Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tack för välkomnandet!

Skrivet av Åsa och Sonia
Hej!
Tack alla ni som svarat på mitt inlägg. Vi känner oss verkligen välkomna! Lite om oss. Jag heter Åsa och är 32 år. Jag är gift med Mattias och vi bor i Örkelljunga i norra Skåne. Vi har en liten Alfred på 2.5 år och nu lilla Sonia. Sonia har klarat av att amma hela tiden, men nu när hon är 10 veckor, går hon inte upp mer än ca 50 g i veckan och det är dom inte nöjda med på hjärtmottagningen, så nu har vi börjat att försöka få i henne näringslösning med nappflaska. Jättearg blir hon! Vill inte alls. Sked går inte heller. Har fått hem en skedkopp från BVC idag som vi skall prova med. Vi får väl se hur det går.
Annars är Sonia en nöjd och glad bebis och verkar trivas med livet och det är vi ju jätteglada för.
Svar på tråden: Tack för välkomnandet!

Var också tvungen att...

Skrivet av  Nina m Frida
...vänja Frida vid nappflaska pga dålig viktuppgång. Det kändes hopplöst i början därför att hon bara skrek när vi försökte. Mitt råd är att ni börjar med utpumpad bröstmjölk, tills hon vant sig vid flaskan, och använder dinapp. Det var det som fungerade bäst för Frida. Vi använde en dinapp som igentligen ska användas från 6 mån. som är lite större än den minsta storleken. Hon sög mycket lättare från den, kanske pga att den stimulerar sugreflexen bättre? Jag tyckte det var jättejobbigt att det hon fick i sig vid ammningen inte var tillräckligt. Hon gick för lite upp i vikt och på BVC fick jag ständigt frågor om hur ofta och hur mycket jag ammade henne. Jag kände mig som en otillräcklig mamma helt enkelt. Nu är hon 6 månader och jag ammar inte längre, motivationen försvann.... Hon går bättre upp i vikt nu men har varit mera förkyld sen jag slutade amma. Kanske hade jag orkat stå på mig mer om Frida inte hade varit mitt första barn, jag hade ju ingen erfarenhet av ammning överhuvudtaget. Du vet väll att det finns spesiella viktkurvor för barn med DS? Bl.a. på www.growthcharts.com/charts/DS/felc0to3.gif. Lycka till med "nappflasketräningen".
Kram Nina
 

Tack för rådet

Skrivet av  Åsa och Sonia
Finns dinappen som ni använde på apoteket eller i vanlig affär?
Försökte med skedkopp idag och det gick faktiskt riktigt bra, men slabbigt! Hela Sonia var genomvåt!
Varma hälsningar från Åsa
 

Hej igen!

Skrivet av  Nina m Frida
Vi köpte dinapparna på en "hälsobutik" som sålde alt möjligt, men jag har också sett dom i vanliga affärer senare. Vi bodde i Norge då, och flyttade till Sverige i början av augusti.(Det är också därför min svenska är så dålig, är svensk men har bott 8 år i Norge.)Så därför vet jag inte så mycket om var man får tag i "babyting" här ännu. Vi matade också Frida med kopp en period när hon var nyfödd men det mesta av min dyrbara bröstmjölk rann utanför. (Frida hade sond från hon var nyfödd till ca 4 v. därefter flaskmatning t.o.m. nio veckor, så ammade jag enbart fram till hon var 4 månader och var då tvungen att börja med flaska igen p.g.a. dålig viktuppgång.)
 

Apoteket

Skrivet av  LiAg
har jätte bra dinappar i storlek 30 och 38, vi använde 30.
Dessa använde jag till båda minna tjejer för jag hade ingen egen mjölk till tjejerna så de fick bli tillägg.
DS tjejen hade också sond när vi kom hem för hon hade svårt med nappflaskan i början men efter några veckor gick det bra, men hon vägde bara 2 kg när vi kom hem också så man är inte så stark då.
 

Välkommen

Skrivet av  ulla m Linnea
säger jag också, jag har 3 tjejer varav den minsta 7½ år har ds, hon föddes med hjärtfel och opererades i Göteborg när hon var 3 mån. Det blev stor skillnad på henne när op var klar före orkade hon ingenting. Hon är även op i tolvfingertarmen där hon hade en förträngning, men det upptäckte vi inte förrän hon var 8 mån. De första 1½ åren var lite jobbiga med mycket sjukdomar. Nu går hon i 1:a klass.
 

Prova med

Skrivet av  Amandapompisen
plastspruta. En sådan där vanlig som man kan få på HC. Amanda hade också en dålig viktuppgång under en period så vi fick mata henne var tredje timme dygnet runt i några dagar. Då pumpade jag ut och "gubben min" matade henne med en sådan spruta. Han sprutade in lite i taget i sidan av munnen, mot kinden och det fungerade jättebra (även om det naturligtvis var tröttsamt) och på så vis så hade vi koll på hur mycket hon fick i sig också. Lycka till!
 

Hej Åsa och Sonia

Skrivet av  Anette & Carl
Jag heter Anette och är också ny här. Jag har 3 barn varav den yngsta har DS. Han heter Carl och är 7 mån. Carl har också AV-commune och väntar på operation. Runt ett års åldern är det planerat. Vi kämpar också med vikten. Han vägde 3500g när han föddes och väger nu 5700g. Har ibland stått stilla i vikt och oftast bara gått upp mellan 20-50g i veckan. Jag har ammat honom helt tills han var 5 mån. Nu har vi börjat med gröt och vanlig mat och tillsätter olja. För första gången har han ökat med 200g på en vecka. Vilken lycka! Jag har varit hos dietisten men till mig sa hon att jag inte kunde göra så mycket mer. Vad är det för näringsdryck du ger? Är det på recept?
Såg att du var från Örkelljunga... Min syster bor där (hon driver hårsalongen papiljotten).
 

Hej Anette!

Skrivet av  Åsa och Sonia
Jag var inne på Hjärtebarnsföreningens sida och skickade ett mail till dig.
Jag ger Sonia Infatrini och det är på recept. Har hyrt en pump nu i dagarna så att hon vänjer sig vid nappflaska med hjälp av min mjölk. Vi får hoppas på det bästa. Man vill ju slippa sond om man kan.
Är Ulrika din syster? Hon fixade till mig inför mitt bröllop. De sista åren har jag klippt mig hos Helena, som hyr stol hos Ulrika. Världen är verkligen liten.
Hälsningar Åsa
 

Artiklar från Familjeliv