Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Föräldramötet gick bra,

Skrivet av tinao m Ami 0103
vi hade kommit överens om att prata om DS tidigare, därför att det kom upp en fråga på förra föräldramötet. Vi var två föräldrapar som turades om att berätta om våra barn, så jag var inte ensam. Frågan som kom upp var att de andra föräldrarna inte riktigt vet hur de ska förhålla sig till våra DS-barn, men som vi sa: Precis som till vilket annat barn som helst.

Jag hävdar fortfarande att Amanda går på ett väldigt bra dagis, men jag ska ta upp frågan om användningen av saxar bland 3-åringar nästa vecka, för nu har jag lugnat mig lite. Vet inte riktigt hur det gick till, men förmodligen var det något av barnen som togs på bar gärning med saxen i högsta hugg. Klart att personalen inte borde lämnat dem ensamma, så brukar de inte göra vad jag vet.
Svar på tråden: Föräldramötet gick bra,

Skönt att det gick bra

Skrivet av  carina m Hampe
och det är helt rätt att ta upp saxanvändningen med peronalen.
 

Tina,

Skrivet av  Maria mElin (snart 2)
usch, jag som är blyg ska berätta lite om ds på nästa föräldramöte på dagis. Det är ingen i den här lilla byn som vet NÅT om det tror jag.
Gruvar mej lite.
Man vill ju berätta massor så dom andra föräldrarna inte funderar så mycket- samtidigt som man inte vill krångla till det, utan att det ska vara som vanligt,som du skriver. Får väl hoppas dom frågar det dom undrar över.
 

Lite tips

Skrivet av  tinao m Ami 0103
Hej. Nu var ju vi fyra stycken som hjälptes åt att berätta, men vi tyckte också att det var bra att de andra föräldrarna ställde frågor.

Vi började med att kort berätta om vad det innebär att ha DS rent medicinskt, en extra kromosom, utvecklingsförsening osv. Sen sa vi att barnets främsta egenskap är inte att ha DS, utan att det är en individ med många olika egenskaper, och däribland finns DS. Vi berättade att man måste träna mer med våra barn, att rutiner är viktiga, men också hur vanliga barnen är med samma känslor som alla andra. Vi förklarade också varför vi använder tecken som stöd med barnen.

Vi fick frågan hur de andra föräldrarna ska förhålla sig till våra barn, och det enklaste är väl att behandla dem precis som alla andra. T ex Amanda gillar att hälsa på alla hon möter, men kan bli lite blyg när hon får uppmärksamhet tillbaka.

Lycka till, det kommer säkert att gå jättebra.
 

Artiklar från Familjeliv