E
är det några av inläggen här som indikerar eller förmedlar en passiv livssstil?

Att man tillåter dator användande nu innebär _inte_ att barnen eller familjen har en passiv livsstil. Inte heller att de får eller någonsin kommer få obegränsad tillgång till TV/dator eller att de kommer få spela krigsspel i tonåren. Det vi gör är att just sätta gränser, samt att vi valt en annan väg en ni. Se mitt svar till din respektive nedan.

Vad det gäller kritiskt tänkande tror jag Mira åsyftade att vi föräldrar är kapabla till det och att genom använda just det kan lära våra barn vad rimlig tid framför datorn, vilka typer av program som är ok så att de som tonåringar kan tacka nej till krigsspel precis som droger.

Å nej jag är inte absolutist och mina barn kommer få smaka både vin och öl hemma när de har åldern inne. Vad det gäller datorspel så finns ingen åldersgräns inte ens en rekomendation än. Bara en maning till försiktighet med TV etc för barn under 3.
 

Åsa

Skrivet av  Helena S med Markus 021201
jag förstår inte varför du tar illa upp? Och vart tog jag upp exempelvis absolutism?

Det verkar ssom om vi missförstår varandra, jag tolkade Miras inlägg som att hon tänkte låta sina barn "pröva" sin självständighet (alltså med dataspel och liknande) från fem års ålder, eftersom hon ansåg att barnen kan tänka kritiskt då. Därför skrev jag att barn inte kan tänka kritiskt vid den åldern.

Det verkar som om alla plötsligt ser mig som en ultrakonservativ restriktiv subba, det tycker jag är rätt oschysst av er. Det enda jag säger är att det inte är att rekommendera att låta så små barn se på TV!!!!

För övrigt är vi inte absolutister, och jag hade samma inställning som du, Åsa, angående att låta barnen prova sprit hemma (man är väl uppvuxen i Frankrike...) men är lite mer avvaktande på den punkten nu. Det enda är att jag tycker är att man bör kunna spendera kvalitetstid framför en bok eller genom att bygga med klossar, ni behöver inte sätta era barn vid en TV eller dator för att de ska bli lyckliga! Räcker inte ni?
 

Nej jag räcker inte till

Skrivet av  Åsa m A&E
som tur är har jag insett att "man inte blir en sämre förälder" för att man ser till hela familjen. Att även föräldrar har behov av att få lite lugn efter 9 timmar på jobbet.

Skulle jag ha kvar så mycket av det "syster duktighets" komplexet som jag med många av mina akademiker systrar hade när vi kom ut i arbetslivet så skulle jag gått under för flera år sedan. Det är idag ett av våra allra största problem att föräldra inte räcker till eller gör för mycket för sina barn (curling föräldrar). För mig är valet av TV mys mot utbrändhet lätt som attan.

Kan för övrigt tillägga att den sista kommentaren "Räcker inte ni?" Är ett skapligt slag under bältet.

Alla människor är olika Helena och ingen ser dig som ultakonservativ. Jag tycker du gör helt rätt som lever efter din övertygelse. Men jag uppskattar att få leva efter min.

Det jag inte gillar, som faktiskt gör mig riktigt arg är att du drar likhetstecken mellan att barn får se TV/använda dator med passiva familjer. Det är att ha fördomar och är dessutom ren osanning.

Det du säger är att det inte är att rekomendera att låta småbarn se på TV å det är väl det som är grejen. Det finns _ingen_ rekomendation att småbarn inte ska se TV. Det är ett val som ni gjort privat.

Givetvis bygger vi med klossar, läser böcker (mellan 1-8 böcker om dagen) var i allsin dar får du alla dessa samband ifrån? Det haglar av dem "än så länge sitter ju barnen vid Bolibompas sajt. Men vad kommer ni att säga om några år, när de skjuter ner varandra istället?"

Inte nog med att vi är passiva. Vi kan inte sätta gränser och vi umgås inte med våra barn utan vi parkerar dem framför Video/TV eller dator och där får de göra precis som de vill?
 

jepp,

Skrivet av  anna med astrid
hon har spelet fem myror (hon kan ju alfabetet och alla siffror men nu är det färger och mönster som gäller :) björnes magasin (det har vi nte hunnit med ännu) åsså ankis kapsylspel.

vi är inne på pingu (kommer ej ihåg adressen, jag ruttnar på den, astrid älskar den),
bobthebuilder.com
svt.se (allt och lite till gillar astrid stenhårt, men det finns fem myror, gnottarna m fl)
 

Det enda

Skrivet av  Malmis m Rasmus 021125 + bf 10/4 -05
som Rasmus tittar på på datorn är bilder på sig själv... Eftersom vi har haft digitalkamera ett tag har det blivit en hel del bilder, och Dennis har satt ihop ett bildspel med en massa bilder på Rasmus. Det kollar han på ibland. Annars har jag inte ens tänkt tanken att han skulle spela nåt eller så...
 

Ja

Skrivet av  Åsa m A&E
de sitter vid datorn. Arvid är ju 5år och läser, spelar flera pedagogiska spel och sedan en månad även 1 "riktigt" bilspel.

Emrik har oxå något "Kalle Kunskaps" spel men får inte musen att fungera så bra.

Han gillar dock keyboardet under Caillou www.pbskids.org vilken är en bra sida tycker jag.

Så vi nekar inte heller dator användande.
 

Tja

Skrivet av  US med Felicia
hon får gärna sitta där men hon vill inte. Felicia har aldrig varit intresserad av att titta på TV eller att sitta vid datorn. De enda gångerna är om det är kort eller videofilm på familen eller vänner.
När hon vissar intresse för datorn kommer hon få sitta sitta här (men i begränsad omfattning). Själv gillar jag tv-spel osv så jag skulle tycka det var kul att spela/leka med datorn tillsammans med henne.
 

javisst

Skrivet av  Maja, Edvin & Pyret 14/1
Fast han har aldrig suttit själv vid datorn. Hur går det till? Har ni någon special-mus eller tangentbord eller vad? För Edvin går loss på hela aparaturen annars (*fniss* brås på far sin som är tekniker kanske), trycker ut cd, kalibrerar skärmen -you name it! Han har fått trycka på musen när vi sitter med bara. Så här har det varit mest att titta på bilder/filmer på sig själv och att han varit med och tryckt på vissa barnsidor för att flytta saker osv... Men berätta -vill gärna att Edvin lär sig lite mer här! :)
Tycker absolut att barn ska få ta del av både dator och TV. Varför skulle det vara skadligare att titta på en bra barnfilm, tex Molly Mus än att läsa boken om samma??? Edvin tittar _aktivt_ och pratar och tjoar med... berättar efteråt allt han sett. Det har också hänt att han stängt av och sagt "DEJDÅ DOTTE" för att gå till sitt rum och göra annat. Edvin har verkligen "egen motor", hittar på själv och står aldrig sysslolös eller uttråkad. Det tror jag är den viktigaste egenskapen -att man har egen motor för att ta sig fram här i livet! Man ser ju själv om barnet utvecklas bra - om sen han/hon lär sig färgerna vid datorn eller i kritburken spelar väl för sjutton ingen roll. Har aldrig förstått den där teknikrädslan... Dom här diskussionerna var ofta uppe vid bildlärarlinjen där en del tyckte att man absolut inte kunde skapa vid tangentbordet. Det är ju bara ett redskap till!!! Utnyttja det och använd det på bästa sätt, det är min åsikt. Variera dagarna, med fysisk aktivitet, musik, bild, läsa... _varva_ för att hjärnans båda delar ska må bra. Men sen måste man ju inte göra allt redan när man är 2 år heller. Dom hinner, det är ingen brådska. :)
 

Samma här

Skrivet av  Cecilia med Vilda & Loke
tycker du har formulerat mina tankar bra :)
 

Inte vid datorn, men jag tror jag

Skrivet av  Åsa med Ethan och Filuren
ska kolla in dom sajterna du rekommenderade. TV blir det nog i genomsnitt 20 min per dag. Jag har införskaffat en del svenska DVD, så för vår del så är det mycket i utbildningssyfte. Annars är det ju bara mej han får höra det svenska språket, jag tycker det är nyttigt att han kan få titta på lite pedagogiska filmer som man dessutom såg på själv när man var liten- Totte och Alfons tex. Vi har en film som heter Wiggles som är dans och sång - enbart. Skulle gärna att ni fick se Ethan när han tittar på den - han kan nu härma alla danserna riktigt bra, han springer runt som en vilde, dansar, armar uppåt sträck i rätt tillfälle, snurrar runt, etc. Inte sover han till den, det kan jag lova....
Jag har också läst och hört en hel del om att det tex inte rekommenderas att barn ska se på TV ALLS under de första två åren. Vi har valt att inte gå efter den linjen, men tycker att lagom är bäst.
 

Absolut inte

Skrivet av  Madeleine m barnen
Jag anser att han är på tok förliten för det.
 

vill hon sitta med

Skrivet av  Elin & Tjejerna
så får hon, dock har vi inte några speceilla barnspel så det har inte blivit så, men absolut skulle hon få det! en kompis hade den där elmotelefonen och det gillade hon skarpt, så bra att det finns massa spel och annat som är både lek och lär, såklart ska juh dataanvändandet ske med måtta, allting kan juh va farligt i för stor dos, men det vet juh varje vettig förälder :)
kram!!
 

sen tycker

Skrivet av  Elin & Tjejerna
jag det är stor skillnad på att sitta med eller att använda datan eller teven som "barnvakt"...
 

Vad är det för telefon?

Skrivet av  Viktoria m Filippa och Emilia
Jag blir nyfiken??
 

Ja och nej

Skrivet av  Viktoria m Filippa och Emilia
Vi har absolut ingen principiell ställning EMOT datoranvändande. Filippa är inte så tidig på det (inte hennes bror heller), hon har några få som hon spelar lite på ibland. Fast hon fattar inte så mycket, och är inte så duktig med musen. Tyvärr fattar hennes föräldrar inte så mycket heller, det finns görmycket vi inte vet hur man ska göra på spelen *skäms lite*. Senaste favvisen är ett spel som följde med en tidning som heter Josefin. Hon använder spelet mest till att sjunga sångerna som finns...

Emilia fattar inte mycket av sånt, men hon gillar att stå brevid när syrran pular eller sjunger. Hon gillar inte TV så mycket heller. Eller kanske inte kan koncentrera sig så länge, vad vet jag.

Men deras intresse får än så länge styra användandet av datorn och till viss del TVn. Jag har ganska aktiva barn, och framförallt de två äldsta behöver ibland koppla av och "logga ur", och gör det gärna framför TVn. Men de lär sig otroligt mycket också. Senast i morse berättade Filippa saker hon lärt sig om kropp och hälsa via Evas Vinterstuga (Evas sommarplåster i somras.)

För att inte tala om hur mycket jag själv lärt mig via TV och dator. Och hur mycket kul jag har haft!!

Jag känner snarare att mina barn kanske kommer lite efter p g a sitt låga datoranvändande. Men det löser sig, jag är inte orolig.
 

Min syn på saken (Jättelångt)

Skrivet av  Jonas - Helena m. Markus sambo
Kunde inte låta bli att svara på den här tråden då jag tycker det är en väldigt intressant fråga.

Jag kommer att ta upp min inställning till frågan, fast den ser nog ut att vara färgad av Helenas åsikter. Det beror på att jag använder våra diskussioner här hemma som underlag när jag formulerar mig.

Jag tycker inte att det är en bra idé att låta barnen sitta vid TV/dator redan vid två års ålder. De kommer att sitta där tillräckligt mycket senare i sina liv.
Risken med att låta dem sitta där är att man lägger en vana i att bli underhållen av TV/dator. Det fungerar bra så länge de är så små och man sitter med dem när de utforskar saker och ting (om man sitter med dem!). När barnen blir äldre kommer de ha vanan inne att sitta framför TV/dator, men då kommer de att använda dessa "instrument" annorlunda.
TV:n kommer att ha en passifierande roll och det beror inte, enligt mig och det jag läst, på något hokuspokus om vågor i någon form, utan på att man får allt presenterat för sig utan att man behöver aktivera sig överhuvudtaget. Man kan sitta helt still och man får både bild och ljud som inte ger något utrymme för fantasi, vilket gör att hjärnan slapnar av och "flyter med".
Datorn kommer att få barnen att sitta mer stilla, då den används som tidsfördriv, istället för det instrument för kommunikation, skapande och kreativitet som det är. Det kommer fler och fler undersökningar om hur mer stillasittande, och därför också överviktiga, barnen blir och ökat datoranvändande bidrar till detta.
De scenarier jag tagit upp ovan är tagna senare i livet, men grunden till högt TV/datoranvändande läggs nu.

Därmed är det inte sagt att datorer inte kan användas som pedagogiska hjälpmedel. Kravet för detta är dock att någon sitter med och aktivt förklarar och hjälper den person som skall lära sig.

Dock måste jag ta upp en anekdot som någon hade skrivit som ledare i tidningen "Ny Teknik":
Den personen som skrivit ledaren hade ett barn som var tvåspråkigt och vars andra språk var spanska. Nu hade bostadssituationen ändrats och de bodde numera i Sverige och barnet slutade att använda spanskan aktivt. Föräldern skulle då vara smart och köpte en pedagogisk CD-rom till barnet så att det kunde öva spanska och behålla det som ett aktivt språk. Nu visade det sig att barnet klarade alla övningar på CD-rom:en galant, men så fort barnet lämnade datorn så var allt det hade gjort vid datorn som bortblåst. Kunskapen barnet hade lärt sig var bara applicerbar i ett sammanhang och var passiv så fort barnet rörde sig utanför den miljön. Verktyget hade missat sitt mål.

Sedan vad gäller mönstring och simultankapacitet och övriga förmågor så tror jag mycket väl att det stämmer. Man får mycket bra träning av simultankapaciteten, reaktionsförmåga samt rumslig och geometrisk uppfattning när man spelar en viss typ av spel; nämligen springa-runt-och-skjuta-ner-varandra-spel.

Jag måste bemöta kritiken vi fick att vara resultatinriktade, för jag ser det som kritik.
Vi är inte speciellt resultatinriktade här hemma utan låter Markus utvecklas i sin egen takt. Självklart sporrar vi honom på olika sätt och blir glada när han har lärt sig något nytt, men vi ställer överhuvudtaget inga krav på honom. Jag tror det är farligt att ställa krav på barn. Det Helena ville ha sagt med att ta upp Markus framsteg var att bemöta argumentet att datorer och TV var bra pedagogiska verktyg, då Markus har lärt sig i stort sätt samma saker som andra barn i hans ålder utan att använda dessa verktyg.

Sedan måste jag försvara Helena i en annan fråga, då hon inte presenterade all information som krävdes för att hennes bild av föräldrar som låter barn se på TV/använda dator skulle bli tydlig.
Det vi har hört från föräldrar som låter barnen se på TV/använda dator har föräldrarna använt dessa som barnvakt och bara i enstaka fall suttit med och varit aktiva med barnen. Detta är förkastligt i min mening och det framgick inte i Helenas kritik att det var den här typen av användande av TV/dator som hon riktade sig mot.

Om ni orkat läsa ända hit skulle jag hemskt gärna vilja ha ett svar :)
 

Ett litet kortare svar..

Skrivet av  Helena, Adrian och lilltjejen 25/4
Jag måste bara få fråga varför det är så förkastligt att använda tvn som en barnvakt emellanåt??

Ibland så när jag hämtat adrian på dagis så går vi och några andra barn från dagis (vars mammor är i samma mammagrupp som mig) till en lekpark och leker en stund efter dagis eftersom vi alla hämtar vid tre, när man sen kommer hem händer det att adrian är jättetrött och lite smågrinig och hungrig, är jag då själv med honom så är det svårt att sätta sig att läsa el leka med honom samtidigt som man snabbt ska laga till middagen, då kan jag känna att det är helt ok att sätta honom framför en film på tv, oftast vill han se sina pippi filmer (de otecknade).
Då kan jag laga mat i lugn o ro och han kan varva ner lite framför tvn och mao så har jag ju då verkligen andvänt tvn som barnvakt.

Självklart händer inte detta varje dag och jag försöker när jag orkar och han är på humör att han ska hjälpa mig att duka el vara med och laga mat istället ,men ibland funkar det bara inte..
 

jo, jag orkade läsa:-)

Skrivet av  Mira. -99 och nov -02
och min tolkning av era åsikter mot andra här på sidan är att den inte skiljer sig speciellt mycket.

Jag tror att de flesta föräldrar försöker minimera TV-tittandet, dataspelandet. Eller har jag fel? Det finns säkert några föräldrar i vårt land som låter barnen sitta flera timmar dagligen men jag hoppas och tror att de inte är så många...?

Ang. TV-tittandet: om man låter sitt barn se en tv-film som är bra i ca 30 minuter/dag. Är det farligt?
Nej. Om barnen för övrigt rör på sig, leker m.m. så har det inte någon som helst betydelse.

Datoranvändandet: Jag tror våra 2-åringar mest sitter vid datorn för att de ser oss sitta, syskon m.m. För att härma och vill likna. Men de kan också sitta för att lära sig spela själva som vi vuxna visar. Om man inte vill det som förälder så låter man bli att visa. Om man tycker det är ok ett tag så låter man barnet sitta där en stund.... Jag tror inte det är livsavgörande om det sker ibland.

Alltså min slutsats är att jag tror de flesta föräldrar vet att det inte är bra att barnen sitter vid TV och dator flera timmar/dag. Jag tror reaktionen här mer beror på tonen i det skrivna och vissa moraliserande frågeställningar.

För mig är det en moralfråga: att föräldrar låter barnen sitta framför tv:n som barnvakt. Om man låter barnet sitta 30 min själv och tittar på en film som man känner till medan man själv gör sig i ordning på morgonen, är det förkastligt? Isåfall är vår familj förkastlig.

För övrigt så tycker jag att vi är en ganska sund familj:-)



 

precis

Skrivet av  Maja, Edvin & Pyret 14/1
vad jag tänkte säga! Åsikterna skiljer sig nog inte så värst mycket åt - egentligen. Tror nog att de allra flesta föräldrar gör rätt sunda val och det som de tror är allra bäst för sina barn. Och om man någon gång använder videon som barnvakt tror jag inte heller är livsavgörande som du skriver.
 

Jag instämmer i allt du skriver…

Skrivet av  Åsa m A&E
… förutom att jag inte tror på att avstå helt. Jag vill ge mina söner goda dator vanor på precis samma sätt som jag vill ge dem bra vanor vad det gäller mat och motion. Därför vill jag visa dem vad goda vanor är. Detta anser jag/vi att man gör bäst genom att lägga grunden för positivt användande tidigt. Mina barn får därför se på TV och video i vad vi anser lagom mängd. De sitter också med vid datorn, stora pojken sitter också själv med egna spel. (Emrik äger iofs ett program men han "spelar" inte själv.)

Av samma själ som du anger så har vi alltså valt motsatsen. Jag vill inte lämna introduceringen av dator till förskola/skola, här börjad de med dator i förskolan vid 3år, utan vi vill själva vara med och lägga grunden för våra barnslärande och vanor.

Det som jag reagerat starkast mot i Helenas inlägg har varit en underton av att vi andra inte tänkt eller tagit medvetna beslut vad det gäller våra val av dator/TV användande. Jag tror "alla" har det. Med tanke på hur medveten samhället i stort är vad det gäller hälsa och fetma är det få som inte är observanta på att det ena inte får konkurrera ut det andra. TV/Video/dator får inte göra att barns lek, fantasi och rörerlse får stå tillbaka. TV och film är en otrolig källa för fantasin barn leker rolllekar om allt och inte minst från omvärlden där just dessa medier också inkluderas.

Jag uppfattar inte heller video/TV som en bra barnvakt men precis som Helena m Adrian så väljer jag att låta mina barn få en lugn stund innan middagen ibland.
 

både ock

Skrivet av  Mira. -99 och nov -02
..dvs storebror brukar sitta ibland och titta på svt.se barnsidor typ Bolibompa, allt och lite till etc... det är spel, musik och filmer han tittar på. Han brukar sjunga och spexa till filmerna + lägga lite pussel m.m. Det är massor av olika saker där.

Lillebror har inte tidigare varit intresserad men nu visat lite större intresse. Ofta brukar han sitta en stund på samma stol bredvid och titta på storebror men går ned efter en stund. Jag har visat honom bolibompadrakens skål att fånga bollar o godis i och då brukar han röra på musen och fånga dem....Han har också spelat på något piano för att skapa musik (svt lilla melodifestivalen) Men han sitter inte så mycket själv vid datorn....

Måttligt är väl bäst, så vi försöker att inte sitta själva vid datorn då barnen är vakna och på helgerna försöker vi styra datoranvändandet till de gått och lagt sig.... Storebror sitter någon timme då och då när han kommer på det (per vecka) Naturligtvis säger vi ifrån om det blir för mycket. Gällande TV:n så är inte lillkillen så förtjust i TV, han ser kanske 10 min/fm /10 min kväll/ då han äter välling.

Storebror ser TV morgon och kväll då han äter välling. Bolibompa..... Håller med som många här att man försöker se till att det inte blir för mycket TV-tittande och datorspelande:-)

 

Artiklar från Familjeliv