Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vårdbidrag?

Skrivet av Nina m Frida
Har startat processen med att söka vårdbidrag för Frida. Har varit till försäkringskassan och pratat med en handläggare som började fylla i en ansökan under samtalets gång. Fick då veta att det krävdes ett läkarintyg trots att jag har Fridas hela journal från Norge med mig. Väntar nu på tid hos barnläkaren på hab.

MEN, några frågor: Bör jag fylla i ansökan själv (som jag senare har hört andra göra)? Ska jag detaljerat tala om för läkaren vad jag önskar att han ska skriva, eller är läkarintyget närmast en formalitet vid DS? Jag menar, DS har hon ju, det är ju inte så mycket att diskutera... Och sist men inte minst: Får ni vårdbidrag för era barn och i så fall hur stort? Har ni fått det beviljat när era barn också var så små som Frida? (6 mån.) Tacksam för svar.
Svar på tråden: Vårdbidrag?

VB

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
jag fick VB från C var nyfödd, först 1/4 tills han va 1 år, därefter skulle det bli helt VB, men när han va 6 mån va jag in på FK för att prata om merkostnader, då sa handläggaren att jag skulle skriva ett brev om allt som varit, vilket ledde till att jag fick 3/4 för HELA första året (han va mkt sjuk, sondades i flera månader -även hemma- osv.)

så, alltså fick jag 3/4 VB för 0-1 år, sedan helt VB från han fyllde 1 år.

jag har dock inte sökt merkostnader, vilka börjar bli ganska stora nu...
 

Vårt vb

Skrivet av  H
var 1/2 första året och nu är det 1/1 fram till skolstart.
 

Hab

Skrivet av  LiAg
hjälpte oss med blanketten och sen meddelade vi våran läkare att vi ville ha läkarintyg som han skrev (tog väldigt lång tid).
Sen fick vi ½ vårdbidrag till ett år och nu har vi helt vårdbidrag till Linnéa blir sex år.
 

Inte här

Skrivet av  Linda S
De var mycket aviga och motvilliga och ville inte ha med det att göra - det var vårt jobb att fixa...
 

Skicka in!

Skrivet av  Linda
Skica in ansökan så fort som möjligt! Sedan kan du komplettera om det behövs. Du kan nämligen inte få bidraget retroaktivt utan det börjar räknas från den dagen ansökan kommer in. (Knäppt va?)
Vi sökte vb själva men bifogade läkarintyg. Blev beviljade halvt vb till ett års ålder och sedan helt till han fyller sju tror jag att det var :-) Inte heller vi har sökt för merkostnader...
Lycka till!
 

När vi sökte

Skrivet av  ulla m Linnea
vb så hjälpte kuratorn på hab till att fylla i blanketten, sen kom det hem en dam från FK och vi gick igenom ansökan tillsammans med henne.

Vi fick ett 1/2 vb fram till Linnea var 3 mån och sedan dess har vi fullt och det står inget om att vi ska söka om det heller.

Tråkigt nog så skiljer det sig så mycket beroende på var i landet man bor
 

Vi fick hjälp

Skrivet av  Amandapompisen
från hab både med info ang vb och även med själva ansökan. De kom hem till oss när Amanda bara var ca 2 mån och hjälpte oss fylla i papperen! Försäkringskassan fattade beslut om halvt vb under första levnadsåret och nu helt from samma mån som hon blev ett. Detta omprövas först när Amanda ska fylla 6 år!
 

Verkar vara

Skrivet av  Englas mamma
stor skillnad mellan kommuner när det gäller vårdbidragets storlek.
Vi fick 1/4 VB fr.o.m. 3 månader t.o.m. 6 månader och därefter ett halvt. Har sökt helt nu sedan Engla fyllde 1 år, men antagligen blir det svårt att få.
 

Du ska väl

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
ha helt VB om ni tränar enligt IJ? Iaf är det så här på vår FK, finns det inte någon dom på det också? har för mig det, men kan inte svära på det.. Finns de som är mkt mer hemma på detta än jag..
 

Vet inte riktigt...

Skrivet av  Englas mamma
Vi har angett i ansökan att vi tränar enligt I.J., så vi får väl se vad de beslutar. Hoppas kan man ju alltid. :-)
Domen du nämner känner jag däremot inte till.
 

men snälla nån

Skrivet av  Linda S
försäkringskassan ska väl inte besluta vilken träningsmetod som är bäst för barn och föräldrar? Det där upprör mig mycket. Vårdbidraget ska beslutas på merarbetet. Vi lägger ner minst lika mycket tid trots att vi använder en annan metod.
Tack och lov frågade inte FK vilken metod vi använde, vi fick 1/4 första halvåret, ½ andra halvåret och helt fr.o.m. ett-årsdagen.
 

nej

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
det ska de inte, men de vet ju ännu mindre än tex HAb om andra metoder.. o då blir det ännu mer godtyckligt..
Var och en ska avgöra vilken metod som är bäst för dem, här på vår HAB försöker de byta till nåt som vi INTE gillar just nu, jag har sett hur C gått framåt när vi kört med IJ, nu när han haft annan logoped i ett år har det knappt hänt nåt.. Men visst ska vi fortsätta med hennes metod -enligt henne alltså-, eftersom hon inte "tror" på IJ.. o vad vi tror på betyder inget i detta fallet..
 

Om de vet minder på FK

Skrivet av  Linda S
är ju anledningen desto större att de inte lägger sig i metoden. Vår FK (som har varit tusen gånger trevligare än hab.... än så länge) frågade efter hur mycket jobb vi la ner. Vi beskrev vår vardag och de ställde lite följdfrågor kring vad vi gjorde. De frågade aldrig efter metodens namn.

Tråkigt när hab inte vill ställa upp och hjälpa till
 

sök så tidigt du kan- 1mån !

Skrivet av  trött på fk
Vi hade turen att söka tidigt och fick from han var 1,5 mån ,½ vb tom 1 år och sen helt från 1 till 6år rakt av bara ! Otroligt tycker jag. Inte kan väl man bedöma hans behov så långt in i framtiden.
Det känns otroligt godtyckligt hur man bedömer. Vissa får veta att man inte ska söka förrän de är 6 mån.
En annan sak är hur man sedan har rätt eller inte att ta ut tillfällig föräldrapenning vid tex habbesök o läkarbesök pga hur de formulerat texten i vårdbidragspapperet. Det retar mig till vansinne. Att vissa ska få och andra inte och att man ser olika på det på olika fk.
 

Artiklar från Familjeliv