Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Språkutveckling

Skrivet av Englas mamma
Är lite nyfiken hur era barn har utvecklats när det gäller joller, tecken och tal. Engla (10 mån) har sedan några månader jollrat med tvåstaviga ljud, men ännu använder hon samma vokal i mitten, t ex dadada, nänänä. Men så kommer dagar då hon helt går ifrån jollrandet och istället bara blåser bubblor eller väser (mer som en katt än en bebis) :) Jag brukar bli lite orolig och fundera var jollret har tagit vägen. Några dagar senare hittar hon åter tillbaka till nanana, bäbäbä osv.
Det känns lite som utvecklingen går ett steg framåt, ett halvt tillbaka, en paus och så ett steg framåt igen.
Är man bara allmänt nojig eller finns det fler som känner igen sig?
Svar på tråden: Språkutveckling

Känns igen

Skrivet av  Mammisen
Vi har det likadant här. Skulle tro att utvecklingen inte tar en paus totalt sett, men att den kör ett annat spår. Kanske något motoriskt framsteg och sedan lite snack igen. Dessutom tror jag att min tjej "spara på sig" lite ljud och sedan kommer dom. Så har det i alla fáll varit hittills.
 

det känns som om det tar längre tid...

Skrivet av  Mamma Mu
Dock tycker vi att vår dotter, 18 månader, har utveklats bra. Jag vet inte vad jag skall jämföra med för språket utvecklas olika fort hos alla barn. Sedan är det ju så att när man lär sig något grovmotoriskt, t.ex. att gå, så tystnar barn gärna för dom har fullt upp ändå. Vår tjej började säga mamma och pappa vid nio månader! Idag kan hon säga förstabokstaven på en hel del ord. Blomma blir "blll...". Hon säger hej, trappa, titta, dä (för där) etc. Men det går i perioder som sagt.
 

SVARA!

Skrivet av  Linda Sebek
Så här med facit i hand vet jag vad vi gjorde för fel efter 1-årsåldern. Vi slutade att ständigt besvara hans jollrande. Det var inte medvetet och förmodligen gradvis. Vid 2 år blev vi uppmärksammade och fick stöd att börja om.

Så mitt råd är att härma all hennes kommunikation - gör ljuden hon gör och kan göra. Var fånig och tramsig så att hon uppskattar "ljud-kommunikationen". Vänta och förvänta dig att hon ska ge dig något svar. Acceptera vad som helst till en början.

Jag är sällan inne här, men har skapat en epostgrupp för "kommunicerande samspel" om du är intresserad. Den är helt ny och har inte riktigt tagit fart än:
http://groups.yahoo.com/group/kommunicerande_samspel/
 

Tack för

Skrivet av  Englas mamma
dina råd! E-postgruppen låter mkt intressant. :)