Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vaccination influensa - nån som vet?

Skrivet av Gyrils mamma
Förra året vaccinerade jag och sambon oss mot influensa, men Gyril var ju för liten. Är det någon som vet hur gammal hon ska vara för att vaccineras?
Ska självklart kolla med bvc, men tänkte att ni brukar veta det mesta här. =)
Svar på tråden: Vaccination influensa - nån som vet?

Förra året

Skrivet av  Helen m Micke
var Micke inte ens ett år (född 1/1-03) och blev vaccinerad. Nu vet ju inte jag hur mycket sjuk Gyril har varit men då hade vi varit inlagda 6 ggr sen i feb och hans läkare på BVC tyckte att det var en bra idé. Det var inget snack om hans ålder utan bara att OM han skulle få influensan utan vaccin skulle vi definitivt hamna på sjukhus igen. Han fick influensan ändå men i en mycket mildare form vilket var hanterbart för oss.
Prata med Gyrils läkare så kan h*n säkert informera dig mer. Om jag inte minns fel så är Gyril ett "hjärtebarn" och då brukar det vara praxis, tror jag.
Lycka till och ha det så gott:-)!
Kram Helen
 

Jag har

Skrivet av  LiAg
förra veckan pratat med Linnéas läkare om detta och han meddelade mig följande:
Om barnet har/haft hjärtfel eller har varit mycket sjuk ska man vaccinera barnet för influensan och då också för lunginflammation (hette något konstigt).
Min lilla tjej som inte har hjärtfel och inte heller varit mer sjuk än sin tvillingsyster ska inte vaccineras för något.
Problemet är att vaccinerar man barnet en gång så måste man sedan göra de varje år.
Så sa Linnéas läkare. Finns säkert fler svar.
 

fler förslag...

Skrivet av  Maria mElin
Elins vaccinerades mot influensa förra året, men hennes hjärtläkare sa att det behövdes inte för hjärtats skull(corr. av-commune, läcker lite i en klaff)utan för att hon då nyss haft lunginflammation och infektionsastma efteråt.
Behövde inte vaccineras mot lunginflammation inte heller sa han något om att hon behövdes vaccineras igen. Elin var lite över ett år när hon vaccinersdes.
 

Vi har

Skrivet av  ulla m Linnea
alltid fått hem en lapp som påminnelse från sköterskan på hab om influensavacc. Förra året var 1:a gången som vi vaccinerade henne och vi kommer att fortsätta med det, eftersom hon förra året var så mycket sjuk, hon hade 3 kraftiga lunginfl. så vi har även vaccinerat henne mot det, heter pneumkockvaccination. Förra året var hon även tvungen att äta lågdoserande penecillin (hur stavas det?), under vinterhalvåret för att inte få infektioner. Vi hoppas att vi slipper det i år
 

Emma är aldrig vaccinerad...

Skrivet av  Nikki
hennes läkare tyckte när hon var ett år att hon skulle vaccineras men så blev hon opererad och det blev inte av. Emma är ovanligt frisk, friskare än sin bror och sina föräldrar så vi har inte brytt oss om att vaccinera. Jag har hört att barn med ds kan bli väldigt sjuka när de blir sjuka men det brukar Emma inte heller bli (värre med Lucas som blir JÄTTESJUK och får JÄTTEHÖG feber) Emma har varit jättesjuk två gånger så vi fått ligga på sjukhus med henne i några dagar. Den ena gången var det Rotavirus (maginfluensa typ) och den andra visste de inte men det kan ha varit kikhosta.

Nikki
 

Tack för svaren

Skrivet av  Gyrils mamma
Det vaccination på onsdag. Gyrils hjärtoperation var ju inte så liten precis, så vi tar det säkra före det osäkra. Med dagisstart och allt!