Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nystagmus..

Skrivet av Evelinas mamma
Har något av era barn Nystagmus, dvs ofrivilliga rörelser med ögat/ögonen? Vi har en snart ett årig liten söt tjej med DS som vi nu har fått besked av ögonläkare att hon har Nystagmus på vänster öga. Om någon av er känner till detta är jag tacksam för lite info.
Svar på tråden: Nystagmus..

Känner en

Skrivet av  LiAg
som har en son som har detta, sonen har ej DS.
Hon brukar vara inne på sidan synskade barn under denna rubrik.
Sök efter Nystagmus där så hittar du lite.
Ska meddela den jag känner att du skrivit här.
 

Tack

Skrivet av  Evelinas mamma
för tipset. Har nu varit där och kollat lite.
 

Vår son

Skrivet av  Lotta
hade nystagmus på ena ögat när han var yngre. Vid ögonkontrollen när han var sådär sex-sju månader hade han det och sedan höll det på ett par månader till. Nu är det faktiskt helt borta, har inte sett det på mer än ett halvår, så det kan växa bort. När han hade nystagmus ville han gärna röra på huvudet motsvarande sida till sida, läkaren sa att det var för att kompensera. Hur länge har ni sett detta hos er dotter? Verkar det som om hon ser dåligt för övrigt? Vi märkte ingenting på Emil när hans öga "hoppade", han verkade se som vanligt. Hoppas det växer bort för er också.
 

Vi har..

Skrivet av  Evelinas mamma
sett det då hon var några månader gammal första gången, men då sa ögonläkaren till oss att det troligen skulle försvinna. Det gjorde det också, men återkom på ena ögat för ca tre månader sedan. Hon kompenserar inte med huvudet, som många andra barn gör, och verkar se bra. Men vi ska på fortsatta kontroller för att bland annat kunna utesluta just synfel. Känns inte så kul, men vi hoppas att det försvinner av sig självt en dag.
Tack för svaret.
 

Min dotter

Skrivet av  Ann m Frida (Noonans syndrom) & Fanny
hade det när hon var kanske ett halvår, det höll på lite till och ifrån i ett halvår sen försvann det. De gjorde tom MR på henne då för att utesluta hjärnskada men det visade tackolov inget. Men det kan allstå växa bort.

Ann
 

Hejsan!

Skrivet av  Evelinas mamma
Jo, MR ska de göra på Evelina också, hur gick det till? Jag bara hoppas och håller tummarna för att det inte ska vara någon hjärnskada....man tycker ju att det borde räcka med att hon har DS!
 

De sövde henne

Skrivet av  Ann m Frida (Noonans syndrom) & Fanny
under MR:en. Frida ser förmodligen rätt dåligt men hon har inget större brytningsfel så hur dåligt vet vi inte.

Ann
 

Artiklar från Familjeliv