Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har ni testat "m ental" ålder?

Skrivet av Mamma Mu
Vår logoped gjorde ett test på var i utvecklingen Lovisa ligger. Har ni gjort detta? Vid vilken ålder? Lovisa är ju endast 18 månader.
Svar på tråden: Har ni testat "m ental" ålder?

Jag tror det är svårt........

Skrivet av  Nikki med Emma och Lucas
att göra det förtidigt. När barnen är små så är det ju inte så värst avancerade saker de kan, sen blir det ju svårare och svårare och svårare........... Och då halkar ju ofta barnen med downs efter mer än när de är bebisar.

Vi var med i ett forskningsprojekt när Emma var bebis och de gjorde ett test på henne när hon var 1 år. Sen har vi gjort ett test som specialpedagogen gjorde i våras just nu kommer jag inte på vad det heter!!!! Åhhhh jag blir tokig på mitt dåliga minne! I varje fall så låg Emma ca 1-1,5 år efter på de moment som testades.

 

Ja vi har alltså gjort ett...

Skrivet av  Mamma Mu
...för att vi dels varit utan logoped och specialpedagog så länge och dom liksom vill veta var dom skall starta. Det var språktester och tester för att se vilka färdigheter hon har. Ungefär som på BVC där man skall stapla klotsar, följa instruktioner etc.
 

Vi gjorde

Skrivet av  ulla m Linnea
ett test i våras alldeles innan Linnea skulle fylla 7 år, men testet baserades på en 6-åring.

Resultatet visade att på en del områden var hon på en 4-årings nivå, och på vissa var hon som en 5-6 åring.

Vi har tidigare aldrig gjort några tester.
 

Just nu

Skrivet av  tinao m Ami 0103
håller dagis på att kartlägga Amandas utvecklingsnivå med MPU-test. (Motorisk Perceptuell Bedömning). Det tar tydligen flera veckor att göra ett sånt test, mest för att de inte vill göra testerna som ett prov, utan smyger in dem i leken istället. Jag tycker att det verkar vettigt. Vissa delar är hon på en 3-årings nivå, och andra delar från 18 månader och uppåt. Det är första gången Amanda gör ett sånt här test, men jag tycker att det är bra, för man kan se var hennes svårigheter är, och lägga kraft på rätt saker.

Amanda är 3,5 år och jag tycker att det är en lagom ålder, skillnaderna blir ju tydligare ju äldre barnen blir. Men man kan väl titta på olika saker beroende på vilken ålder barnet befinner sig i.
 

Artiklar från Familjeliv