Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Läste lite vad ni skrivit om uttrycket mongoloid..

Skrivet av Undrande
och nu måste jag bara fråga...totalt oinsatt som jag är...Jag har nyligen påbörjat ett vik inom kommunen och fick höra att ett barn var mongoloid på avd. Har alltså detta barn DS är min fråga? Verkar säkert urdumt för er men jag har aldrig hört att man säger mongoloid så, jag trodde man använde DS då och sa det...hoppas nån fattar hur jag menar o kan reda ut begreppen lite. Är mongoloid ett gammalt förlegat uttryck?
Svar på tråden: Läste lite vad ni skrivit om uttrycket mongoloid..

Hej!

Skrivet av  Nikki
Downs syndrom (eller trisomi 21) är samma sak som det man förr kallade för mongoloid. idag ska man inte använda sig av ordet mongoloid så det kan du ta och berätta för de där inom kommunen *S* Så har du lärt dem något nytt!!!!

 

Mongoloid-historik

Skrivet av  Annika60
...är ett uttryck som myntades förrförra seklet av mannen som först beskrev det som nu kallas Downs Syndrom, John Langdon Down. Down visste inget om orsakerna till det speciella utseende han sett hos flera de de utvecklingsstörda personer han mötte i sitt arbete.

Pga att de sneda ögonen och det platta ansiktet drog han slutsatsen att "personen tagit steg tillsbaks i sin utveckling till den lägre stående mongoloida rasen".

Rasbiologi var ju lite på modet då...

När senare tiders forskare fann att avvikelsen beror på att det finns tre st kromosomer 21 i stället för två ("trisomi 21") fick mannen som beskrev syndromet ge namn åt det, därav Downs syndrom.

Mongoloid hängde ändå kvar som huvuduttryck tills för runt 20 år sedan då man började påverka folk att säga Downs Syndrom i stället.

Det kan vara bra att känna till historien bakom uttrycket mongoloid; det är ju inte direkt trevligt... Rätt få tror ju i dag på att det finns lägre stående raser...
 

Tack för svaren

Skrivet av  Undrande
då var det som jag trodde!