Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

särskolesidan

Skrivet av carin2010
på Fn - varför är den så tråkig och har så få inlägg som behandlar det pedagogiska?
Särskolan framhåller sina individuella planer som något som skiljer den från den vanliga skolan.
Har gjort förfrågningar där om dessas beskaffenhet, men aldrig fått svar.
Däremot är det på sidan en massa tramsiga och för utomstående obegripliga personliga hälsningar mellan folk som känner varandra.
Nån objektiv vägledning för föräldrar som funderar över om de ska välja grundskola eller särskola är inte att tala om.
Den infon är nog bättre att söka på DS-sverige-listan.
Bara som ett tips.
Svar på tråden: särskolesidan

Ja du

Skrivet av  Bippen
Enkelt avhjälpt,låt bli att gå in där då,om det är så tråkigt.Sök dig till andra sidor som du kan få utbyte av.
 

Jag tycker du fått..

Skrivet av  Sofia
...en uppsjö svar på alla dina inlägg där.
Trots att du inte är eller har varit förälder till ett barn i särskolan...

Problemet för många är att du inte bemöter deras svar. Ffa inte när svaren inte stryker dig medhårs utan ifrågasätter dina åsikter.
Det gör många frustrerade där inne, vilket du antagligen märkt.
Att de tar sig tid att bemöta dina åsikter, för att sedan nonchaleras bidrar till en lite dålig stämning.

I snackinfon på "särskola" finns följande formulering:
"Acceptera om någon tänker annorlunda än du och ha respekt för andras åsikter"...."Försök inte övertala andra om att du har rätt".

Om du tittar bakåt så vet du att många av dina inlägg handlar om att avskaffa särskolan och att ditt val för din dotter var bättre.
Eftersom många läsare på särskolan har sina barn i den skolformen så blir ett ständigt upprepande av detta ganska provocerande.

De personliga meddelanden som just nu finns på sidan är nog till stor del en reaktion på detta.....
En provokation tillbaka, som tydligen tagit skruv...

Hälsn.

Sofia, (som sällan skriver i forumet men läser desto mer)



 

För att

Skrivet av   oa
du har verklgien inte förstått att olika barn m samma diagnos=olika behov.Punkt slut.
 

Jag blir matt

Skrivet av  c
på ditt sätt att reagera varje gång. Objektiv vägledning blir där om det finns många inlägg med substans. Jag kan inte se att det finns de som, förutom du, blint håller på det ena eller andra. Vi som valt särskola till våra barn blir ständigt attackerade av dig och ska motivera våra beslut. I vissa fall är det nog inte så enkelt som du vill göra gällande, många föräldrar som skriver har barn som verkligen behöver det lilla och den pedagogik som finns i särskolan annars tror jag nog att de hade valt grundskolan.
De inlägg av personlig karaktär som åsyftas kommer sig av en djupare diskussion tidigare där b la jag delat med mig av jobbigheter och därför fått stöd tillbaks, inte av någon jag känner personligen utan precis som på de flesta mailinglistor, av någon som förstår och bryr sig och vill peppa. Sluta anklaga och kom med något vettigt, inte samma rågor som alltid, vi är bara en viss mängd människror som läser här. Usch, nu blecv jag sur.
 

Jag har sagt det

Skrivet av  ulla m Linnea
förut och jag säger det igen, de flesta särskole-föräldrar känner sig påhoppade så fort de skriver något om sina barn i särskolan, även fast dom skriver på särskolesidan, och den sidan är ju faktiskt till för dom.

Om dom inte blev ifrågasatta hela tiden och hela debatten urartar så kanske det skulle skrivas mer om det pedagogiska.

Jag vet att jag fick till svar från dig att du inte köpte det och att det var ju att indirekt säga att vi som valt grundskola trakasserar särskoleföräldrarna.

Även fast jag inte valt särskola till mitt ds-barn så brukar jag läsa där inne ibland och jag blir beklämd när jag ser hur det hela tiden ska talas om hur bra grundskolan är och att särskolan till varje pris ska läggas ner.

Särskolan är bra för en del och grundskolan för andra, vi måste ju guds skull acceptera deras val, liksom dom accepterar våra val för de känner iaf jag att dom gör, ingen där ifrågasätter mitt val.

Nu kände jag att jag blev så upprörd så det här blev ett långt inlägg. Ursäkta
 

Nu får du ge dig

Skrivet av  Helen m Micke
Du har alltid klankat ner på de som väljer särskola till sina barn. Varför vet jag inte eftersom du egentliget ska sk-a i vilket. Vad du väljer till dina barn är ditt val. Jag själv har ett barn(nds) på särskola efter ha provat vanlig grundskola i flera år. Det funkade helt enkelt inte. JAG är förbannat glad över dessa speciella skola annars hade min kille inte haft en chans att klara skolan öht. Sluta lägga dig i andras beslut och var bara förbaskat glad över att din dotter klarat sig såpass bra så hon har sluppit.
När ska du sluta? Börjar bli riktigt trött på dig, Carin. Jag tror inte att jag är ensam om den känslan.

Helen m Micke
 

Carin

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
jag tycker det är egoistiskt att vråla LÄGG NER SÄRSKOLAN medan det finns barn som behöver den, barn med betydligt större utvecklingsstörning än just din dotter. det är en av anledningarna till att _jag_ inte skriver på särskolesnacket.
Säger jag att jag skulle vilja ha mitt barn på särskola skulle jag genast bli förklarad närapå hjärndöd av vissa..
Hela världen handlar inte om DS, det finns en massa diagnoser som är betydligt värre än just ds.

Du har fått massor med svar på särskolesnacket, iaf enligt vad jag kan se.


Att det hälsas privat på det snacket är de inte ensamma om, nog har jag hälsat till nån här, liksom andra gjort det fler gånger. Varför klanka på nåt sånt? -så länge det inte är varje dag, varje inlägg, de passar kanske bättre då på oäf.
 

informationsmässigt sett

Skrivet av  carin2010
är ändå denna lista stendöd.Om ett tag till lär den vara ett trist minne blott.
 

Oj då

Skrivet av  Lenao
Oj då

Var är det bättre att prata med andra mammer om barnen?

Jag är ny här och vet inget annat ställe än det här och jag trodde det här va ett bra ställe och det skrivs en massa här som jag redan tagit del av
 

Nej, nej

Skrivet av  LiAg
hon menar inte denna sida utan en sida som ligger under skola och som heter särskola.

Denna sida ska allt vara kvar.

Hon som skriver vill att särskolan ska tas bort och alla barn ska gå i vanlig skola.

Jag har inget att säga i denna fråga pga att jag inte har tänkt så långt ännu.
Minna tjejer har ännu inte börjat på dagis så det är några år kvar.
 

Artiklar från Familjeliv