Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Gomplatta

Skrivet av Englas mamma
Det här med gomplatta är inte det lättaste! Engla fick sin första när hon var 7 mån och från början hade vi den fäst i en liten tandtråd, för att på så vis kunna ta ut den lättare. Det höll inte länge, vips hade Engla hittade tråden och kunde dra ut gomplattan. Vi provade då att ta bort tandtråden och det har fungerat i ett par veckor, men nu har busfia kommit på att man kan knixa lite med tungan och sedan spotta ut den!
Vad göra? Har hört att det finns något slags "klister" för att plattan ska fästa bättre i gommen. Är det någon som har provat? Finns det på apoteket mån tro?
Tacksam för svar!
Svar på tråden: Gomplatta

UNDRAR OXÅ

Skrivet av  jag som vill ha 4-a
Gustav har aldrig haft gomplatta.Men NU ska han få en??Eller är det kanske en tandställning??Ska tilltandregleringen o prova ut i slutet av veckan.Är det någon som satt in på äldre barn??Har de ont av det??Det som G ska få ska rätta till tänderna som står åt ALLA håll o kanter........
 

Låter mer som en tandställning

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
om den ska rätta till tänderna.
Min äldsta jänta hade en variant hon bara hade på natten, typ en aktivator.

hur gammal är han?
 

De var

Skrivet av  LiAg
tider de när Linnéa hade gomplatta. Just som du så hade jag tandtråd i gomplattan som Linnéa hittade fort, efter de så lärde hon sig få ut den med tungan, sen blev det pulver klister som finns på apoteket för proteser och de gick bra ett tag men sen klarade hon av att få bort den med tungan igen.
Nu har hon fått så mycket tänder så det blir ingen gomplatta för än tänderna har växt klart.

 

*ler*

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
C tar ut den bums om jag inte säger till honom han inte får, då låter han den sitta -tills jag vänder mig bort, då åker den ut direkt.. hehe

Att träna tal samtidigt som han har gomplattan är ju det effektivaste sättet att ha den kvar i munnen, vilket ju även är meningen man ska göra, träna alltså.
 

Corega

Skrivet av  Alma m mamma
Alma har haft gomplatta sedan hon var ca 8 mån, men är proffs på att få ut den. Det enda är att sätta fast den med proteslim (men hon lyckas ändå ibland). Det heter Corega och finns att köpa på Apoteket eller välsorterade livs. Vi använder krämen.
Lycka till
 

Artiklar från Familjeliv