Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Krypa??

Skrivet av Från ett regnigt Stockholm
Hejsan och god fortsättning på det nya året. Jag undrar när era barn började att krypa eller åla? Vår lilla tjej på snart ett år gör inga som helst tecken på att vilja förflytta sig. Hon har lärt sig att sitta men på mage ligger hon bara och blir fort sur. Hon är annars en mycket söt och pigg liten tjej som trots många infektioner ofta ler.
Svar
10 månader
va våran kille när han började "krypa", eller han ålade sig fram på armbågarna i 1 års tid.
Skrivet av  Anna74
Duktig
liten kille som redan vid 10 månader kröp. Önskar min lilla tjej ville börja att åtminstonde åla sig. Men allt har väl sin tid.
Tack för svaret.
Skrivet av  Från ett regnigt Stockholm
min har aldrig krypt
hon hasade fram på rumpa då hon var lite över 1 år.
Skrivet av   oa
Hej,
Vår lille kille började åla baklänges när han var 9 månader, framlänges när han var drygt 10 månader och kröp precis när han fyllde 1. Han har jobbat mycket med grovmotorik men är inte så intresserad av finmotorik så där är han nog rätt sen (han var typ sist med att klappa händerna och vinka och sånt i vår Tittut-grupp där han dessutom var äldst). Vad gillar din lilla tjej för någonting? Vår kille som nu är 19 månader gillar bilar, bollar och att föra mycket oljud.

Hälsningar
Lotta
Skrivet av  Lotta
Hejsan Lotta
vad duktig kille du har. Ja, vad gillar hon....att vara i centrum och att mamma sjunger. Vi har föröskt med att klappa händer och vinka här också, men nej hon ser intrsserad ut men inget gensvar. Men det kommer nog.
Hej igen
Vår kille var inte intresserad av att vinka förrän han började intressera sig för spegeln. Sen vinkade han till alla speglar, och numera även till hemgående mormor mm. Det kommer när hon känner för det, hon har säkert mycket viktigt att fundera på. Har ni gåstol till henne? Emil älskade sin gåstol och använde den för att ta sig fram och hälla ut allt ur alla kökslådor.
Skrivet av  Lotta
Gåstol
Jo vi har en gåstol som tjejen gillar. Men än har hon inte riktigt fått kläm på att man kan förflytta sig med hjälp av den. Men hon gillar att sitta där och pula med saker. Hon gillar att plocka och smaka.
Svar om gåstolen
Linnéa hon älskar sin gåstol, det tog ganska lång tid innan hon fick kläm på den, tror det var i somras som hon fick fart på den och nu så är det fullrulle och stoppsladdar som gäller och övriga i familjen måste passa tåna.
Men nu när hon lärt sig att åla så är den inte lika rolig längre.
Skrivet av  LiAg
Kröp
"på riktigt" gjorde Christian vid 1år+3dagar, innan dess gick han björngång.
Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
Emma..............
kröp "riktigt" först när hon var 18 månader MEN hon har varit "duktig" på så många andra saker! Så är det nog med de flesta barn (så även våra downisar) att de inte kan vara tidiga med allt! Emma har en beundransvärd finmotorik men grovmotoriken är det lite si och så med. Koncentration och tålamod att sitta och pyssla, måla, rita, lägga puzzel och spela spel har hon också. Vi har ofta tänkt att nog är det bättre med de kunskaperna än att hon har bra grovmotorik MEN som förälder hittar man nog sätt att kompensera det barnet INTE kan och glädjer sig åt det de kan istället (tror jag)!!!

Härligt att din lilla tjej är en pigg och glad liten tjej! Njut av det! Det andra kommer att komma var så säker! *S*

Skrivet av  Nikki
Tack
:) Ska försöka att njuta av tiden.
Min lilla
Linnéa är 22 månader och kan inte krypa och för ca två månader sedan började hon att ta sig fram ålande (grodan kallas hon nu).
Hon kunde sitta väldigt tidigt.
Hon är en väldigt pigg och framåt tjej för övrigt.
Hennes tvillingsyster Agnes kröp aldrig utan var en "rumphasare".
Skrivet av  LiAg
min pojk är 10 månader
Han satt vid 7½ månad. Han har alltid tyckt om att ligga på magen. Han förflyttar sig i sidled, som en klockvisare, dit han vill. Framåt går inte alls och ju mer han försöker skjuter han sig bakåt. Han har lyckats komma upp i krypläge korta stunder sedan en månad. Eftersom inga av mina icke-ds-barn kröp före 10 månader känner jag absolut ingen brådska, men visst är det spännande att vänta på nästa framsteg.
Skrivet av  A:s mamma
Min Amanda...
har "krälat" (dragit sig fram med armarna och sparkar ifrån med benen) sedan hon var åtta månader. Då hade hon sutti sedan några veckor innan. Hon ställde sig ofta i krypställning till en början men nöjde sig snabbt med sättet hon tog sig fram på. Hon började tidigt, vid ca tio mån ålder att vilja dra upp sig till stående när hon höll i våra händer men på hab ville de att vi skulle "hålla henne kvar" och träna krypställning. Men Amanda blev bara förbannad och nu är hon 14 mån och sedan drygt en månad tillbaka drar hon upp sig till stående vid soffan, hyllor och alla möjliga ställen, så nu har vi beslutat oss för att strunta i krypställningen. Dessutom så vill hon gärna hålla i våra händer och "promenera" runt här hemma. Jättemallig blir hon!!!
Skrivet av  Amandapompisen
ÅHH
vilken kanon tjej! HEJA! Jätte duktig. Kul.

Här går det dock inte lika fort framår. Men den som väntar på något gott......