Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Schemaläggning *lite OT*

Skrivet av Anna med Carl 021122 och Eric 041204
Skriver lite om Eric. Lite OT så den som inte vill läsa kan ju skippa det.

Vet att jag inte borde skriva detta för då slutar väl lyckan, men jag får sova på nätterna. Ja, jag har fått det i ett par veckor nu. Han somnar vid 23-tiden och vaknar ibland 4 och sover sedan till 8:30, ibland sover han från 23-07. Det är helt underbart. Inget tuttande där emellan alltså. Men nu tänker jag försöka styra lite. Det gjorde jag ju benhårt med Carl. Mat - Vaken - Sova - Mat - Vaken - Sova, utom på natten då det är Mat - Sova. Planen är mat kl. 7, 10, 13, 14, 19 och 22. Började i går kl. 19. Det är egentligen inte mycket jag behöver förändra eftersom vi kört mat var 3:e timme sedan vi låg på NEO. Men jag vill skapa hunger på samma tider varje dag. Fungerade ju jättebra för Carl och mina vänner har gjort samma sak för sina två. Så nu försöker jag ruta in lite hårdare i stället för att ge med 3 timmars mellanrum från det att vi vaknar. Nu är ju vardagen här och Carl måste lämnas och hämtas på dagis så vi har ju lite tider att passa och de får styra.

Till hjälp tar jag napp denna gång. Han fick ju det på NEO eftersom vi bara fick ta upp honom 15 min var 3:e timme och han behövde tröst. Han var nog en "tumm-sugare" redan i magen så behovet finns. Carl hade bara napp från 3 mån till 6 mån. Hur tänker ni om napp?

Hepp, nu är det 8 min till mat *ler*. Alltså så hår där jag inte *ler igen*
Svar på tråden: Schemaläggning *lite OT*

försökte... *blev lite långt*

Skrivet av  Anna med Ida och Rasmus
Jag hade ju ungefär samma ide med Ida som du med Carl och jag har alltid tyckt att det har varit jättebra med mat-och sovschema. Hon sov hela nätter vid 5-6 månaders ålder (12h) och fasta tider även dagtid. JAg upplevde det som att hon gillade att veta vad som var på gång och hann nästan aldrig bli övertrött eller svår att lägga.

Tänkte självklart göra lika med Rasmus men det har tyvärr inte varit så lätt. Nu börjar vi få lite fasta mattider (ej på natten, då tuttas det hej vilt) men med sömnen är det svårt. Nattsömnen är väl ok, sover från ungefär 18-07, men vaknar många ggr speciellt mellan 18 och 21. På dagen skulle han behöva sova minst tre ggr varav mittpasset (lunchsovat) helst ett par timmar. Men det är verkligen hur svårt som helst att lägga honom inne och han är ständigt övertrött. Om vi inte åker vagn eller bil sover han kanske max 2x45 min på hela dan. Ute däremot somnar han snabbt i vagnen.

Jag tycker detta är jättejobbit speciellt efterssom jag har Ida hemma på heltid och jag aldrig hinner med att lägga henne att sova middag. Hon behöver det fortfarande men tar lång tid på sig att somna och då måste rasmus sova annars blir han jättearg om jag så bara försvinner ur hans synfält i 5 min.

Hoppas att du kan tipsa mig om sätt att fixa detta på.

Båda mina har napp, Jag gillar att Ida kan ta den ibland och lunga ner sig efter vilda lekar osv. Rasmus tog napp redan första dagarna och den e hans favvo. Jag tror att vi kommer försöka få ida att sluta om ett år kanske. Först sa vi att Rasmus skulle sluta vid 6 mån och ida samtidigt, men det känner jag verkligen att jag inte orkar nu.
 

Låter bra i mina öron!! (blev lååååångt!!)

Skrivet av  Åsa m Alex`94, Molly`98 o Klara 021129
Jag tycker det är väldigt roligt att höra hur det går för alla er som har fått småsyskon till `02:orna. Fortsätt skriva om allt som händer!!

Jag är helt för "schema" vad gäller småbarns mat och sovtider. Jag har kört det med alla mina 3 och jag har ju inte varit vaken många nattimmar på 11 år. De ENDA gånger vi faktiskt har vakna barn på nattetid är om de vaknar när de är sjuka.

Det funkar ju säkert utan schema också, men det är bra mycket enklare att ha fasta tider!!
Sedan får man ju inte vara dum och envis och hålla så behårt på sina tider om barnet i fråga vill ha mer mat eller inte vill sova så länge som vanligt.

Med Klara har jag varit änny mer nogrann med sovtider än med de 2 tidigare och det har ju verkligen gett resultat. Klara sover 20-07 och sedan blir det middagssömn 10.30-13 och ibland sover hon fram till efter klockan 14 om vi inte ska iväg någonstans.
Det är inte jag som "tvingar" Klara att sova middag redan klockan 10.30 utan hon kommer alltid och gnider sig i ögonen då. Hon har ju under så många månader varit van vid att man ska sova så dags.
Skulle hon sova längre på helgerna så lägger jag henne motsvarande tid senare på förmiddagen men låter henne då inte sova lika många timmar eftersom jag inte vill rubba kvällssömnen.

Tror barnen själva också mår bra av fasta rutiner och tider. Jag kan ju inte säga utifrån några andras barn än mina egna tycker jag, men jag ser ju skilnader på mina barn och t ex min brors barn. Säger dock inte att MITT sätt är bättre än hans utan bara att MITT sätt passar MIG och MINA barn och jag skulle inte för allt "smör i Småland" vilja ha det så "rörigt" (i mina ögon!!) som han hade det när hans dotter var liten och aldrig sov ordentligt och när de inte kunde planera eller hålla tider alls.

Vad gäller napp så vet jag inte var jag står riktigt...Alla mina 3 barn har varit nappsugare. Klara sög tumme från början, men vi ville inte det så vi var där och drog ut den och stoppade i nappen istället. Anledningen var att vi tror (!) att det är svårare att sluta suga på tumme än på napp. Tummen finns ju alltid med, men nappar kan man ju råka bli av med...Hm! Sedan tycker jag inte det är så hygieniskt när lite mer rörliga barn som är både här och där med händerna suger tumme...
Egentligen behöver barnen ju bara nappen de 3-6 första månaderna utifrån sugbehovet. Vidare användning är bara en trygghetssak.
-Alexander använde napp tills han var lite över 2 år. Han la den själv en kväll. Sa att han inte ville ha den längre. Oerhört smärtfritt. Han fråga aldrig efter den igen.
-Molly hade sin napp tills hon var ca 3½ år. Då gjorde vi en deal att om vi skulle ha fler bebisar så fick hon sluta med napp för annars skulle man ju blanda ihop hennes nappar med bebisens. DET ville hon ju verkligen inte och så slängde vi napparna till fåglarna. Molly var väldigt lättretlig och arg de kommande dagarna. Hon var uppriktigt ledsen. Hon vill einte längre dricka välling eftersom det påminde henne om att suga på napparna och hon ville ha något att äta konstant. Hon hade helt klart abstinens!!
-Klara har fortfarande napp. Jag skulle vilja att hon slutade mest för att jag inte gillar att hon letar reda på nappar på dagen och gärna vill ha dem så fort hon sitter och tittar på tv eller gör något mer stillasittande. Fram till hon fyllde 2 år hade hon dem nästan bara när hon skulle sova, men så började hon nå upp till "nappskålen"... Om det funkar ska jag vänja henne av medden till sommaren när Mats har semester. Jag inser ju att det kommer att ta lång tid att natta henne om hon inte får ha napp och då är det skönt om Mats och jag kan turas om hela tiden.

FRAMFÖR ALLT tror jag man ska gå på magkänsla och sunt förnuft när det gäller uppfostran av barn.
 

Angående napp...

Skrivet av  Malmis m Rasmus 021125 + bf 10/4 -05
vi hade napp till Rasmus ett tag, men han använde det varken särskilt mycket eller länge, mammas tuttar var mycket bättre... Han fick sin tröst och trygghet vid amningen och hade inget direkt nappbehov. Däremot ville han amma länge (att vi lyckades sluta vid 15 månader var för att han slog av en bit av framtanden och det gjorde fruktansvärt ont när han ville amma...)
Mina tankar om napp är väl annars att försöka använda det sparsamt, det vill säga bara när det verkligen behövs. DEt ska inte vara nåt som barnet har i munnen i tid och otid. Annars kan det nog vara en svår vana att bryta när de blir större.
 

Mina tankar

Skrivet av  Marija med Sofia nov02 & BF 6/1
Jag är ju som bekant för långtidsamning vilket innebär fri amning. Visst kan man tycka att det är praktiskt med napp och schemaläggning av mat- och sovtider men det har aldrig varit ett alternativ för oss då det inte fungerar i längden om man vill amma i flera år.
 

Mina tankar

Skrivet av  Åsa m A&E
Jag är för rutiner och tydlighet men kanske inte så påtvingat som det låter att rucka på tiderna för en liten 1 månaders bebis. Så små barn har ju flera stora tillväxtfaser in på knuten, då de behöver få intensiv amma, ställa allt på kant och sedan skapa en ny rutin och takt. Fri amning är väl det som rekomenderas att inte försöka titta på klockan utan till barnet, men om han nu redan självmant äter med 3timmars intervallar så kan det ju kanske inte direkt skada att rucka lite på tiderna.

Annars är min erfarenhet med barn två att de ändå faller in, efter bara någon månad, i den rytm och takt som resten av familjen har. Emrik anpassade sig snabbt till hämt och lämningstiderna på dagis så jag tror bara jag ammade en enda gång på dagis faktiskt.

Vad det gäller napp så är jag bara positivt inställd till det. Så länge det inte blir ett ersättnings attribut. Utan ett stöd i att orka, både för barnet och föräldrarna.

Hoppas det var lite svar på dina frågor och undringar.
 

där tänker vi ju olika som du vet

Skrivet av  Maja, Edvin & Pyret 14/1
Edvin ammades ju helt fritt, fick alltid så fort han pep. Och det fungerade bra för oss. Såg det gärna att han tog tutten som tröst, närhet och inte bara som mat. Vi försökte ju också med napp när han gick loss som mest på fingrarna men han tog den aldrig. Men med Edvin fungerade det toppen utan, det måste jag säga. Aldrig tummen heller.. och när han själv valde att sluta amma vid 1½ år började han inte med något substitut heller. Men det där bestämmer man väl inte alltid själv har jag en känsla av *skratt*... Dom har ju egna åsikter dom små med. Men det viktiga är nog att man kommer fram till något som passar både mamman och barnet då blir båda nöjda så att säga... Om man känner sig obekväm och bunden vid att tex ständigt behöva amma så mår ju inte barnet nåt bra av det ju "är mamma nöjd är barnet nöjd och vice versa", lite så menar jag. Barnet känner om man är säker på det man gör och gillar situationen och blir då trygg i det. Napp eller inte napp. Enda fördelen för tutte och tumme är väl att man inte slarvar bort dom så lätt ;)
 

vad härligt

Skrivet av  Mira. -99 och nov -02
att du får sova på natten (med litet uppehåll då):-)
Toppen!
Ja, båda killarna har använt napp. Minns inte hur gammal storebror var då han slutade men han var ca 2,5 tror jag. Lillebror har fortfarande napp men vi planerar att försöka sluta vid 2,5 ca. De har bara haft den då de ska sova och lillebror försöker få ha den då och då på dagen också men vi brukar säga "tutten sover, du får ha den senare då du ska sova" etc....ibland har han den en stund på morgonen men jag vill undvika det eviga sugandet jämt....

Ang mat- och sovtider tycker jag också att det varit bra med fasta rutiner. Båda killarna har haft det. Det har varit fri amning tom 1-2 mån ca och det blev ganska tidigt så att de sov på natten och åt mer på dagen. Jag ammade kanske 1-2 ggr/natt första tiden..
Sedan blev det fasta rutiner som jag styrde och som båda gillade. De åt var 3:e/4:e timma cirka.

Men är det inte för länge för Carl att vänta 5 timmar när han är så liten på kvällen? Jag tror de rekommenderar att de får äta tätare på kvällen och länge så de kan sova bättre. I allafall var det så för båda våra killar. De åt tätare och massor på kvällen för att sedan sova gott på natten. Det hängde så att säga ihop. Hade de ätit dåligt så sov de sämre....

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv