Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ACE Europa - erfarenheter tack!

Skrivet av Pernilla B
Hej allihop! Hör egentligen inte hemma härinne men jag fick tips om att ni kanske kunde svara på min fråga. Nu till saken.

Vår dotter Tove är född med läpp- käk- och gomspalt och en fosterskada på sin hypofys vilket gör att hon måste medicineras med hormoner livet ut. Hon 3,5 år och under denna tiden har jag försökt att få henne försäkrad - utan att lyckas. Nu senast fick jag besked av SIF (facket) att deras bolag (trygghansa tror jag) inte försäkrar barn som har vårdbidrag, vilket Tove har. *Suck*.

Storasyster Erika, jag och min man, är alla tre försäkrade hos Holmia. En bra, men väldigt dyr försäkring. (ca 300 kr totalt/månad) Och de vill INTE försäkra Tove. De bara suckar när jag ringer, de vill inte ens diskutera frågan med mig. Jag tror inte att läpp-, käk- och gomspalten är det stora problemet, hypofysskadan är nog en större anledning till deras avogsamhet. Det är ett ovanligt och relativt okänt handikapp, plus att det faktiskt är en hjärnskada. Vad kan det då finnas för mer "fel" på henne? tycks de tycka.

Nåväl, idag fick jag brev från ACE Europe. För 75 kr/månad försäkrar de alla barn i familjen (för olycksfall och sjukdom enligt brevet). Vid medfödd skada får man inte ersättning för tex sjukhusvistelse på grund av skadan förrän efter 12 månader. När Tove LKG-opereras eller vistas på sjukhus pga hypofysskadan får vi alltså ingen ersättning. Men det kan ju hända så mycket annat!

Jag fyllde i papprena idag och postade dessa. Jag var glad över att äntligen få Tove försäkrad, ett dåligt samvete jag burit på alltför länge. Nu någa timmar senare får jag höra att ACE Europe är ett blufföretag. Enligt uppgift ska det vara en försäkringsmäklare som sagt att ACE är en bluff och att de fått anmärkningar - mer vet jag inte.

Jag är dock oerhört skeptisk till försäkringsmäklare eftersom de är avlönade av försäkringsbolagen. Vi hade besök av en sådan och fick då veta att "Holmia är BÄST på barnförsäkringar". Det är de kanske. Men de vill INTE försäkra Tove. Om de inte vill försäkra de barn som behöver försäkringen mest så vill jag inte att de ska få mina pengar mer. Så snart jag hittar ett bolag som vill försäkra Tove så vill jag flytta hela familjen dit. Och jag trodde att ACE var vår räddning.

Har någon här era barn försäkrade i ACE Europe och vilka erfarenheter har ni?
Svar på tråden: ACE Europa - erfarenheter tack!

Kort

Skrivet av  Karin
Detta bolag hette tidigare Signa och har under åren fått kraftig kritik och det har främst handlat om att de inte har varit tydliga med att upplysa om att försäkringen enbart är en olycksfallsförsäkring. De som har möjlight att få en komplett försäkring ska absolut välja det eftersom majoriteten av allvarliga skador är en följd av sjukdom och inte av olycksfall. Jag fick också det erbjudande som du nämner och baxnade även över allt som var undantaget. I vissa fall ges ju ersättning vid sjukhusvistelse pga sjukdom (men listan på undantag var lång) och någon invaliditet ersätts ju aödrig. jag tycker att du ska kontakta Konsumenternas försäkringsbyrå i Sthlm (du hittar dem på nätet), jag vet att de tidigare har varit mkt kritiska mot företaget. Holmia betalar som du nämner till mäklare och har även sk agenter som bara markandsför deras förs. men de är ju kända för att vara bra.
 

ACE är okay!

Skrivet av  elw71
Hejsan,
Vi har haft Ace sedan vår son var liten. Vi har inte fått någon ersättning för medfödda sjukdommar. (Hjärtfel) Men när han fick RS-virus och lunginflammation så fick vi ca 300kr/dag för sjukhusvistelsen. Först fick vi avslag men eftersom Down syndrom är medfött (det verkar inte som om personen i fråga ens läst varför han var på sjukhus, när jag poängterade att lunginflammation är inte medfött så var det inte några problem.) Eftersom det var en relativt lång sjukhusvistelse 4 veckor + övergångsboende, så blev det lite pengar.)
Sen dess har vi inte behövt försäkringen men vår erfarenhet är att den är bra. Vill man ha en extra olyckfalls försäkring för de andra barnen så kan man ju ha dubbelt. Men när det kostar 75kr/ månaden för hela familjen så är det helt klart värt pengarna. Har man två försäkringar så får man ju betalt från båda om något händer. Man betalar ju dubbel avgift, jag är ganska säker på att man får utbetalt från båda, att dom är oberoende av varandra.
Hoppas att du blivit hjälpt av mitt svar.
 

Artiklar från Familjeliv