Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är toalettträning bara för Curlingföräldrar?

Skrivet av Linda S
Jag har på diverse ställen ställt frågor om hur vi bäst kan hjälpa vår son att bli av med blöjan helt. Bland annat var jag inne på Anna Wahlgrens forum. Där svarade AW själv att jag var värsta curlingföräldern som tog över allt ansvar för toalettbestyren.

Jag vill lova att det tog hårt - jag hade högre tankar om AW än så här...
Svar på tråden: Är toalettträning bara för Curlingföräldrar?

Hon har som tur är inte alla svar...

Skrivet av  Nina m Frida
... och jag tror du gör helt rätt som vill hjälpa ditt barn på vägen med detta. Frågar man på ett artigt sätt borde man kunna förvänta ett respektfullt svar. Har snubblat över en artikel om detta ämne (trots att det ännu är länge tills jag behöver tänka på de bekymmren) på www.ds-health.com, under "guest downs syndrome articles". En bra sida i övrigt också tycker jag. Lycka till!
 

Vad är det för

Skrivet av  LiAg
adress till hennes sida?
 

här

Skrivet av  Linda S
http://www.annawahlgren.com/
 

Min tolkning av det hela

Skrivet av  Gyrils mamma
Jag är inte heller så förtjust i att man "dresserar" barn att gå på pottan. Och i den bemärkelsen håller jag med Anna.
Däremot tycker jag visst att man kan ha en potta och sätta lilla barnet där ibland utan några mål. Sitta där och läsa en bok och kommer det nåt så gör det.

Har ju inte läst er konversation, men det kanske var nåt ditåt hon menade? Och vilken människa är man alltid till 100% överens med? Inte ens jag tycker likadant som Anna alltid och vi är ändå goda vänner.

 

Tonen

Skrivet av  Linda S
Jag förstår bara inte varför man måste vara otrevlig, bara för att man har en annan åsikt
 

Vet att

Skrivet av  Gyrils mamma
en del har svårt att fixa hennes ironi. Men å andra sidan; varför tog du upp det här? Det är också ganska otrevligt, faktiskt.
 

För att

Skrivet av  Linda S
jag blev ledsen och behövde stöd - det var vad jag trodde att det här var till för. Jag ber om ursäkt för att jag hade fel.
 

Gyrils mamma?

Skrivet av  ?
Vad var det för otrevligt med Linda S inlägg? Varför skulle hon inte kunna skriva om det här?
 

För att jag tycker

Skrivet av  Gyrils mamma
att det är ganska otrevligt att ta upp en sak någon annan sagt/skrivit i ett helt annat forum. Speciellt när personen i fråga inte har en chans att kommentera det.
Jag skulle tycka att det var lika otrevligt att gå in på Anna Wahlgrens forum och tycka om något som stått här.
Ta upp saker där det är aktuellt i stället.

Är jag tydlig nog för dig kära anonyma frågetecken?
 

Gyrils mamma igen!

Skrivet av  ?
Okej då förstår jag bättre hur du menade. Men visst har väl Anna W varit här inne EN gång? Var det du som lockade hit henne?

 

Till ?

Skrivet av  DSmamma
Jo de har hon. Se sidan 12.
 

Kära ?

Skrivet av  Gyrils mamma
Nu tänker jag avsluta den här fåniga diskussionen och beklagar att jag frångick min princip att inte diskutera alls med anonyma fegisar.

Locka hit? Ett sånt yttrande säger mer om dig än du tror. Men du får väl gå in och läsa själv på sid 12 som nån annan så välvilligt hänvisade till.
Tackat härmed för mig och ska sluta lägga tid på sånthär trams, som jag faktiskt betecknar detta som.
 

tillägg

Skrivet av  Gyrils mamma
Nu har jag läst ditt inlägg på forumet.
Det är ganska bra om man delger ALL fakta också när man ber om råd. Att berätta att barnet har ds tex.
Jag hade också undrat vad det var för föräldrar som hade en 6-åring som inte var torr och dragit samma curlingslutsats.
 

Tänkte

Skrivet av  LiAg
skriva samma sak men du kom före.
 

Det är omöjligt

Skrivet av  Linda S
att i ett forum delge ALL fakta kring ett barn om en familjesituation - ärligt talat hade jag bara glömt det.
För mig är skillnaden inte så stor.
 

Rätt viktiga fakta..

Skrivet av  Annika60
Anna W utgår ju från det "normala" barnet. Jag tycker ungefär som Anna vad gäller fullt "normala" barn:

Barnet släpper blöjan när det är moget. För mina icke DS barn har det inträffat mellan två och fem års ålder... Ett barn var m a o helt blöjfritt tidigt, ett annat behövde mer tid på natten.

Mitt DS-barn kom aldrig ur blöjorna.

Vi hann aldrig till "potträning" med henne innan hon dog, men jag räknar kallt med att hon behövt mycket stöd för att lära sig toabestyren...

Mitt barn med DS behövde massor av träning för att lära sig sitta t ex. Mina barn utan DS behövde ingen sån träning...

Dvs: Barn med utvecklingsstörning behöver betydligt mer träning än barn utan.

Så jag tycker nog att detta att du utelämnade DS gör at du fick ett "konstigt" svar.
 

MEN HALLÅ!

Skrivet av  Linda
Jag UTELÄMNADE inte - jag glömde!
 

Vad skriker du för???

Skrivet av  Annika60
Utelämnade eller glömde. Skit samma. Du missade en bit viktig information och fick därför ett svar som du inte väntat dig.

Det är ju faktiskt rätt stor skillnad på vad man kan vänta sig av en "normal" sexåring och av en sexåring med utvecklingsstörning.

Så varför ta svaret du fick hårt? Du hade inte gett alla viktiga fakta och då kvittar det om du glömde eller om du inte tyckte DS spelade roll.
 

Tack Annika

Skrivet av  Gyrils mamma
Klarsynt som vanligt.
 

då är

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
jag det med, dvs curlingförälder.. kan ju va bra att veta.. *ironisk*

Potträning har jag kört med med alla fyra barnen, tre av dem blev iaf torra vid helt normal ålder (dvs 2-2½ år). =)
 

Tack

Skrivet av  Linda S
DEt var skönt att höra! Jag toalettränar med lillan också... och gjorde det med tvillingsyrran
 

Idag

Skrivet av  LiAg
har jag inhandlat två pottor som just nu flyttas runt här i huset av båda tjejerna.
Ska bli kul och se vad som händer när de får sätta sig på dem.
 

Hmm

Skrivet av  Kicki
Det var ju ett trevligt svar *ironisk* Tyvärr stärker det mina tankar..hon sitter inte inne med alla svar bara för att hon fött nio barn,skrivit en bok och anhängarna kallar den sanning..

Blöjfronten,för mina barn har det funkat att gå på pottan/toaletten direkt på morronen när vi kliver upp och sen med jämna mellanrum fråga om de behöver kissa. Om det hänt olyckor har jag inte gjort nån affär av det utan bara gått in på toa,barnet har suttit en stund på pottan för att se om det kommer mer och sen bytt kläder och mitt frågande har fortsatt :)
 

AW och toaträning

Skrivet av  Linda S
Jag har inte gett upp på AW, utan låter henne få fler chanser. Hon håller väl på att översätta Glenn Domans böcker till svenska, om jag inte missminner mig, vilket jag tycker är mycket bra att hon gör. Därför kommer jag inte att avfärda henne, men det är ju tveksamt om jag vågar ställa så många fler frågor. Angående det faktum att jag glömde bort att nämna att han har downs syndrom (vilket jag ofta gör - han är ju min son för mig, inte en diagnos) så har jag upplyst AW om detta på forumet så hon ska få en ärlig chans.

Toaträning:
Det där med att fråga har aldrig funkat för vare sig sonen eller hans tvillingsyster, trots det gör jag det ganska ofta (tvillingsysterns svar kan jag numera lita på om det handlar om kiss). Det börjar gå lite bättre tror vi, plötsligt hände två saker som pekar i rätt riktning:
1. Han har basade varje morgon flera dagar i rad
2. Han höll sig och STRUNTADE i att bajsa alls på tre dagar (och fick microlax av oss). Låter kanske inte som ett framsteg, men han visade oss att han själv kan styra över bajsandet vilket är bra i sig.
 

Toaträning

Skrivet av  ulla m Linnea
Det var länge sen jag var härinne och skrev, men nu måste jag lägga mig i lite ang toaträningen. Vi har blivit uppmuntrade(av habsköterksan) att toaträna Linnea sen hon var i 3½-4 årsåldern och först när hon var ca 6 år började vi märka lite resultat av det, sen skulle vi förstås ha varit ännu mer aktiva än vad vi var, men orken fanns inte där riktigt. Att bli kallad curlingförälder låter bara löjligt i mina öron, om vi inte hade gjort det så skulle Linnea fortfarande inte gå på toa.

Den här veckan som gått har Linnea plötsligt börjat gå på toa självmant även när hon är mitt uppe i leken så kommer hon på att hon måste gå och kissa, ett stort framsteg och vi är så glada, inga "olyckor" på snart 1 vecka, fantastiskt. Nattetid har hon fortfarande blöja, men det är inget jag hetsar upp mig över, det kommer också när hon är mogen för det.

Fortsätt du med toaträningen det ger resultat så småningom även om det kan ta tid.
 

Tack

Skrivet av  Linda S
Det är uppmuntrande att läsa om hur andra gör. Du Ulla och Linnea är på många sätt en förebild för mig i många avseenden. Varje gång jag tar upp något jag inte tycker funka så bevisar du att det visst kan funka.
TACK
 

Linda S

Skrivet av  Nikki
Måste fråga om jag förstått det hela rätt? Är inte tvillingsystern heller torr?

Emma (ds) blev ju torr väldigt fort och lätt när hon var strax över 3,5 år MEN lillebror Lucas som iofs bara är 2 år och 9 mån är lååååååååååångt ifrån på väg att bli torr! Fast vem vet det kanske går fort för honom med när han väl är mogen för det?

Går Xerxes utan blöja ibland? Vi har funderat på att låta Lucas vara utan blöja lite mer här hemma så han får känna av att han kissar men vet inte om det är rätt metod? Han kissar ju på sig HELA tiden så antagligen är han inte mogen för det? Så gjorde i varje fall inte Emma när vi tog av henne blöjan. Dessutom så var hennes blöja torr varje morgon så vi tog bort den samtidigt med dagblöjan (eller det var mormor och farmor som gjorde det för vi åkte på semester utan barnen i den vevan) Lucas blöja är fylld till bristningsgränsen på morgonen. Han kommer nog aldrig att sluta. *S* Har jag bråttom eller bråttom?

Nikki
 

Nikkis frågor

Skrivet av  Linda S
>Är inte tvillingsystern heller torr?
Jo, men hon har haft stora problem med att bajsa. Utan påminnelse glömmer hon ofta bort det vilket leder till förstoppning. Det är inte å att vi springer och påminner var och varnnan timme, utan hon har ett "schema" där hon markerar vilken dag hon bajsat och så hjälper vi henne att kolla schemat så att det inte går mer än fyra dagar. (det här är lite förkortat för det är en lång historia)

Går Xerxes utan blöja ibland?
Japp, oftast sedan han var 4½. Vi har köpte en slags tygträningsblöja för att det ska vara lättare att ta hand om bajsar. Men även om han har blöja så kissar han nästan aldrig i den. Det vet han att man ska göra på toaletten.

Ni kan ju pröva med att sätta Lukas på toan/pottan varje gåg ni byter blöja (om ni kör med tyg så blir det ju varje gång han kissat). När kisset börjar komma i pottan tar ni bort blöjan - om ni kan stå ut med olyckorna. Bara ett litet förslag.
 

Linda S

Skrivet av  ulla m Linnea
Vad roligt att höra, jag har också många gånger varit frustrerad över att en del saker inte fungerat, och även blivit så "trött" på att tjata ut saker men rätt vad det är så vänder det och då blir man så oerhört glad över framstegen. Det är också skönt att få stöd från andra och veta att man inte är ensam.
Ha det bra
 

Artiklar från Familjeliv