Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Oj oj oj!!!!!!

Skrivet av Nikki
Idag var vi hos talpedagogen med Emma, det känns verkligen bra att gå dit och få en massa nya tips! Idag satt vi och pratade efteråt, och det är tänkt att det ska jobbas mycket med att göra Emma helt självständig eller så långt det nu går för snart ska hon in i skolan och då måste man ju kunna en hel del saker samt att "resursen" är tänkt att skrivas ut och Emma ska klara sig så gott som självständigt. OJ! OJ! OJ! Ska det verkligen gå?????? *OROLIG* Men alla säger att Emma utvecklats enormt nu och att hon lär sig ungefär på samma vis som de andra barnen när hon inte hela tiden har en resurs vid sin sida. Vi har hela tiden protesterat och velat ha mer hjälp åt Emma MEN nu känns faktiskt som det är dags att prova ett annat sätt!!!!! Hon är ju duktig våran stora tjej som snart fyller fem år!!!!!!!!!!!

Nikki
Svar på tråden: Oj oj oj!!!!!!

Också en fråga!

Skrivet av  Nikki
Någon här som har barn som inte har resurs på dagis?

 

kan ana hur det känns.

Skrivet av  Maria mElin (snart 2)
Min 9-åring fyllde år och fick en ny cykel förra veckan.
-hej då,jag cyklar ner på "byn" (5km)
mamma:-ska du inte äta?
-jag köper nåt i kiosken, jag har pengar!,kommer "sen",hej då!
Mamman tittar efter den "lilla" flickan,
-hej då....(hon är snart stooor,snyft)
Och då kan jag ju bara ana hur det kommer att kännas sen med Elin,för visst är jag extra mammig med henne.
 

Visst har väl Emma Mosaik?

Skrivet av  Anna med tre lintottar
Hej Nikki!

Roligt att höra att det går så bra för Emma ... Men nu har ni väl så gott som bekräftat att hon har DS Mosaik, eller? Eftersom hon verkar vara mer åt det "vanliga" hållet (som andra barn, hoppas ni förstår hur jag menar - barn utan DS alltså).

/Anna
 

Oj Oj Oj Anna!!!!!!!!!

Skrivet av  Nikki
Emma är allt annat än vanlig *S*

Hon klarar sig jättebra men "vanlig" är hon inte och kommer aldrig att bli. Hon kommer alltid att vara ovanlig *S*

Emma är inte alls som andra barn vare sig med eller utan Downs syndrom och hon ligger inte ens mittemellan! Hon har stora problem med grovmotoriken men den har utvecklats en hel del nu i höst (kan det bero på barnrytmiken?????) och hon har ju lärt sig cykla på en trehjuling (vilket mååååååånga barn med ds har lärt sig långt innan Emma så grovmotoriskt ligger hon nog något efter genomsnittet för barn med downs men på andra plan ligger hon ganska långt före.

Vi borde verkligen träffas så du fick RÄTT uppfattning om Emma *S*

Och du! Vi vet inte om hon har mosaik, vi tror inte det själva eller så har hon få "friska" celler fast vi vet ärligt talat inte!

Kram

Nikki
 

Oj, hoppas

Skrivet av  Anna med tre lintottar
du inte tog illa upp! Jag menade bara att flera tecken verkar tyda på att hon utvecklas bättre än de flesta DS-barn (efter vad du berättat), och så SER hon ju knappt UT att ha Downs! Men visst förstår jag att hon inte är "vanlig"! Jag tyckte mig minnas att läkarna sade åt er att det kunde vara mosaik.

Men, visst borde vi träffas! *s*

/Anna
 

Kram oxå! :-) (imt)

Skrivet av  Anna med tre lintottar
m,m,m,
 

Nej Anna.......

Skrivet av  Nikki
klart att jag inte tog illa upp *S*

Kram

Nikki
 

Hej Nikki

Skrivet av  ulla m Linnea
Vad kul att läsa om hur duktig er tjej är och det är så roligt när man märker hur mycket dom utvecklas.

Linneas assistent är ju med henne fortfarande i skolan och hon sköter skriv och lästräning med hjälp av läsepaket.

När det gäller assistenten så kommer hon ju att så småningom avveckla sig själv, men vi känner att det måste få ta sin tid och det är inget som kommer att ske inom den närmsta tiden. Linnea behöver fortfarande någon som stöttar, puttar på,hejdar och stoppar henne ibland, men av vad jag försrstår så är ju inte Emma alls lika "vild" som Linnea är, så det kanske fungerar jättebra för er att skippa resursen.
 

Hej Ulla!

Skrivet av  Nikki
Nej vildheten fick Emmas lillebror istället *S* Tur vi inte har två så vilda barn för då hade jag blivit knäpp på riktigt *S*

Jag känner givetvis en stor oro för hur det ska gå om Emma inte har resurs i framtiden men samtidigt har jag mer och mer börjat fundera på VAD det är som vi ska sträva efter! Och det är givetvis att göra Emma SJÄLVSTÄNDIG och då går det ju inte att ha resurs/assistent HELA livet! Så man får väl försöka tänka i nya banor?!!



kram

Nikki

 

Det är helt riktigt

Skrivet av  ulla m Linnea
att man måste sträva efter att barnen ska bli så självständiga som möjligt, och det kan ju faktiskt vara så att Emma klarar sig utan resurs, skulle det inte gå så kan ni kanske få en till henne igen. Man måste ju prova sig fram.

Jag har också sån tur att det bara är en av ungarna som är så vild, annars vet jag inte hur det skulle gå.
 

Ulla (igen)

Skrivet av  Nikki med Emma och Lucas
Vill bara förtydliga att än så länge (som tur är) så har Emma sin resurs, hon ska (förhoppningsvis) inte försvinna förräns Emma är mogen för det och det är hon absolut inte nu!

Nikki
 

Artiklar från Familjeliv