Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mattips

Skrivet av A:s mamma
När vi började ge sonen smakportioner vid 4 mån ålder gick det i stort sett utan problem, men den sista månaden har han börjat krångla med middagsmaten. Det bästa han vet är smörgås, gröten kan gå bra om varannan tugga är smörgås, men middagen har bara varit krångel. I veckan provade jag att ge honom potatis i bitar från min egen portion, och till min förvåning åt han det lika glatt som smörgås. Hädanefter får han middagsmaten i bitar, ska helst matas med handen och även plocka en och annan bit själv. Jag som trodde att han inte skulle klara det med sina 2 tänder.
Svar på tråden: Mattips

Samma med

Skrivet av  LiAg
min DS-tjej Linnéa.
Hennes tvillingsyster Agnes var jätte känslig för bitar i maten (hon kräktes så fort hon fick en för stor bit i halsen) så jag mosade alla mat och tänkte aldrig på att Linnéa kunde äta mat med större bitar i.
Linnéa krånglade ganska mycket med maten så en dag så testade jag att ge henne mat som inte var mosad och hon blev jätte glad och åt som bara den.
Agnes (tvillingsystern) hon kräktes i stället så de var bara att fortsätta att mosa hennes mat och de gjorde jag tills hon var ca 1 år och 3 mån.
Nu är de 21 mån.
 

här med.

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
C klarade inte av "slät" mat, bitar har alltid gått bra, mos däremot har han fått i vrångstrupen, upp i näsan osv. Sånt spottar han ut än i dag om det inte är minsta lilla bit i det.
 

Artiklar från Familjeliv