Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Möss, tips tack!

Skrivet av Helena
Har flyttat in i ett litet 1800-talshus där vi tyvärr (inte helt oväntat såklart) fått in möss nu när det är kallt ute. På ovanvåningen har vi kattvindar där det står gamla råttgiftslådor och Anticimex har varit där och lagt ut det för nåt år sedan. Hyresvärden vet inget då hon inte var ägare då.

Nu är det tyvärr så att vi fått in mössen i en stor klädkammare vi har på ovanvåningen, hur äckligt som helst....de har börjat rota runt och äta på saker och ting ooch jag vet inte var jag ska börja, vi har ingen alternativ klädkammare (ganska trångt hus) så det känns ganska hopplöst:-(

Hyresvärden tycker att jag väl kan ringa Anticimex själv medan jag tycker att det borde vara hennes jobb, kanske jag har fel....nu har hon iaf sagt att man kan skaffa en sån där UL-grej som skrämmer bort mössen. Jag har hört både bra och dåligt om såna och undrar om ni här har någon erfarenhet av dem? Funkar de? Hyresvärden verkar tycka att gift är dåligt eftersom mössen kanske inte hinner ut innan de dör och då luktar det illa till våren/sommaren när de ligger och ruttnar. Jag kan tycka att det går på ett ut på äcklighetsskalan att ha dålig lukt eller att ha möss som springer omkring och äter på mina grejer.

Tar emot alla tips och råd jag kan få av er vana lantisar!Tack!
Svar på tråden: Möss, tips tack!

tyvärr

Skrivet av  Lisen
är fällor ofta det enda riktigt effektiva... agna dem med nougat som luktar länge och lockar dit mössen, gift o dyl är inte att rekommendera då de kan krypa in i väggarna och dö där och lukta riktigt illa! Men jag tycker som du att det är husägarens ansvar att agna resp tömma fällorna! så stå på dej!
 

Någon eller några sidor bakåt...

Skrivet av  Ellen m Embla
...finns en lång diskussion om möss och hur man blir av med dem. Börja läs där och se om du hittar något matnyttigt som du kan använda!
Kramar /Ellen (som hade musinvasion i höstas!)
 

tyckte inte

Skrivet av  turtle
det hjälpte alls.
Tyvärr...
Råttfällor och katt är effektivare!!
 

råttgift

Skrivet av  Dimpan
sedan vi varje höst fodrat ut uschlingarna med råttgift på vinden under bastun i vedboden osv så har vi inte på flera år haft möss inne i huset

ps
råttgiftet (wafarin) gör mössen törstiga och dom söker sig till vatten när dom håller på att dö
så om du inte har tidernas fuktskada innuti huset så är risken liten att dom stannar kvar därinne och dör av råttgiftet.
 

ja och

Skrivet av  turtle
du kan ju ställa lite hinkar med vatten tex i källaren, och andra ställen dit de kan söka sig och dricka och dööööööden döööö.
Äckligt är det kanske att ta vara på råttliken men samtidigt är det skönt att få bort lite av odjuren.
 

vi måste ha haft...

Skrivet av  Helena T, bf 12/1
väldig otur, för vi provade gift (efter att ha äcklats över dom typ 20 möss och sorkar som fastnade i fällan under 2 veckors tid) och maken hittade, efter att vi hade funderat på VAD det var som stank, en död mus under diskmaskinen och ja, i vilket tillstånd den var FICK inte maken ens berätta för mig, jag såg på honom att det inte var trevligt... :-)

vi skaffade katt kort efteråt... helt klart effekitvast...
 

Tack för alla tips

Skrivet av  Helena
har nu fångat en mus om dagen i några dagar i fälla som maken får tömma.....har också satt ut gift men vet inte hur det går. DE knatar fortfarande omkring i min klädkammare, vågar inte tänka på hur det blir när man ska plocka fram vårgarderoben senare i år, om de legat och dött/byggt bo/ätit på grejerna *kräks ohämmat*
 

Ang. gift

Skrivet av  Rebecca
Jag vet inte om det stämmer, men killen från Anticimex som var här och la ut gift, sa att det gift man kan köpa själv oftast inte funkar så bra. De har tydligen något annat gift på Anticimex, som är mycket mer effektivt.
Vi hade gift (köpt på Ica) utlagt utan att mössen försvann, men sen Anticimex varit här är det slut på musinvasionen, tack och lov.
 

vi hade gift från anticimex...

Skrivet av  Helena T, bf 12/1
och det var ju så effektivt att vi hittade en stinkande rackare under diskmaskinen ca 1.5 m från där giftet var placerat (under kylskåpet)...
 

Artiklar från Familjeliv