Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Herta ska...

Skrivet av Hertas mamma(hon är ingen huligan längre)
börja på dans på söndag, showdans. Hon tycker att det ska bli så roligt, hon ska tillsammans med två andra kompisar. När jag ringde och pratade med dansledaren berättade jag inte att Herta hade ds, utan jag frågade bara om vad de skulle ha för kläder osv. När vi har berättat för vänner och familj att Herta ska börja på dans så har flera undrat om jag berättade för dansläraren att Herta har ds, men jag tyckte inte att det behövdes. Hur hade ni gjort?
Jag tror att det kommer att gå jättebra, hon älskar dans och musik och har blivit duktig på att lyssna, sen är det ju också så att hon härmar de andra i gruppen och lär av dem.
Vad har ni andra för erfarenhet av fritidsaktiviteter och om det är positivt eller negativt att gå tillsammans med "normala" barn?
Hej från Sara
Svar på tråden: Herta ska...

Emma går på barnrytmik.....

Skrivet av  Nikki
hon fixar det galant! Vi valde en grupp för barn mellan 3-4 år och jag tycker att vi gjorde ett bra val. Emma får känna sig stor och duktig där, en del av de mindre barnen springer mest runt och gör inte alls som fröken säger men Emma är jätteintresserad! Vi ringde och pratade om att Emma har Downs syndrom och jag tyckte det kändes bäst att berätta innan så inte "fröken" blev osäker utan visste att hon hade ett barn med särskilda behov i sin grupp.

Att det skulle vara negativt att gå med "normala" barn kan jag då inte tro! Det är ju de som kan lära Emma mest om hur man gör! Emma tittar och tar efter andra barn jättemycket om hon bara var bland barn som var på samma nivå som henne så skulle hon ju inte komma någonvart!

Jag tror att Herta kommer att trivas på dansen och det kommer säkert gå bra ska du se!

Nikki
 

Att berätta eller inte

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
det har både för och nackdelar att inte berätat om ds före nån träffar barnet.

Fördelar: De får inga förutfattade meningar.
Nackdelar: De hinner inte förbereda sig.

Att få veta innan så man hinner ta reda på vad ds är tror jag kan vara bra.
 

Underbart med vanliga aktiviteter

Skrivet av  Linda Sebek
Vår son är fem år och går på Aikido och Skogsknytte/Mulle med helt vanliga barn. Vi talade inte heller om eftersom jag inte tyckte att det var relevant. När han var mindre gick han på danslek.

Berätta tycker jag man kan göra OM det skulle behövas, men inte annars.

Mank kan ju göra som maken gjorde i somras när sonen och hans syster skulle på barnklubb på en semesteranläggning:
"Nu är ju min son lite trög, har du nått problem med det?"
Det hade ju hon inte.