Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Idag har jag haft så kul...

Skrivet av Nina m Frida
...tillsammans med andra barn och föräldrar på habiliteringen. Träffade för första gången fyra andra härliga ungar med DS och kände mig plötsligt som en vanlig mamma i en "vanlig" grupp. Det var jättekul att se hur mycket bus en tvååring med DS kan hitta på när man själv har ett barn på sex månader. Sjöng också lilla snigel med tecken, kul. Måste försöka hitta på ett tecken för Frida...hmm...det tål att tänkas på. Hur gjorde ni? Har tänkt på F på teckenspråk, men det är inte helt enkelt med mina klumpiga fingrar... Måste öva :-D.
Svar på tråden: Idag har jag haft så kul...

Mina barns

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
persontecken är följande:
Carolina: "glasögon" (jo, hon har ju såna.. hihi)
Michaela: "hårspänne" (gissa hur hon har sin lugg...)
Nicholas: "N" (enkelt.. *ler*)
Christian: "C" (ännu enklare..)

Sedan har vi andra i vår nära bekantskapskrets som heter tex "fika", "halsband", "gymnastik".. Jo, man kan ju ha precis vad som helst som persontecken.. ;-)
 

känner igen mig

Skrivet av  A.s mamma
Vi går på teckenkurs nu. Där finns två andra ds-föräldrar. Barnen är visserligen inte med, men jag frågar massor. En rolig sak som hände i helgen: Min man gick omkring med André på en danstävling vi var på. Då kommer det fram en kvinna och börjar prata med dom. Det visar sig att hon har en dotter med ds som är fem år och efter stund dyker hon upp också.
 

Linus

Skrivet av  L!!
har tecknet för "L" som hålls över hjärtat. Det blev lätt och personligt. På hans förra dagis var det 5 barn vars namn började på L, och personalens bristande fantasi gjorde att alla barnen hade L som sitt tecken. Det fungerade dåligt eftesom ingen direkt kunde veta vem som benämdes.
Men Linus tecken skiljde sig ändå.
SÅ om du använder F som fridas tecken gör det till en personlig variant genom att hålla handen på något speciellt ställe eller sätt...
bara en liten tanke. Sen är det viktigt att du och pappa har era egna tecken. (Förutom mamma och pappa tecken, eftersom det finns så många mammor och pappor senare på dagis och skola eller bland kompisar så gör ett personligt tecken till er båda också.)
bara en liten tanke...
 

Artiklar från Familjeliv