Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

OJ, nu börjar ...................

Skrivet av Nikki med Emma 5 år och Lucas 2,5 år
kampen för Emmas framtid känns det som!

Var på möte igår (IGEN! Känns som om vi inte gör annat än går på möten just nu) angående Emmas skolstart som närmar sig med stormsteg! Vi vill att Emma ska gå kvar ett år på dagis och alla andra verkar tycka att det bästa är att hon går två år på 6-års istället. Vi fick höra en massa fördelar med att flytta upp henne men vi har bestämt oss och det var inget enkelt beslut. Jag förklarade att vi har tänkt på Emmas skolgång i ungefär 5 år nu och vi har ändrat oss MÅNGA gånger under denna tiden. Men först nu är vi säkra på vårt val och om det sen inte blir rätt så kommer vi givetvis att tänka om så att det blir bästa möjliga för Emma. Nu är bara en fråga kvar!!!!! Känns det som!!!!!!! Ska vi skriva in Emma i särskolan och låta henne vara integrerad i grundskolan ELLER ska vi skriva in henne i grundskolan. VAD blir skillnaden för Emma, för oss, för rektorn, de andra barnen i klassen? Alltså kan Emma få mer hjälp om hon skrivs in i särskolan? Eller kan det bli så att hon får samma hjälp ändå?

Nu behöver jag hjälp från er andra med skolbarn eller som har barn som gått ut skolan!!!!!!!


Kram

Nikki
Svar på tråden: OJ, nu börjar ...................

Det beror på

Skrivet av  Linda S
Kommunen får inte mer pengar för att hon skriv in i särskolan. I vissa kommuner betyder inskrivning att hon tillhör särskolans rektorområde (coh alltså deras ansvar). Skillnade är att hon som inskriven i särskolan kommer att följa särskolans kursplan. Någon egentlig betydelse har det inte förren det är dags för betyg.

Hon har rätt till det stöd hon behöver oavsett VAR HON ÄR INSKRIVEN.

Vi kommer inte att skriva in vår son i särskolan förrän vi får ett hållbart skäl till det och det har ingen ännu kunnat presentera.

Jag kommer inte ihåg om du är med på Integregingslistan (yahoogruppen för en skola utan segregering), om inte så är du varmt välkommen:
http://groups.yahoo.com/group/individintegrering/
 

Artiklar från Familjeliv