Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej allesamman!

Skrivet av Anette & Carl
Jag och min lille son Carl är här för första gången och skriver. Carl, född i mars i år, har DS. Detta visste vi inte förrän han var 6 v gammal. Det var i samband med att man upptäckte hans hjärtfel som man började misstänka ett kromosomfel. Carl har AV-commune samt Fallot (i korta drag en förträngning på lungpulsådern)han är opererad en gång, när han var 6v, då fick han en shunt för att få tillräckligt med blod till lungorna. Sen planerar man att operera honom igen vid ett års ålder. Carl är världens goaste lille pojke, alltid så nöjd och tillfreds, trots alla läkarbesök och undersökningar. Vi bor i Nättraby, utanför Karlskrona, och vår familj består av pappa Markus 32år, mamma Anette 32år, Magda 6år, Olle 4 år och Carl 7 mån.

Svar på tråden: Hej allesamman!

Hej och välkommen!

Skrivet av  Nina m Frida
Jag heter Nina och jag har en liten dotter, Frida, som är sex månader. Hoppas du (ni) kommer att trivas på sidan. Jag är 29 år och min man Mats 32. Frida är vårt första barn.
 

Välkommen

Skrivet av  ulla m Linnea
Jag heter Ulla-Carin och har 3 flickor 17, 9 och 7½, det är min minsta som har ds.
 

Varmt välkomna

Skrivet av  Amandapompisen
Jag är mamma till Amanda, nyss fyllda ett och två äldre syskon på 12 år & 5 år! Det är Amanda som har ds. Vi fick reda på misstanke om ds medan vi fortfarande var kvar på förlossningen. Amanda klarade sig från hjärtfel men föddes istället med analatresi, (dvs utan ändtarmsöppning) vilket åtgärdades med tre operationer. Nu fungerar det bra!
 

Hej

Skrivet av  A:s mamma
Jag har en pojke med ds som är nästan lika gammal som din. Han är född 29 feb. Han är yngst av fyra syskon. Hur kommer det sig att det tog 6 veckor innan de misstänkte ds? Hade han vaga tecken? Misstänkte ni något själva? Jag har själv funderat på hur länge det hade dröjt innan jag hade misstänkt något om inte barnläkarn hade informerat oss när han var ett dygn. Det var först när han var ca tre månader som jag med mina ögon kunde se ds-dragen. Det var en konstig och något overklig känsla.
 

Vi misstänkte...

Skrivet av  Anette & Carl
När jag satt på kvällarna med Carl i famnen, tittade jag på hans ögon och undrade varför jag tyckte att ögonen påminde om DS. Visst var de lite sneda men mina andra barn har också lite sneda ögon... Jag nämde det även för min man. Fast inte trodde vi att han hade ett kromosomfel! Det var jag som berättade för distriktssköterskan att jag tyckte han blev blå ibland när han skrek. Då upptäcktes hjärtfelet och så kom det fram att han hade DS. Carl var nästan aldrig ledsen när han var riktigt liten. Bara åt och sov. Han kunde amma från början och gick upp bra i vikt. Läkaren som undersökt Carl innan vi åkte hem från BB har jobbat på habiliteringen men han såg inte tecknen på DS så tecknen måste ha varit vaga. Nu syns det ju tydligare.
 

Välkommen

Skrivet av  Englas mamma
Har en liten tjej som just fyllt 1 år, Engla. Hon hade AV Commune och opererades vid 5 månaders ålder. Efter operationen blev hon mycket piggare och är nu full av energi. :)
Hoppas att du ska trivas här.

 

Hej Annette och Carl!

Skrivet av  Lotta
Jag heter Lotta och har en son på snart ett och ett halvt år som heter Emil. Han hade också en tuff start men har hämtat sig bra och är en riktig buse idag. Har Carl kvar sin shunt till lungorna ända till operationen eller har de tagit bort den? Mår han bra förutom sitt hjärtfel? Vi hade själva en del stora operationer när vår Emil var nyfödd och när han var ett halvår gammal, därefter typ tio mindre operationer, alla för att åtgärda ett tarmproblem. När det sedan var klart började liksom det normala och mer lugna livet, så blir det säkert för er också efter Carls operation. Krama lille Carl och de andra barnen från oss, lycka till framöver!

Hälsningar
Lotta och Emil
 

Hej Anette och Carl...

Skrivet av  Hertas mamma
och välkommen. Jag heter Sara och har tre barn; Vilmer 6½, Herta 3½ och Sigge 2 år. Herta har ds. Hon är en go och glad tjej. Rätt busig, men det har lugnat ner sig betydligt. Hon är mycket duktig. Just nu håller hon på att erövra språket. Hon pratar för fullt och det kommer nya ord varje dag. Hon tecknar också mycket. Hon går på dagis 25 timmar i veckan, vilket hon älskar. På söndagarna går hon på dans, vilket hon också älskar. Annars tycker hon om att leka med kompisar, leka i lekstugan, leka med dockorna, läsa böcker, sjunga och titta på film. Hon är mycket social och positiv och man blir verkligen glad av henne, för det mesta. Ibland driver hon en till vannsinne!
Jag blev glad över ditt inlägg, Anette. Jag bor tillsammans med min man och mina barn på Bergåsa(som ligger i Karlskrona). Eftersom Karlskrona är rätt litet så har jag hört om en familj i Nättraby som fick en pojke med ds. Om det är ni så har vi gemensamma bekanta. Maila mig gärna privat, eller ring om du vill.
Ha det gott
Hej från Sara
 

Glömde min mailadress

Skrivet av  Hertas mamma
Den är [email protected]
 

Artiklar från Familjeliv