Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är era barn "gosiga"?

Skrivet av Nina m Frida
Hej!
Min lilla tjej på snart åtta månader har börjat visa mer och mer av sin personlighet. Hon är lixom inte så mycket bebis längre. Frida har börjat bli ganska aktiv, rullar runt och "smakar" på leksaker. Hon gillar sällskap och att det händer saker runt henne. Men jag hade förväntat att hon skulle vara mer "gosig". Hon ligger lungt i famnen när hon får mat i nappflaskan men det är stort sett enda gången. Jag har ju inga andra barn att gämnföra med, men jag hade nog förväntat mig att hon skulle tycka om att sitta i knät och bara bli omhållen. Men det kanske inte finns några barn i hennes ålder som har tålamod till det? Hon sitter ju ofta i knät och tittar på saker/människor och är nöjd med det, men hon slappnar inte av och vilar/somnar i knät. Om hon är trött blir hon gnällig och skruvar på sig och somnar när jag lägger henne i vagn/säng. Är detta något att bekymra sig för?
Svar på tråden: Är era barn "gosiga"?

Hej Nina med Frida

Skrivet av  LiAg
Jag har tvillingar som är 21 månader nu (vad tiden går).
Linnéa som har DS har inte varit så kramig heller förut, men de sista månaderna har hon börjat att sträcka upp armarna mot mig och vill komma upp i famnen, hon har också lärt sig att pussas och de var bara 3 veckor sedan hon började med de.
Hon somnar i och för sig alltid famnen på kvällarna när hon får välling, men hon vill sova i sin egen säng inte i våran säng.
Anges där i mot har alltid velat sova i våran säng för ca 6 månader sedan började hon att krama oss och pussa.
 

Tack

Skrivet av  Nina m Frida
för ditt svar. Jag vet ju att alla barn är olika men man har väll alltid en förväntan om hur det ska vara. Jag vill ju så gärna att hon ska tycka om oss. Skönt att höra att din lilla tjej är så go nu. Jag får bara ha tålamod så hoppas jag gensvaret kommer så småningom.
 

Glömde

Skrivet av  LiAg
Linnéa har nu också börjat att gråta så fort jag eller min man går ut från de rum hon är i plus att hon är blyg och det är bara jag och min man som får hålla i henne.
Så höll Agnes på för ca 6 månader sedan.
De är nog så att Linnéa ligger ett halvår efter i utvecklingen just nu när man jämför mot Agnes.
 

Inte direkt...

Skrivet av  Linda
Hejsan!
Min kille på 1,5 har aldrig varit "gosig". Han ålar sig som en mask när man försöker hålla honom i knät. Nu på senare tiden har han dock blivigt lite Mammigare och vill gärna bli upplockad för att "tanka" lite pussar och kramar innan han vrider sig ur greppet och leker vidare. Jag har också tyckt att det är lite konstigt, men vi känner ju flera barn genom Tittut här i Stockholm och det skiljer sig väldigt från barn till barn. En del vill bara gosa hela tiden och då blir man kanske lite avundsjuk, men våra barn är precis lika olika varandra som de är lika så de bestämmer ju själva :-)
 

Jodå

Skrivet av  Linda S
Min kille är jättegosig, när man ska sova då är det gos med mamma som gäller, annars är det bara pappa. Men pappa är nog inte lika gosig som jag =inte lika "mjuk" ;-)
 

Tjaaaaaa!

Skrivet av  Nikki
Hon är nog varken eller. Nu är ju Emma 5 år fast ibland vill hon krypa upp i mammas knä och få vara liten! Hon har nog alltid varit som de flesta barn utan ds när det gäller att gosa. Oroa dig inte för din lilla tjej hon har säkert så mycket annat att tänka på än att gosa med sin mamma *S*
 

Japp

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
Alltså, inget att bekymra dig om, däremot är Chrisse gosig NU, men inte när han var yngre. =)
Först var han väldigt avig mot att gosa, däremot ville han hålla handen (beror med all säkerhet på att det enda vi kunde röra/hålla de första månaderna var just hans händer, då han var så sjuk)

Sedan har han blivit jättegosig, men bara när HAN vill.. =)
En riktig gullunge har jag fått, som vet exakt hur han får sin mor på fall genom att krama och pussa här och där och där och.. *ler*
han pekar, frågar och pussar sedan. =)

Storebror var en riktig gosegris ända från början -och är det fortfarande-, storasystrarna har däremot inte velat sitta/somna i famn osv innan de blev några år.. Väldigt olika ungar. =)