Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Träning på dagis

Skrivet av Margit med Jesper 4 år
Hej!
Ni som har barn på dagis och menar att dom tränas där. Vad innebäar denna träning, hur gör dom? Undrar....
Svar på tråden: Träning på dagis

På Mickes dagis

Skrivet av  Helen m Micke
tränar dom honom kontinuerligt. Han står i sitt ståskal, han tränar balansen genom att resursen håller i hans höfter, förskoleassistenten kommer varannan vecka och ger nya tips på olika moment+att hon tränar honom också och mycket annat. Sen träffar han logopeden en gång i månaden.
Det e vad dom gör på hans dagis iaf. Tränar dom inte Jesper på hans dagis?

Krama om J från M
Helen
 

Varför jag frågar

Skrivet av  Margit med Jesper 4 år
är att jag kanske inte vet hur mycket man kan kräva av dagis, vad som är rimligt. Jesper går ju på ett dagis där man tecknar, men man menar att träningen ska ske i grupp. Jag vill att han ska enskild talträning då man går ifrån för att jobba. Men man menar att det finns det ingen tid för, kanske en gång i veckan.

Problemet är att man har dragit in en ca 50%-ig tjänst sen i våras. Min kritik ligger inte på personalen utan ledningen. Frågan är om man ska stångas med de överordnade eller om man ska lägga sin energi på pojken. Man ska kanske vara "tacksam" för att han över huvud taget får vara på dagis *ironi*

 

Så gjorde vi

Skrivet av  ulla m Linnea
Linneas assistent skötte träningen (IJ:s modell) på dagis, dom tränade ca 30-45 min varje dag. det omfattade både skriv-tal-lästräning. Jag tycker att du ska kräva att dom tränar honom varje dag.
Att träningen ska ske i grupp verkar helt idiotiskt tycker jag, då har ju barnen fullt upp med att kolla in varandra hur ska dom då kunna koncentrera sig?

Personalneddragningar är trista och finns överallt, men vi har alltid haft vår ass ändå som har arbetat efter Linneas dagistider.

Jag förstår att det är frustrerande och jag vet inte själv om jag hade orkat bråka, energin lägger man ofta på barnet. Vi har alltid haft spec.ped. på hab som har förklarat vikten av träning för dagispersonal och föreståndare på dagis, kan ni få någon sån hjälp?

Ha det bra
 

Jesper har

Skrivet av  Margit med Jesper 4 år
ingen assistent utan det är resurs till gruppen som den nu heter. Man ser ju vilka förändringar det har skett på bara några år. Det är ju så att en del av personalen har erfarenhet av ds-barn. Det har gått 2 där förut och nu är dom 2, Jesper och en flicka.

Det är inte mot personalen jag vänder mig mot, som jag tidigare skrev, utan ledningen som drar ner. Där finns god kompetens bl.a har en av dom gått distansutbildningen i Karlstad. Personalen vill och är engagerade. En av den nya på avdelningen ska på språkrum nu i GBG.

Men jag vet inte vad jag kan kräva för det finns ju inga regler från regeringen som styr utan det är kommunen som bestämmer. En funderan vi har (den andra mamman och jag) är att gå till politikerna i kommunen för att synliggöra vad som händer.

 

Träningen

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
innefattar bla talträning, då ska gomplattan vara i mun, minst en gång per dag, sedan är det samma träning som görs enligt IJ här hemma.
 

När Oscar gick på dagis

Skrivet av  Helena med Oscar+4till
tränade han enskilt ca 30-45 min om dagen.då tränade enl Ij och lite annat som vi och special ped tyckte behövdes.(Följde inte iJ slaviskt utan plockade det som passade just oscar ur olika system.)Han var på dagis i 4 år och detta fungerade hela tiden.dagis ass var även med på hab bad varannan vecka och på planerings möten på hab.Det var inte allti ass som tränade med honom ,de turades om.