Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

tillfällig fp och vårdbidrag ?

Skrivet av rådvill
Undrar hur många av er som kan och tar ut tillfällig föräldrapenning för hab besök, läkarbesök, besök hos sjukgymnast,teckenkurs mm ? Detta trots att ni har vårdbidrag ? Har ni en text i er "vårdbidragspapper" som säger att vårdbidraget ska kompensera det merarbete dessa läkar- och habbesök innebär? Vi har det och det irriterar mig att det verkar vara så olika och godtyckligt. Varför får vissa ta tillf fp för hab besök och andra inte ? Hur kan man motivera att besöket hos logopeden (ca 1 ggn per mån) kompenseras av vårdbidrag och tex en teckenkurs kan ge tillfällig fp (så sa försäkringskassan till mig...att det nog var så...) ? Hur har ni gjort med ev.lägervistelser ?
Vill ha kött på benen innan jag ringer försäkringskassan...igen !
Svar på tråden: tillfällig fp och vårdbidrag ?

Vi kan det

Skrivet av  ulla m linnea
och har väl någon enstaka gång tagit fp för besök hos hab. Det står inget om det i mina papper och det har inte varit några problem heller.
Det är så dåligt att det varierar så otroligt mycket när det gäller vb och våra barn, de har ju trots allt samma funktionshinder.
 

Vi kan

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
och gör det vid behov. HAB-besök osv står inte med i VB-ansökan, hade jag tagit med dem vid ansökan så skulle vi inte kunnat ta TFP för de dagar som det behövs, mellanåt blir det ju massor med besök, andra månader är det luuugnt..

Har ni tagit med detta i ert VB så är det ju så, antingen får ni söka om eller acceptera det som det är. Hur länge har ni haft VB?
 

Artiklar från Familjeliv