Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fick information om särskolan igår!

Skrivet av Nikki
Rektorn började med att berätta att det inte alls är säkert att Emma kommer att gå i särskolan vilket ju kändes bra!

Sen fick vi information från träningskolan. Allt skulle vara så puttenuttigt. De berättade om allt roligt de gjorde (både där och i grundsärskolan) och att de hade varit på posten, polisen, brandkåren på Ica mm mm att de gör utflykter och har fredagsmys. Det fanns fyra elever i träningsskolan och 6 i grundsärskolan. Som det känns nu så kommer vi att skriva in Emma i grundskolan (om man får det när det är dags för det). Emma ska inte gå i skolan för att ha det mysigt utan för att lära sig saker. Man ska inte överbeskydda henne och behandla henne på ett visst sätt för att hon är handikappad. Om hon ska ha en chans att ta en plats i "samhället" så måste hon förberedas för det och det kommer inte att ske med att hon får göra en massa kul saker i skolan! Det allra bästa hade varit om vi fick skriva in henne i grundskolan och att hon sen fick gå integrerad i särskolan. Om man skrivs in i särskolan och går integrerad i grundskolan så lär man nog aldrig ta en "ordinarie" plats i gruppen! Men om man gör tvärtom så kan hon ju få extra träning i socialt beteende eller vad man ska kalla det. Annars får vi väl själva se till att hon lär sig de bitarna med för man har ju trots allt ett föräldraransvar också!

Nikki
Svar på tråden: Fick information om särskolan igår!

men min Vera

Skrivet av   oa
har inte mysigt , hon jobbar jobbar o jobbar, nya ljud, färger, musik, slöjd, hon har gjor ten båt o sin bokstav, V, målade den i rött..mysigt har dom på fredagar, då är det disco!Så mysigt är det definitift inte!
 

Hej Olga!

Skrivet av  Nikki
Visst är det säkert så att barnen får lära sig massor även och särskolan men efter att ha fått informationen kände vi föräldrar att det fokuserade mest på att ha trevligt än att lära sig saker!

Går Vera i träningskolan eller grundsär?

Nikki
 

Hej Nikki

Skrivet av  ulla m Linnea
Linnea går ju i grundskolan (montessori) men vi har skrivit in henne i särskolan och hon har en ordinarie plats i klassen, det är liksom inget särskilt med henne för det. Alla ser henne som en vanlig elev.

Det är inte lätt att välja skola åt sitt barn, vi gick på magkänslan och som det känns så blev det rätt, men innan vi var klara med det så höll jag på att bli gråhårig och oroa ihjäl mig.

Ska ni titta på flera olika skolor eller?

Lycka till med ert val.

Ha det bra
 

Jag skriver som oa

Skrivet av  Ann-Britt
Vår dotter som går i grundsär får då verkligen ligga i och jobba så myspys är det då inte,ev.fredag om ens då.
Sen så är det väl nästan så att jag börjar fundera på om det inte är så att lika många skolor det finns så lika många olika sätt att jobba på finns det.
 

Artiklar från Familjeliv