Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

till undrande ang Mongoloid

Skrivet av L!!
Jag själv tycker att Mongoloid är mycket olämpligt eftersom det inte är någonting som man har utan någonting som man är.
Man säger ju att någon ÄR mongoloid. Jag hävdar bestämt att Down syndrom är ett handikapp som man HAR.
Mitt barn ÄR en pojke, han ÄR blond, han ÄR blåögd men han HAR down syndrom, på samma sätt som någonannan har synfel. Man ÄR inte synfel eller hur.
Min son ÄR många olika saker men han ÄR inte sitt handikapp.
För mej är det mycket viktigt att poängtera detta om någon säger Mongoloid.
Ville bara tipsa om hur man faktiskt kan förklara hur missvisande ordet mongoloid faktiskt är.
Svar på tråden: till undrande ang Mongoloid

mmm håller med

Skrivet av  Ejris
känns nästan som mongoloid är ett skällsord.
Jag använder det inte själv men fått frågan e det detsamma som Mongoloid då har de fått svaret Ja man sa så förr nu heter det downs syndrom.
Får oxå frågan vilken grad???
svarar jodu han har nog samma tempratur som alla andra.
tillägger oxå att grad på ett funktionshinder inte spelar mig och min son någon roll han kommer alltid med största sannorlighet att behöva en viss hjälp hela sitt liv.
 

Håller med

Skrivet av  LiAg
Men man måste också tänka på att de personer som inte har en DS person i sin närhet för det mesta inte kan och vet saker om DS.
Då får man helt enkelt (fast att det är jobbigt vissa dagar) svara och vara glad (och hoppas) att man sprider mer förståelse om DS.
Innan jag fick min DS tjej viste jag inte mycket om DS och hade hon inte funnits och någon i min närhet hade fått ett DS barn hade nog jag också frågat dessa frågor.
 

Det var

Skrivet av  Amandapompisen
mycket bra beskrivet tycker jag!!!
 

ja till och med

Skrivet av  L!!
läkare brukar inse skillnaden när man lägger fram den på detta sätt. Annars kan dom ha SÅ lätt för att säga "ja ja, men det är ju samma sak!!"

Men det är STOR skillnad mellan något man ÄR och något man HAR.
Det här resonemanget hjälper till att visa att det finns en person och en individ bakom (eller snarare framför) varje handikapp.
*ler*
Man blir på hugget och det känns viktigt att påvisa skillnaden. Det kanske hjälper till att få en utveckling mot att alla ska få vara den dom är!!
 

För 20 år sen nu

Skrivet av  carin2010
fick vi veta att diagnosen Mongoloid (om det nu var en diagnos vilket verkar ofattbart)ersatts av diagnosen Downs syndrom.
Hur farao kan det finnas folk som använder ordet Mongoloid ännu?
Mongoloid betyder mongol-liknande, dvs med sneda ögon etc.På den tiden gick man bara efter vissa särdrag i utseendet och om kromosomer visste man intet.
En läkare sa en gång till mig ang detta att mongolerna i Mongoliet inte tyckte om att deras utseende skulle kopplas ihop med intellektuella svårigheter. Tja - det var ju också en synpunkt :)
 

rasbiologiskt

Skrivet av  Sixtens mamma
Det är dessutom en term som sattes eftersom asiater ansågs som "lägre stående" människor jämfört med arier. Bakgrunden är alltså ännu värre än vad man först kan tro...
 

Artiklar från Familjeliv