Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bredband

Skrivet av Sara... snart lantis!
Flyttar ut på landet om lite drygt två månader och det ska bli så härligt :) Nu bor vi i Stockholm men ska flytta hem till kommunen där både jag och min man är uppvuxna.
En sak kommer jag dock att sakna och det är bredbandet, vi är riktiga datanördar i den här familjen och jag fasar för skyhöga telefonräkningar i framtiden *s*
Nån som har nån koll på det där med bredband på landsbygden? Den går inte ens att få ADSL därute...
Svar på tråden: Bredband

landsbygden är det allt

Skrivet av  Dimpan
bortom sundbyberg och märsta

sverige är nog lite mer nyanserat än det så du får nog specifisera dig lite här erbjuds då både bredband och adsl ute i skogen
 

Förlåt...

Skrivet av  Sara
Alltså frågan var om det finns nåt som "alla" kan få, dit vi ska flytta (1 mil utanför Enköping) finns det som sagt inte ens ADSL. Har ju hört talats om radio-lan m.m. och undrar om det eller nåt annat alternativ finns för oss ute på landet!
Ber om ursäkt om du tog illa upp av min fråga...
 

Jag bor just

Skrivet av  ME med J&R
en mil utanför Enköping och vi har trådlöst bredband så det går alldeles strålande. En mil utåt åt vilket väderstreck? Vi bor norrut.
 

Berätta mer!

Skrivet av  Sara
Vi kommer bo en mil söder om stan, men den möjligheten kanske finns där också!?!
 

Maken säger

Skrivet av  ME med J&R
att det finns kring Lådö och kring Lillkyrka, (AddTech trådlöst bredband via 3G-mast) men i övrigt visste han inte. Lillkyrka är ju mer österut, ska ni bo längs 55:an så vet jag inte. Känner du dig obekväm med att berätta detaljer här så får du gärna maila mig på cenedra/a/passagen.se (fast ett @ där i mitten förstås) men jag kollar den inte varje dag, bara så du vet om svar dröjer.
 

Tack för svaret...

Skrivet av  Sara
Hittade deras hemsida och området som vi ska flytta till stod på listan över prioriterade områden!
Funkar det bra då, utan många avbrott och så?
 

Det beror nog på

Skrivet av  ME med J&R
vilken leverantör man har. Vi hade lite barnsjukdomar med AddTech men nu tycker jag det fungerar utan komplikationer.
 

flytta ngn mil längre norrut då :-)

Skrivet av  Helena T, bf 12/1
så du passerar gränsen till Västmanland - vi fick bredband i somras... i typ hela landskapet :-)
 

Skrivet av  Sabina
Inte hela landskapet, om det vore så väl ändå! Vi bor i norra delen av Västmanland, nära Sätrabrunn. Inget bredband eller ens ADSL så långt ögat når... Så det är bara att betala telefonräkningarna och be vänner skicka stora saker till jobbmailet istället... Men nån gång, NÅN gång, kanske det når ända till oss. Vi får väl se!
 

Har du kollat in kommunens hemsida...

Skrivet av  KmA&V
För de flesta kommunerna verkar ju ligga i och fixa fram åtminstone adsl. Där jag bor är målet att 99% av kommunens hushåll ska kunna få adsl före utgången 2005(har jag för mig att slutdatum var).
 

*skakar på huvudet*

Skrivet av  ME med J&R
Det skulle inte funka här, det blir för mycket sladdar. ;)
 

Nänä...

Skrivet av  K-line med Jeanna 3 år idag, bf 4/5
adsl innebär inte sladdar i marken, adsl innebär att de sätter in typ ett kort i din telefonväxel och så får du "bredband" via telefonstationen. I "grannkommunen" Uppsala har typ 99% av landsbygden bredband (adsl) eftersom man satsat på att bygga ut telefonväxlarna under 2004. Vi fick vårt i juni :)
 

Ah, ok, men telia

Skrivet av  ME med J&R
vägrar ändå. Vi är för få och bor för glest. Jag har kollat. :)
 

Ute hos oss...

Skrivet av  raqven
1,7 mil utanför Eskilstuna så har vi adsl via telefonväxeln. Två stycken bolag har kopplat upp sig via telias växlar, och leverar bredband till oss här i byn. Telia sa som till er, att det är för få abbonenter osv. Men vi gick då till Tyfon, som fixade det. Så bara för att det går via televäxel så behöver det inte vara Telia som står för bredbandet.
 

Åhå!

Skrivet av  ME med J&R
Det hade varit bra att veta då! :) Fast jag tror bredbandet är kvickare och inte särskilt mycket dyrare, så numera är jag nöjd ändå. Men tusan vad sur jag var i början. ;)
 

går inte?

Skrivet av  turtle
hänna på kobbin går det så bra så ute på landsbygden. ÄR väl bara några av skärgårdskommunerna som itne har bredband än.
 

Grekiska eller?! :D

Skrivet av  Ellen m Embla
Jag begrep inte mycket av "hänna på kobbin"... fast nu när jag skrev det själv så kom jag plötsligt på det! *skrattar*
Vi har inget bredband här, och jag bor mitt i Skaraborg, mellan vänern och vättern.
Eventuellt kan vi få ADSL under nästa år men då måste först stationen över vår uppgraderas och sedan får vi se om ledningarna till vårt hus håller för det...
Jag har tidigare arbetat för trådlöst bredband, men företaget "försvann" i somras efter att ha flyttat startdatum några månader i taget från december förra året till maj och i somras var det till hösten och sedan har jag inte hört något mer från dem... :( Så det verkar kört, men det kanske var lika bra det eftersom de ändå verkar ha släppt allt ansvar.
Så TYVÄRR har inte alla möjligheter till någon form av bredband! :(
Kramar / Ellen
 

Inget bredband här än...

Skrivet av  Asereht
och vi bor ändå bara 2 mil utanför en hyfsat stor stad. MEN vihar blivit lovade bredband precis som alla andra "småbyar" runt stan. Hos oss kommer det bli ADSL (trots att det inte "gick" när vi flyttade hit). Grannbyn har mast men det gick inte ha här tydligen, vi ligger 4 km längre bort och hit räcker det inte tydligen.

Nu hade vi blivit lovade bredband till årsskiftet men enligt senaste rapporten (som man får leta sig framt ill på kommunens hemsida) så är det försenat och beräknas nu vara här omkring mars. *surar*

Ja, ja huvudsaken är väl att vi kommer att få så småningom. Bor man bara hyfsat nära en stad så kommer det förr eller senare. Värre är det för mina svärföräldrar som bor lååååångt ute i värmlandsskogarna, där finns inget bredband i sikte det här årtionedet iaf. ;-)

Så tills bredbandet nått hit så får vi stå ut med höga räkningar, vi har löst det såa tt vi teknat "fastprisabbonemang" via modem. Det håller kostnaderna lite mer på rimlig nivå men visst är det svårt att täkna om, jag har varit van vid fast lina sedan 4 år innan vi kom hit.

 

Jag bor på Öland och vi .....

Skrivet av  waWa
...fick bredband till de större orterna först och utanför för ca: 1 år sedan men det funkar inte för alla ännu men det är på G över i stort sett hela ön. Vi är överlyckliga över att ha fått bredband. Förstår ditt dilemma.
Kanske är det på gång även där du bosatt dig?
 

Men

Skrivet av  Pia-59
Vi bor 2,5 mil utanför Nora och vi har ADSL....
 

Jag bor på en _liten_ ö...

Skrivet av  Chrillan
...i skärgården (11 bofasta) och vi har ADSL. Inom några månader kommer vi dessutom att ha tillgång till trådlöst bredband i hela länet :-) Inte dåligt tycker jag!
 

Artiklar från Familjeliv