Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hemsk text!

Skrivet av Anna med tre lintottar
Denna text finns att läsa i Artikelarkivet här på "Allt för föräldrar". Den är från medicallink.se:


Downs syndrom kan upptäckas genom blodprov

När fostret ligger i magen kan ett enkelt blodprov från mammans arm avslöja om det kommer att födas som mongoloid. Sedan avgör ett så kallat FISH-test om fostret har Downs syndrom eller ej. För alla som väljer att föda barn senare i livet är detta en lättnad.

Den nya metoden är lätt att förstå, billig, enkel och dessutom riskfri. Det är en kinesisk studie som presenterar metoden. Karl-Henrik Gustavson, professor emeritus i klinisk genetik, säger att detta kan innebära ett stort framsteg.

Idag är enda sätten att fastställa Downs syndrom fostervattenprov eller med hjälp av ultraljud. Men om den nya tekniken, efter test på fler antal människor, visar sig tillförlitlig kan man frångå båda dessa metoder.

(medicallink.se)

----

Jag har just mejlat till medicallink och skrev så här:

Hej!

Detta läste jag på www.alltforforaldrar.se. Texten är från 2001 och jag hoppas ni ändrat ert ordval sedan dess. För det första ska man inte längre säga "mongoloid"´! Det är ett förlegat uttryck, fullt av fördomar och negativ laddning! Sen vadå "en lättnad"! Ja, er skrivelse ger knappast någon nyanserad bild! Hela notisen andas: "Se här! Bra metoder att rensa bort barn med DS"! Detta är fruktansvärt hårt att läsa för en mamma till ett barn med DS. Jag respekterar dem som väljer att inte föda barn med DS. Men samhället ger alltför ensidig information och skrämselpropaganda. Ni borde verkligen kunna ge en nyanserad bild. Berätta vad DS är! Det är inte jordens katastrof; det är inte självklart att man tar bort dessa barn, som DEFINITIVT inte längre kallas mongoloider! Nej, detta var ett lågvattenmärke.

Vill ni mejla mig är min adress:

XXXXX


osv ...

/Anna
Svar på tråden: Hemsk text!

Jag menar inte att dra i gång debatten

Skrivet av  Anna med tre lintottar
om fosterdiagnostik igen! Sorry i så fall. Jag ville vara berätta för kännedom.

/Anna
 

Tilläggas bör väl att ...

Skrivet av  Susanne / communityansvarig
nyheten är skriven 2001 och att vi inte har några rutiner för att byta ut ord i gamla nyheter.

Om det är förolämpande för er som har barn med DS så är det klart att vi kan leta upp nyheten och byta ut ordet mongoloid. För mig är det inget fult ord, men jag förstår om det skulle vara det för er. När slutade ordet att användas? Vad tycker ni andra om saken?
 

Hej Susanne!

Skrivet av  Nikki
Redan 1999 när Emma föddes fick vi veta att man inte sa mangoloid utan att den korrekta termen var Trisomi 21 eller möjligen Downs syndrom. Det var läkaren på BB som upplyste om detta. Jag känner faktiskt ett litet litet hugg i hjärtat ibland när folk inte vet vad Downs syndrom är och jag måste förklara att det var det som man förr kallade för mongoloid.

Klart du inte tycker ordet är fult då du inte själv har någon känslomässig anknytning till ordet. Jag känner inte något om någon säger bög eller bögj..el men en kompis som har en nära anhörig tar illa vid sig så jag använder ordet homosexuell istället av respekt för de homosexuella!

 

Byt gärna om det går..

Skrivet av  mormor
Om du kan ordna detta vore det bra. Det har inte varit korrekt att använda ordet mongoloid på 20 år eller mer. Mer skulle jag tro, men 20 år det vet jag.
 

Byt absolut ut ordet!

Skrivet av  Anna med tre lintottar
Hej!

Tack för erbjudandet om att byta ut ordet! "Mongoloid" är verkligen ett förlegat uttryck. Står det med i ordböckerna står det Downs syndrom eller Trisomi 21, "tidigare kallat mongolism". Detta ord är väldigt starkt förknippat med nedvärderande syn och värderingar som hör hemma i det förflutna! Människor med Downs är ju i första hand individer och inte en annan "art" av "mongoloider". Hu vale! Stort tack på förhand för att ni byter ut ordet! Jag har ju mejlat medicallink också! Vi måste kämpa för att sådana
här ord försvinner ur språkbruket och då ska Sveriges största (!?) sajt för föräldrar vara en föregångare, tycker jag!

Mvh
Anna
 

Jag skrev själv att den var från 2001 (imt)

Skrivet av  Anna med tre lintottar
,,,,
 

2001

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
kallades det inte mongoloid, inte heller 1999 när min son föddes. Det har hetat Down Syndrom i många år nu.

Använd helst rätt ord, annars tror folk att det heter mongoloid än i dag!
 

Vi har ändrat i nyheten

Skrivet av  Susanne /communityansvarig
Jag har läst era inlägg och lärt mig lite mer, bra att ni säger till.
Tack ska ni ha!