Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej! Jag är ny!

Skrivet av Åsa och Sonia
Hej! Jag heter Åsa och har en liten Sonia som är två månader. Sonia har diagnosen AV kommune och skall opereras efter jul. Finns det någon annan som är eller har varit i samma sits? De här första månaderna har varit otroligt jobbiga med alla nya kontakter med HAB, hjärtmottagningen och alla andra undersökningar som skall göras.
Hälsningar från Åsa och Sonia
Svar på tråden: Hej! Jag är ny!

Hej Åsa och Sonia!

Skrivet av  Lotta
Välkommen! och grattis till din nya bebis! Lotta heter jag och har en son som heter Emil som är 17 månader. Emil har ett litet hjärtfel som inte är opererat ännu, däremot har han opererats många gånger för en tarmsjukdom. De första månaderna var verkligen jobbiga, som en berg-och-dalbana mellan hopp och förtvivlan. Vi har haft mycket nytta av våra tidiga kontakter med hab, bla logopeden och sjukgymnasten. Hur äter lilla Sonia? Orkar hon äta själv? Har ni kunnat bo hemma eller måste ni vara mycket inne på sjukhus? Vår son sondmatades i sju veckor men började sedan äta själv. För oss blev allting lättare när Emil opererats första gången, han blev starkare och piggare. Hoppas att ni får en fin första jul med lilla Sonia och att hon mår så bra att ni får vara hemma och få lite lugn och ro.

Många kramar från Lotta och Emil
 

Hejsan

Skrivet av  LiAg
Ett stort grattis till tjejen.
Jag heter Lena och fick tvillingar mars 03 där den ena tjejen har DS.
Linnéa är den som har DS och hon är en minut äldre än Agnes.
Linnéa har inget hjärtfel och inga andra sjukdomar.
Titta in på tjejerna sida så får du se lite bilder på tjejerna.
http://www.babyfriends.nu/LinneaAgnes
 

Hej

Skrivet av  Linda
Hejsan!
Välkommen till sidan och grattis till din lilla tjej. Jag har en kille som nu är 1,5 år nu. Han har samma hjärtfel men det är inte så stor att det behöver opereras. Hjärfel (och den stora operationen) förstår jag verkligen fröknippas med mycket oro och jag känner med dig. Allt jag kan säga som tröst är att vi känner fem stycken som genomgått denna operation nere i Lund och alla de barnen har det gått bra för och de mår mycket bättre efteråt....
 

Hej och välkommen hit!

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
Jag har en liten -fast i jämförelse med din lilla är han stoooor..- kille på snart 5 år.

Chrisse hade inget hjärtfel, däremot var han mkt sjuk, lång historia som vi lämnar därhän, han är frisk nu och därmed basta. :-)

Frågar samma frågor som jag alltid ställer, välj själv om du vill svara på dem, du ska inte känna dig tvingad:

Har ni fler barn? var i landet bor ni?

Berätta gärna mer, om du vill/orkar.

Välkommen hit, här finns många som har varit i samma situation som du.

Mina fyra trollungar hittar du i min info, välkommen dit! ;-)
*kram*
/anne.h
 

En fråga

Skrivet av  LiAg
Hade inte en av dina tjejer borelia (eller om det var den andra sjukdomen)?
Om de var så hur är det med henne nu?
De var säker jätte länge sedan.
 

Jo

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
Carolina, den äldsta, hade borrelia i augusti, precis när skolan skulle börja. (missade två första veckorna..)
De tog även prov för TBE då hon var så sjuk men det hade hon inte tack och lov.. undrar HUR sjuk hon skulle blivit om hon haft både och...

Hon är i det närmaste frisk nu, synen är inte riktigt som den ska o lär förbli som den är nu -hon har glasögon som ska bytas nu, tur vi inte köpte nya precis innan iaf, va på väg att göra det nämligen- och höger ben är nästan helt ok, liiiite svagare, men det är så lite att det inte märks annat än på gympan i skolan o när hon springer, rida går bra iaf som tur är. :-) (hon skulle börja ta ridlektioner samma dag hon las in, sååå ledsen hon blev för att hon missade de första lektionerna.)

Tack för att du frågade. :-)
 

Välkomna!

Skrivet av  Amandapompisen
Vi har en liten dotter som heter Amanda och som precis har fyllt ett. Amanda har ds och föddes även med analatresi, dvs utan ändtarmsöppning. Det åtgärdades med tre operationer innan hon ens var tre mån. Jag känner igen mig i oron kring operationerna och hur jobbigt jag tyckte att det var i början med alla nya kontakter. Kan inte säga annat än att det kommer ljusare tider och lycka till!!!
 

Välkomna!

Skrivet av  Prissan och Baby D
Hej och välkommen. Jag har varit i den här gruppen i ca 2,5 år nu, sedan jag fick min pojke med DS. Sedan dess har jag också fått en liten flicka, hon blir snat ett år.
Det är ett jättebra forum. Jag hör inte till dem som skriver jättemycket, men jag läser nästan allt som skrivs. Hoppa att ni kommer att trivas.
 

Hej och välkommen!

Skrivet av  Åsa och Maja (1 år i sept.)
Jag heter Åsa och har 4 busiga ungar (nu skulle den äldsta se att jag kallar honom unge). Den jäldsta är en kille som fyller 14 i november, sen har jag 3 tjejer, dom är 12, 8 och 1 år. Minstingen heter Maja och har DS. Hon hade hjärtfel (AVSD) när hon föddes och blev op. i feb.-04. Jag känner igen dina känslor med alla nya saker:hab., läkarbesök och oro m.m. Maja har ett njurfel också som dom fortfarande håller koll på men dom tror inte att det är något som behöver opereras utan att det ska gå tillbaka av sej själv. Dom första månaderna innan operation så hade Maja sond, efter så klarar hon att äta själv, det är en helt annan bebis.
Jag brukar inte skriva så ofta men läser gärna här på DS-sidan.
Lycka till och hoppas att vi får läsa hur det går för er!
Kramar från oss!
 

Välkommen hit!

Skrivet av  Therese m Mirakel-Leah och Super-Lukas
Min store grabb heter Lukas och är 18 månader. Han föddes också med ett komplett AV-commune och opererades när han var 4½ månad nere i Lund. Operationen gick jätte-bra och redan 9 dgr efter fick vi sova tillsammans hela familjen på Ronald McDonald. Nu är han en riktig hurtbulle!

Än en gång: välkommen hit!
 

Hej!

Skrivet av  Nina m Frida
Välkommen till sidan och grattis till en liten tjej! Jag heter Nina och är mamma till Frida, som "fyller" 6 månader idag! Jag är 29 år och Frida är mitt första barn. Det har varit jättebra att ha andra föräldrar att fråga och "prata" med om stort och smått på den här sidan, och jag hoppas du också kommer att få glädje av den. Skriv gärna lite mer om dig och lilla Sonia. Än en gång varmt välkommen!
 

Hej!

Skrivet av  Maria mElin
Jag heter Maria, bor i Dalarna, har 3 barn.
Elin,som har ds, är minst, fyller 2år nu i November.
Elin opererades när hon var 5-6månader för komplett AV-commune i Göteborg. Idag mår hon bara bra, det är full fart.
Känner med dig det är en tuff tid när man har operationen framför sig, men det går......
Fråga gärna om du vill veta mer hur det var för oss.
Jo, det är mycket som känns nytt i början och mycket sjukhus och tal om sjukdomar mm.
Men det lugnar ner sig, för oss efter första året ungefär. Syndromet står liksom inte i centrum längre.
Kram från oss!
 

hej och välkommen

Skrivet av  A:s mamma
Jag heter Eva-Britt och har fyra barn varav minstingen André 8 mån har ds. Han har inga tilläggshandikapp och frånsätt första månaden har det inte varit några problem. Han är helt klart den mest lättskötta bebis jag har haft. Han begriper väl att man inte ska slita ut en sån gammal mamma på en gång. Denna sidan har hjälpt mig mycket. Jag läser det mesta och man får en ganska bra bild av vardagen med ds- barn, till skillnad från mycket litteratur där det mest är elände som beskrivs.
 

Välkommen

Skrivet av  Englas mamma
Har en liten dotter, Engla, som nyss fyllt 1 år. Hon hade också AV Commune och opererades när hon var 5 månader. Var väldigt orolig inför operationen, men läkarna nere i Lund var fantastiskt duktiga och tog verkligen hand om oss föräldrar.
Ha det bra!
 

Artiklar från Familjeliv