Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ont i magen av all dagis fundering

Skrivet av Lill Emmas mamma
Alla ni som har barn på dagis. Hur gick ni tillväga? Vår tjej ska börja nästa år och vi har precis flyttat till en helt ny kommun i Stockholm.
Det finns miljoner dagis att välja mellan och jag vet inte vad som är bäst.
Hur tänkte ni? Vilka frågor ställde ni? vad har man rätt att kräva? Vår tjej klarar sig med störrsta sannolikhet inte utan resurs, hur kan man kräva det?
Alla tips mottagets tacksamt för vi har börjat boka in möten med olika dagis nu och vissa låter ganska bra medans andra mer "ja men kom och hälsa på om ni måste..". USCH tänk om det inte blir bra.
Svar på tråden: Ont i magen av all dagis fundering

Hej

Skrivet av  Prissan och Baby D
Dom dagisen som inte ens vill ha dit er skulle jag nog strukit från listan direkt, faktiskt. Det kanske låter drastiskt, men att man kan prata med personalen utan att känna att man besvärar är ju a och o!

Ta kontakt med den som är specialpedagog i kommunen (eller motsvarande) och har hand om att placera barn med särskilda behov. Hör vad dom har att föreslå först, det finns säkert dagis som är mera intresserade än andra.

Se till att ni får info om de alternativ som finns. Det kanske finns ett dagis med specialavdelning som är kanonbra. Eller har er kommun någon annan variant som funkar.

Ett tips är ju att ringa någon annan förälder (du kan kenske gå via hab eller bvc för att få kontakt) i kommunen och höra hur dom har gjort, vad som funkat och inte. Ibland har ju hab också någon som vet lite om dagisen i kommunen.

Jag tror att det man kan "kräva" är att ens barn skall fungera på dagis, dvs kunna hänga med och delta i aktiviteterna och vardagen. Om detta kräver resurs, så har man rätt till det. Jag tror inte eg att man kan till 100% kräva att hon skall ha en personal som alltid endast ägnar sig åt henne. jag har hört att i en del kommuner får man en "exra resurs till gruppen" . vad det innebär i praktiken kan säkert variera lite.

Likaså har ni ju rätt att ha "vanligt" dagis om ni vill det, och ni måste inte välja en specialavdelning.

Däremot skulle jag inte acceptera annat än att det var en och samma personal (möjligen två) som hade huvudansvaret för mitt barn(så funkar det väl på det flesta ställen). Det blir ju en massa som skall göras typ träning och planering av denna. Kanske hålla reda på specialmat, gå på bad på hab etc. Likaså att den personen kan tecken, eller är intresserad av att jobba med tecken.

Ett stort plus är om de övriga i personalen är positiva till tecken, tex att tecka till sången på samlingen, teckna när man äter etc.

Ja det här blev väl lite rörigt men du får hålla tillgodo så länge.

Hälsningar Prissan och Baby D
 

Är du

Skrivet av  Margit med Jesper 4 år
den Emmas mamma vi träffade i Leksand? I så fall kan jag berätta att korten på stranden blev finfina.
 

Ja det

Skrivet av  Lill Emmas mamma
är det. vad kul att korten blev bra. Jag har ett på Emma och Jesper på filten vid badet där Emma tittar beundrande på Jesper som ser lite lagom "bus kaxig" ut.
Är supergulligt.
 

Christian började på

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
ett montesoridagis här i vår by, han var där på inskolning i TRE veckor utan att ens ha kommit innanför dörrarna, han hade itne varit med på nån samling, ingen mellis, ingen sovstund, inget annat än två ynka timmar på gården!!! -tur det var sommar...
Den som blivit utsedd att ha hand om honom ville inte..

Då bytte jag till det vanliga dagiset här (tänk alltså, vi har TVÅ dagis i vår by, fast här bara bor ca 300 pers!! -fast det kommer ju ungar från övriga kommunen också)
Efter en vecka var han färdiginskolad, denna personal såg itne hinder, de såg möjligheter hela tiden.

Vad man ska tänka på? Ja, iaf att personalen inte beter sig som den på montesori här, de visade allt fint de hade, pratade och pratade på om hur bra och fint allt var, men tittade de ens på min son? Inte! De brydde sig inte minsta lilla om honom!
Det andra dagiset, där C går nu, vänder sig personalen till barnen istf föräldrarna först, föräldrarna kan ju vänta. :-)

Kolla på de dagis du kan tänka dig att söka till, prata emd personalen, kolla hur lokalerna är, passar de just ditt barn? (på montesori var inget anpassat för små barn, fanns massor av saker att stoppa i mun för min lilla som verkligen stoppade ALLT i mun då, han har svalt en Duplo-figur en gång så man måste hålla koll på honom.. och jo, Duplo ska vara bebissäkert, men de är inte CHRISTIAN-säkra..)

Resurs- klarar sig inte barnet utan det så måste de ju sätta in tillräckliga extraresurser, vi hade från början 25%, ganska snart ökade de på det till 50% då de insåg själva att det inte fungerade.


Lycka till, ni har ju lite fler dagis att välja emellan mot vad vi har här. Det viktigaste ÄR att de är intresserade av att jobba med just DITT barn, sedan får de vara hur kompetenta de vill, fattas viljan så är det inte bra. Hellre en utan en massa fina titlar än en som inget vill göra..
 

Vi hade nog

Skrivet av  Ann-Britt
en väldigt tur.Specialpedagogen som vår dotter hade,åkte runt på olika dagis och kollade både lokaler och personal,sen hade hon även en ass. på lut som hade jobbat med ds.barn .Sen talade hon om för oss vad hon kommit fram till,kom även hem till oss med ass.då visade det sig att sambon min kände ass.han hade jobbat med hennes pappa.Det löste sig liksom av sig självt.Och det var bara bingo,bingo.det var med tungt hjärta vi sa hejdå till ass när dottern våran började skolan,tur att hon jobbar på fritids så att de träffas ju en stund varje dag iaf.
 

Tack för tipsen

Skrivet av  Lill Emmas mamma
Jag ska ha allt i åtanke när vi börjar gå på dagis träffar nästa vecka.
Inser att jag också kanske måste ta mig i kragen och inse att nån annan än jag faktiskt kan ta hand om Emma.
Trodde aldrig att jag skulle bli så hönsig med henne...:-)
 

Hejsan

Skrivet av  LiAg
Mina tjejer har inte heller börjat på dagis ännu men jag tar det lugnt.
Varför jag tar det lugnt är för att två barn på tittut (ett ställe i Sth som man kan träffa andra DS-barn och deras föräldrar) har börjat på dagis och de har gått jätte bra.
Är inte riktigt bestämt ännu om de ska börja i dec eller jan.
Men den i Årsta som har hand om dagisplatser för handikappade barn ringde till mig förra veckan och hon ska ringa runt till de dagis som jag valt och höra om plats och så måste det ju finnas plats för hennes tvillingsyster också.

En fråga, är det din tjej som kommer till tittut på tisdagarna med sin pappa?
 

Hej

Skrivet av  Lill Emmas mamma
Ja han är där på tisdagarna. Då känner du till min lilla going.
Låer ju jättebra som ni har det i Årsta. Vi får fixa allt själva. Sen är ju hab helt nya för oss också eftersom vi inte biott i den kommunen tidigare som vi flyttar til.
 

Vad kul

Skrivet av  LiAg
att de var den Emma som jag träffat, hon är så söt din tjej.
Min man pratate med Emmas pappa igår och de jobbar på samma företag också.
Om du har tid så kan du kolla på tjejerna på deras egna lilla sida som har adressen:
http://www.babyfriends.nu/LinneaAgnes
 

Hej LilleEmmas mamma!

Skrivet av  Nikki
Vår dotter är också LilleEmma fast här på sidan kan hon ju få vara storeEmma *S*

Vi var bara på ETT dagis och EN avdelning och hälsade på och bestämde oss direkt för att vi ville ha Emma där! De ville såååå gärna ha Emma och då kände vi direkt att där skulle hon vara! Emma hade full resurs när hon började på dagis 17 mån gammal, hon kunde varke gå eller krypa men en månad senare kröp hon! Emma har älskat sitt dagis från första stund och hade helst gått dit på helgen med *S* Att ha resurs är bra tycker jag för då kan barnet få chans att göra saker själva och det blir inte så att personalen gör det åt barnet för att det inte finns tid att vänta. Samtidigt så säger folk runt Emma att det nu är viktigt att hon inte har förmycket resurs för hon är så pass självständig idag att man tror att hon skulle klara av att höja sig ytterligare ett snäpp. Vi får väl se?????!

Lycka till med dagis!

Nikki