Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

1 års kontoll

Skrivet av LiAg
Vad för tester och prover har era barn fått gjort på ett års kontrollen?
Svar på tråden: 1 års kontoll

Menar du på BVC eller på HAB?

Skrivet av  Mamma Mu
Vi har ju precis gjort båda.
 

Vad jag menar

Skrivet av  LiAg
är vad för undersökningar som gjordes på barnen på ett års kontrollen hos läkaren. Kollades tex sköldkörtlarna och gjordes hörselprov?
Vad jag förstår ska det finnas en vårdplan (eller vad de heter) för barn med DS. Våran läkare har ingen sådan så därför undrar jag när jag hört att andra barn med DS har sådana.
 

Aha...

Skrivet av  Mamma Mu
...ja hos oss frågade han massor om utveckling etc. och han kollade medcinjournalen för vad som hänt under året. Sedan kollade han leder, slapphet, reaktioner i ben och händer (knackade med en så\'n där grej som vår Lovisa ryckte av honom :) ). Lyssnade på hjärta och lungor, kollade i öronen. Redan vid första besöket när hon var nyfödd fick vi remiss till ögon- och öronläkare som vi sedan gick på vid runt ett års ålder. Sköldkörteln skall kollas, det görs genom ett blodprov. Han frågade även om mat och avföring. Enligt planen så skall skäldkörteln kollas varje år och öron och ögon första året, ev senare vid behov. Annars görs det via BVC på de ordinarie kontrollen. Ursäkta hastigt skriven text, är på jobbet.
 

Tack snälla

Skrivet av  LiAg
du för svaret. Jag måste ta tag i detta för i går var vi på ett års koll och det som gjordes där var att kolla hjärtat och lungorna och så tittade han i örona plus klämde på magen.
Ögon kontroll går vi som tur är redan på pga att de är prematurfödda.
 

Det finns

Skrivet av  Maria mElin
ett speciellt utarbetat vårdprogram för barn/ungdomar med ds,där allt medicinskt tas upp. När och hur ofta man bör kolla vissa saker.
Jag fick det från hab i Mora, ring dit och be att få ett om du vill.0250-26350. Eller be ditt hab ta hem åt dig.