Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vi kom hem... och åkte tillbaka (långt)

Skrivet av Marie och Elina
Världens minsta lillasyster har blivit stor och förra tisdagen var det dax för hemfärd efter 105 dagar på neo! Utskrivningsvikten var hela 1890 gram (vecka 39+0). Vilken känsla, att få dra barnvagn och amma i soffan som med "vanliga" bebisar! Allt gick bra, vi täckte en hel köksbänk med hennes mediciner och kosttillägg, hemsjukvården skulle komma 3 dagar i veckan men vi var i alla fall hemma!
5 dagar höll det. I söndags fick hon jobbigt att andas, blev trött och slö. In till HS igen, efter undersökning på neo beslutar man om inläggning (saturationen var så låg att dom trodde att 3 övervakningsapparater var trasiga...), men då kommer chocken, vi får inte ligga på neo pga smittrisk! Vi blir istället inlagda på en vanlig barnavdelning och personalen spelar i en helt annan division. Det är totalt mörker för tillfället (så jag behöver skriva av mig lite, vilket kanske märks :-)Hon började med syrgas men har blivit sämre så nu ligger hon med CPAP igen. Orsaken är troligtvis ett vanligt förkylningsvirus (ej RS)som krupit ner i hennes redan så känsliga lungor. Det känns som vi backat 12 veckor i kombination med en fruktansvärd otrygghet i och med en helt ny avdelning som ej känner Elina, är inte vana vid "så små bebisar" etc (små? Jag tycker hon är jättestor, hon har snart 4-dubblat sin födelsevikt...).
Ni som inte läst mina inlägg tidigare tror nog att jag skrivit på fel sida, men hon har faktiskt DS oxå!

Hoppas att ni andra myser i höstrusket och ha det så bra! Kram från oss.

Svar på tråden: Vi kom hem... och åkte tillbaka (långt)

Så jobbigt!

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
men varför fick ni itne vara på neo? När C var 4 månader och fick RS-virus så kom vi först in på barnavdelningen, men eftersom han behövde CPAP igen så blev det prematuravdelningen igen.. (de sätter inte på CPAP på barnavdelningen här på så små barn) Där fick vi eget rum, så han inte skulle smitta andra. -de klarade förresten inte av att sätta på honom CPAPen där heller, fast de var vana vid sånt, han var för stark för dem.. hehe

Har de inte några rum där de kan isolera dessa små bebisar som behöver extra tillsyn osv?

*kram* till både dig och lillasyster!
 

Precis det som var problemet...

Skrivet av  Marie och Elina
De är givetvis livrädda för att få in virus (spec RS) på neo och har inga isoleringsrum. Barnavdelningen har barn i CPAP men väldigt begränsad kunskap och erfarenhet.

Varma hösthälsningar
 

Vad jobbigt

Skrivet av  Åsa och Maja (1 år i sept.)
för er alla. Jag och Maja tänker på er och skickar många varma, styrkande tankar och kramar! Hoppas att hon blir bättre snart!
 

Been there...

Skrivet av  Annika60
... done that.... Jag lider verkligen med er, det är så hopplöst trist att vara tvungen att vända tillbaks till sjukhuset....

Barn får inte komma tillbaks till neo sedan de varit hemma; neo tar bara emot barn som kommer direkt från förlossning/BB, så det är helt normalt...

Men man blir ju rätt nervös när man tycker att personalen inte alls är van vid barn med komplex problematik...

Katarina flyttade från IVA med tracheotomi till vanlig barnavdelning och där upptäcker vi att vi kan mer... Efter en månads studier på plats....

Jag har nog missat dina inlägg förut... Jag antar att bebben är mycket för tidigt född?
Hoppas ni snart får åka hem igen!
 

Hon är född i v 23+6

Skrivet av  Marie och Elina
Tyvärr så behöver hon ytterligare en ögonoperation också (för ROP) vilken planeras till på onsdag så det lär dröja ett tag innan vi sitter i soffan igen...

Varma hösthälsningar
 

Oj

Skrivet av  Annika60
Det är ruskigt tidigt... Tänker på er och försöker skicka lite cyberstyrka.
 

tänker på er

Skrivet av  A:s mamma
och hoppas att det ska gå bra.
 

Hej på er,

Skrivet av  Lotta
Hoppas verkligen att lilla Elina snart mår bättre och får komma hem igen och att det reder upp sig med nya avdelningen. Vi har legat mycket på sjukhus med vår prins också och jag vet hur otroligt tröstlöst det kan kännas. Vi tänker på er!

Kramar från
Lotta och Emil
 

Så tråkigt

Skrivet av  LiAg
Jag tänker på er och håller alla tummar att förkylningen ska försvinna fort från lilla Elinas lungor.
Sen de med att komma åter till neo när man varit hemma är nog olika från sjukhus till sjukhus, på Sachsskas neo så var det barn som kom åter efter det hade varit hemma i några veckor. De 10 veckor som tjejerna bodde där så var det två som kom åter och de behövde inte CPAP bara (inte så bara) lite syrgas.
 

Tänker på er

Skrivet av  Helena med Oscar+4till
och hoppas det inte blir så långvarigt.
vad jobbigt med ett sådant bakslag.
Men vad stor hon har blivit, tuff tjej.
starkt av henne att fyr dubbla födelse vikten redan.
Skickar styrke kramar till er alla .
 

Kram från oss!

Skrivet av  Maria mElin 2år
Vet hur det känns när man hammnar på en annan avd. och inte riktigt litar på personalen. Hemskt.
Hos oss hade iaf. barndoktorerna rond/jour på båda avd så man kände sig lite lugnare.
Annars fick dom på nya avd. ringa efter någon av de gamla som kände Elin när det var något som skulle bestämmas.
Men det kanske inte är nära för er.
Kram iaf. och hoppas ni är hemma snart.
 

Åh vad jobbigt

Skrivet av  ulla m linnea
för er, hoppas att det rättar till sig snart och att ni får komma hem. Det är inte roligt när man kommer till en vanlig barnavd. personalen där är bra men när det gäller såna småttingar blir det något helt annat.

Kramar från oss
 

Artiklar från Familjeliv