Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Logopeden har...

Skrivet av Nina m Frida
...ringt och föreslagit att Frida skall prova gomplatta. Hon har tungan ofta utanför munnen och spesiellt när hon äter. Jag vill ju att hon ska få den hjälp hon kan få, men samtidigt blev jag lite ledsen. Larvigt, jag vet, men jag vill att hon ska få slippa så mycket som möjligt av "spesialarrangemang" och bara få vara baby. Nu är det som det är och jag skall få mer info på måndag. Ska sanningen fram vet jag ju inte ens vad det är eller vad det innebär.
Jag vill så gärna vara hennes mamma, och vara den som vet bäst om vad mitt barn behöver...egoistiskt...men det är så. Jag inbillar mig att föräldrar till "vanliga" barn blir mer respekterade som experter på sitt eget barn. Personalen på habiliteringen ÄR bra, men jag skulle önska jag kunde ta henne med mig och få bestämma allt själv.
Men, idag visade Frida iallafall tydligt att hon äntligen skiljer mig från andra. En väninna skulle hålla henne och hon grät så tårarna sprutade tills hon kom tillbaka till mig. Vilken gullunge!
Svar på tråden: Logopeden har...

hej

Skrivet av  L!!
vår erfarenhet av effekten av gomplatta har varit bra.
Gomplattan är som en liten tandställning (fast den sitter ju inte fast på tänderna utan i gomen) Den har i början en liten grop/krater som är jättespännande att pilla på med tungan. Genom att den finns i munnen så arbetar barnen med tungan och får på så sätt muskler i tungan och får därför senare lättare att forma olika ljud/ord.
Med gomplattan så väcker man medvetandet om hur munnen ser ut och så vidare.
Min son Linus har fortfarande gomplatta och det fungerar bra. Man låter gomplattan sitta i munnen i 15-20 minuter några gånger om dagen (individuellt), inte för länge eftersom det ska vara spännande för tungan hela tiden gomplattan är inne.

Jag hoppas att det går bra för er.
När Linus var liten gick det bra att göra avtrycket men när han blev lite större och fick tänder så bet han tandläkaren i fingrarna några gånger och då gav vi honom dormikum (avslappnande och glömmande) för att det inte skulle kännas otäckt för honom.
-Lotta
 

Fast

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
fast chrisses gomplatta sitter fast runt tänderna..?
Han har inte protesterat en endaste gång mot att ha den, har gått mkt bra och lätt att få honom att ha den, över förväntan helt klart.


Chrisses gomplatta -även kallad "fisken" hos oss pga en liten fisk ingjuten i den- har en liten pärla längst fram som han sak pilla på med tungan.
-om den gett nåt resultat vet jag inte än, han har inte haft den så länge, men det lär ju inte göra hans tal sämre, så då provar vi med den. :-)
 

När

Skrivet av  Logoped
barnet inte har tänder sitter gomplattan "fastsugen" i gommen, har barnet tänder blir det mer som en tandställning med tråd runt tänderna. Funktionen är den samma, däremot kan man ju sätta indianpärlor t ex på tråden bakom framtänderna, och barnet ska träna t ex T,L,N.
 

Ok, tack!

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
hade jag inte en aning om, men C hade å andra sidan inte gomplatta innan hans tänder kom. :-)

Jo, en sån pärla sitter på C:s gomplatta, men den tråden är ingjuten i platan uppifrån. Antar dessa gomplattor kan se ut på många olika vis, har sett såna som man kan flytta pärlan på också.

Tips på HUR vi ska träna ljud när han har gomplattan inne? Vår logoped säger knappt nåt om sånt här, tycker att C kan säga T, D, osv, o det kan han, men inte I ett ord, bara som ensam bokstav, då fungerar ljudet bra. Ska han säga ett helt ord så blir det mer bak i munnen..
 

Förstår..

Skrivet av  Prissan och Baby D
Jag förstår vad du menar, det känns lite konstigt när dom ger förslag på "förbättringar" på ens lilla bebis som redan är helt perfekt.. :-)

Vad gäller gomplatta så ge det en chans! kanske ser du en sån skillnad att du känner att det är värt lite extra krångel. Vi hade samma sak med tungan som var ute lite väl mycket, och jag tyckte att plattan var okej.