Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej där!

Skrivet av Therese m Mirakel-Leah och Super-Lukas
Va skönt att äntligen få sitta här och skriva lite! Storasyster och pappa är inte hemma och pyret sover. Konstig känsla...

Oj, vad tiden går! Lukas är 18 månader redan! Han gjorde 18-månaders kontrollen här i veckan och fick "bedömningen" (å vad jag avskyr "bedömningar") att han va som vilken kille som helst (nähä!?). Hm. Han kan iaf en hel massa, grabben. Han går. Jo visst, han går alldeles själv. Inte hela tiden men hälften av den iaf, annars kör han med gåbordet eller björngång. Han tecknar sisådär ett tiotal ord (typ: duktig, katt, duscha, sova/trött, Lukas, roligt, äta, fin och några till) och häromdagen kom han på hur man klättrar upp i soffan. Han har varit på gång ett bra tag, vill klättra upp överallt men har inte kommit upp riktigt, men nu så. Så den får man se upp med. Han gillar trehjulingen...

Till alla nya: Välkomna hit till en underbar snackgrupp! (där jag snackar alldeles förlite *S*)

Ha de gott!

Kramar,
Svar på tråden: Hej där!

Hejsan

Skrivet av  LiAg
Vad kul att höra ifrån dig.
Det var så länge sedan du var på tittut.
Här är allt också bra, lilla Linnéa har just börjat åla på golvet och kan nu stå både på knä och på fötter i spjälsängen. Den andra lilla vilddjuret Agnes hon kan nu allt tror jag, hon är i alla fall överallt hela tiden, vet inte hur det går till.
Hejdå från oss.
 

Ja du

Skrivet av  Therese m Mirakel-Leah och Super-Lukas
det var ett tag sen. Han har varit så snorig och hes och jag har inte velat riskera smitta nån stackars liten. Men han börjar bli bättre nu så förhoppningsvis ses vi snart igen! Lukas (den casanovan...) skickar kramar till flickorna!
 

Jag är ny ...

Skrivet av  Nina m Frida
...och tackar för välkomsthälsningen! Jag heter Nina, är 29 år och min dotter Frida är sex månader på måndag!
Läste din presentation, vilka gulliga ungar du har! Jag pumpade ut bröstmjölk til Frida i fyra månader innan hon lärde sig/orkade suga från bröstet, och tyckte det var jättejobbigt, så jag är verkligen imponerad över din insats. Utifrån det du skriver verkar det som om ni har fått er dos av jobbiga dagar och jag kan bara föreställa mig hur det måste ha varit... önskar er all lycka till vidare i vart fall. Vi språkas kanske igen på sidan. (Om du tycker min stavning är förfärlig, så stämmer det och beror på att jag presis har flyttat tillbaka till Sverige efter att ha bott åtta år i Norge :-). Kram Nina
 

Imponerande

Skrivet av  A:s mamma
Är det inte tidigt att gå när man är 18 månader med ds? Har han varit tidig motoriskt innan också? Sitta? Krypa?
 

Nej,

Skrivet av  Therese m Mirakel-Leah och Super-Lukas
inte direkt. Krypa, snarare åla, började han med vid 10-11 månader (blev riktigt snitsig på sin militärstil), han var 12 mån när han satt "jättebra" som jag skrivit,då tecknade han även sina första ord, "Lukas" och "hej". 14 månader var han när han satte sig upp själv utan att jag "lockade" honom och 15-16 månader när han reste sig upp själv och gick 2-3 steg. Nu som skrivet kör han på.
 

tack

Skrivet av  A:s mamma
Det var intressant att höra. Jag har ju detta framför mig. Min André har precis lärt sig sitta (två veckor sedan) Han var 8 månader igår. Han står gärna på sina ben om man håller i händerna. det har han gjort i 1½ mån.
 

Chrisse

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
satt första gången själv när han va 9 månader, prick.
Kröp "på riktigt" vid 1 år 3 dagar (japp, minns den dagen, sååå härligt det var!!)
Gick gjorde han sedan vid 1½ år, sprang vid 2.. o han har inte stannat sedan dess... *puh* (lätt överdrift bara.. hihi)

Christian fick en studsmatta av HAB när han va 1 år, vilket jag tror har bidragit en hel del till hans jättefina grovmotorik.

-å andra sidan, VEM frågar hur gammal han va när han gick första gången när han fyllt 15 år? INGEN kommer bry sig.. ;-) När han väl lärt sig gå bryr sig folk inte om ifall det skett vid 1½ år eller 4 år..

 

Artiklar från Familjeliv