Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Får man säga mongolid?

Skrivet av Emmas syster
Jag har en syster med Downs syndrom; hon är vuxen. När vi var små var ordet det ordet "Mongolid" det man använde, tror knappt jag hade hört "Downs syndrom".

Hur ser ni på ordet "Mongolid" -är det ett ord man "får" använda? Eller ses det som nedvärderande? Vad använder ni som neutralt/beskrivande ord?

Vad tycker ni om andra ord:
-Mongo? (Det ser jag som nedvärderande. Det antar jag att de flesta gör?)
-Mongoloid? (Bättre eller sämre än Mogolid? Kanske annan betydelse?)
-Det kanske finns fler ord som jag missat...?
Svar på tråden: Får man säga mongolid?

Det ordet

Skrivet av  LiAg
används ej längre.
Nu säger man Downs Syndrom eller bara DS och läkarna de säger trisomi 21 (tänk att det tog några dagar för mig på att förstå att läkaren pratade DS när han sa trisomi 21 trodde först att det var något med att tjejerna var födda för tidigt).
Men jag kallar min tjej för Linnéa de tycker jag är ett bra namn på henne.
 

Läs ett par sidor tillbaka!

Skrivet av  Jag
Den 4 oktober skrev "Annika60" ett inlägg om historiken bakom ordet mongoloid, det har bland annat med rashygien att göra så ordet mycket nedvärderande.

Ordet mongolid är/var talspråk för det skrivna ordet mongoloid. Det skrivna ordet är lite svåruttalat med de dubbla vokalerna. Ordet mongo är ytterligare ett stegs förenkling av mongoloid. Alla tre orden är mycket nedvärderande och är mer eller mindre tabu att använda.

De mest frekvent använda namnen på funktionshindret är som LiAg skrev Downs syndrom, ds eller trisomi21.

De bästa namnen för att beskriva personer med detta funktionshinder är som LiAg skrev och jag tror de flesta här på sidan håller med om barnets eget namn. Din syster trivs nog bättre om hon beskrivs som Emma än som Downs syndrom kvinna.
 

Håller med Jag

Skrivet av  Anna med tre lintottar
Absolut in mongoloid! Jag skrev också ett inlägg om detta några sidor bak. Jag har faktiskt fått Nationalencyklopedin att ändra sin webbtext om Downs angående detta! *skryt, skryt*

/Anna
 

Menade "absolut inte" .... (imt)

Skrivet av  Anna med tre lintottar
m,,m,m,
 

Det klart jag använder hennes namn!

Skrivet av  Emmas syster
Det klart jag använder namnet på min syster, och på andra som jag känner. Men ibland behöver man ju "prata handikapp" med. Typ:

"Varför bor din syster på en gruppbostad?"
"För att hon är Emma."

-Det kanske inte blir så lyckat... (Ja, ja, man _behöver_ inte bo på gruppbostad för att man har Downs syndrom -men som ett exempel.)
 

Mongoloid=mongolliknande

Skrivet av  carin2010
Vem vill kalla någon, t ex sitt barn, för mongol-liknande? Beteckningen är helt sjuk idag och används inte sedan länge.
 

Mjä

Skrivet av  Annika60
Den förklaringen blir rätt konstig när du gör den så kort. Att likna en mongol tycker jag verkligen inte är ett sjukt tillmäle. Vad är det för fel på mongoler (folkslaget)?

Det nedlåtande ligger ju i den rashygieniska historien, som jag redan har dragit, och den är lika nedlåtande mot personer med Downs syndrom som för människor från Mongoliet...
 

jo, sjukt som diagnos

Skrivet av  carin2010
tycker jag.Mongoloid betyder ju som vi alla vet just "mongolliknande".
Tycker f.ö att din historik i frågan var bra och uttömmande och att några tillägg egentligen inte behövs.Mitt inlägg var enbart med avseende på den gamla diagnosens språkliga utsprung.
 

Får kanske förlåta gamla tiders...

Skrivet av  Annika60
...forskare.
John Langdon Down kände ju inte till kromosomerna och hittade en förklaringsmodell som matchade tidens kunskap och tänk.

Att i dag, med dagens kunskap, använda mongoloid är däremot fel.