Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

uähh möss.....

Skrivet av rädda lotta
Jag har läst era tips här nedanför och på sidan längre bak, men det verkar inte som att det finns nåt universalknep som hjälper. Jag är SÅ ruskigt rädd att jag kan knappt sova på nätterna för jag tror att det ska komma en mus upp i sängen.
Nu har jag sett två möss på två dagar, och musbajs på köksbänken. Det var droppen. Jag har på något sätt lyckats intala mig själv att möss inte kan klättra så bra tidigare och därför kunnat vara lugn i att dom bara springer på golvet, men nu kan jag inte förneka det längre i och med bajset på bänken.
Vi vet INTE var dom tar sig in nånstans, hittar ingen spricka någonstans. Vårat hus är relativt nyrenoverat också, så det är inga springor mellan bräder eller liknande.
Måste jag flytta från mitt hus? För så här kan jag inte ha det, jag har verkligen musfobi, får inte sova på nätterna och trippar omkring med nerverna på helspänn hela tiden av rädsla.
Tyvärr kan vi inte ha katt pga allergi, men snart struntar jag i det. Hellre astmaattack än hjärtinfarkt liksom....
Hjälper anticimex? Hittar dom ingången när inte vi gör det?
Svar på tråden: uähh möss.....

Stackare...

Skrivet av  Asereht
jag kan inte påstå att jag själv är speciellt förtjust i möss men jag är iaf inte paniskt rädd.

Jag gillar dem inte men jag kan leva med vetskapen om att de finns i väggar, på krypvindarna osv men jag vill INTE ha dem inne i själva bostadsytan. *bläk*

Tyvärr så verkar det inte finnas något universalknep och tyvärr så är möss duktiga på att hitta skrymslen och vrår, det räcker med en mkt liten öppning.

Kolla med Anticimex om ni känner er oroliga men jag tror aldrig man blir av me dem för livet sas.

Trist att du mår så dåligt av dem bara, de är ju främst ute efter mat och gosaker/värme och brukar försvinna ut så fort det är mildväder. De gilalr nog inte dig heller så speciellt. ;-)

Hoppas ni får bukt med problemet så du får koppla av lite.
 

Kram till dig!

Skrivet av  Triss
Jag trodde det var bara jag som är så paniskt rädd för möss, förstår precis hur du har det!

Tyvärr har jag inga råd att komma med, men ville iaf skicka dig mina varmaste sympatier.
 

ring anticimiex

Skrivet av  Lisen
om inte annat så har de säkert tips att ge! HOPPAS verkligen att de löser sej för er, möss är INTE kul!
 

möss

Skrivet av  turtle
behöver SÅÅÅÅ små springor för att komma in, räcker med typ 1/2 cm så slipper de in! De är otroliga.\'
FÖr att spä på din rädsla :-( lite ytterligare så kan jag säga att de klättrar nåt infernaliskt bra, de klättrar på raka betongväggar, på vattenledningsrör och de kan tom hoppa rätt långt! :-(
Inte kul att höra va?!
Jag vet, vi brukar också ha möss, eller hade för sen vi skaffade katter och hund så minskade det rejält.
Använd fällor,det kommer du rätt långt på.
Eller gift - risken är ju att de dör nånstans och luktar as ett bra tag - men det kan det va värt bara man får bort de kräken.
(förstår mig inte på de som har råttor och möss som husdjur, altlså frivilligt, och tycker de är söta)
 

Elektronisk katt

Skrivet av  Sulan
Montera in en "elektronisk katt", en liten manick som man sätter i ett vägguttagg som sänder ut ett ljud som mössen avskyr. En del påstår att de inte fungerar, men för oss funkade det perfekt. Komplettera gärna med en utekatt som "patrullerar" omgivningarna.
Möss tar sig in överallt, det finns inte en chans att hålla dem helt borta genom att täta huset.
Avskyr man möss ska man inte bo på landet, för där kommer det alltid att finnas möss.
För egen del föredrar jag dock landsbygdens möss framför råttorna som finns i städerna...
 

tack för era svar

Skrivet av  rädda lotta
och de råd som ni kunde ge mig. vi tror att mössen kommer in via jordkällaren, vi har satt fällor på översta trappstegen och där fastnade dom direkt.

jag hävdar att man SKA kunna bo på landet utan musproblem, jag är uppväxt på landet och vi har aldrig haft möss eller råttor inne i vårt hus, och har aldrig haft katt heller.

det sägs att det är våra höns som vi tog bort nu i höstas som är anledningen till mössen, de har haft dukat bord i hönsgården ända tills nu då de söker sig in till oss istället.

nu har jag inte sett någon mus i huset på tre dagar så jag kan slappna av lite grand, men så länge dom finns kvar i källaren så finns ju ändå risken att de kommer tillbaka. vi försker nu med fler fällor med hasselnötschoklad och även med råttgift och hoppas att de helt försvinner.
 

Ring Anticimex!

Skrivet av  Rebecca
Vi hade problem med möss förut, och det hjälpte inte med fällor. Vi tog några stycken, men det verkade som om det fanns hur många möss som helst. Till slut ringde vi Anticimex som kom och placerade ut några dosor med gift, och efter det har jag inte sett till en enda liten mus i huset.
Jo, nu ljög jag lite. Ungefär ett år efter att giftet las ut, kom de tillbaka. Men det var bara att ringa Anticimex igen, och de kom och fyllde på dosorna. När killen från Anticimex kom hit visade han att det var helt tomt i alla tre dosorna, och man kan ju bara föreställa sig hur många möss det giftet tagit kål på...
Vi har testat både fällor och sådana där apparatet som sänder ut något ljud som mössen ogillar, men här är det i alla fall bara gift som funkat. Inte ens vår katt som är världens bästa jägare lyckades utrota (eller hålla dem borta) mössen.
 

Artiklar från Familjeliv