Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Förslag på vad man kan bjuda på, på dop?

Skrivet av Veronic@ med Maya 8/5
Ska ha dop tänkte vi någon gång i september. Men har inte kommit på vad man ska bjuda på efteråt. Det bör ju vara någon "kall" mat så att man slipper stå och koka och greja när det är dags att äta. Funderade på smörgåstårta kanske, eller olika sallader. Men sen har jag kört fast. Har ni några tips på andra saker att bjuda på, som inte är så dyrt att göra och som inte tar sån lång tid?
Svar på tråden: Förslag på vad man kan bjuda på, på dop?

vi gjorde

Skrivet av  Anna Maria med Li
porterstek och köpte en jättehink potatissallad på willys ( 139 kr), till efterrätt hade vi rabarbertårta..

Vi fixade iordning allt innan och värmde bara på såsen till portersteken..och fixade vanlig sallad.
 

När vi döpte Ludwig...

Skrivet av  Ninna med Ludwig-00 & Willemo-02
...så bjöd vi på rostbiff (går bra att göra i förväg) och potatissallad (köpte vi färdig). Till detta gjorde jag en vanlig grönsallad och hade kuvertbröd och smör. Som bordsdryck blandade jag äppeldricka. Efter maten bjöd vi på tårta och kaffe/thé/saft. Väldigt enkelt, uppskattat och gott. Inte kostade det skjortan heller...
 

"Vi" gjorde

Skrivet av  Malin med Tindra 020528
eller snarare Tindras farmor gjorde egen potatissallad och köpte kokt lättrökt skinka. Det blev jätte gott, gick fort var smidigt och inte heller blev det dyrt. Dom sålde skinkan för ca39kr/kg på City Gross.
 

Glömde ju

Skrivet av  Malin med Tindra 020528
Att till det hade vi gjort vanlig grönsallad och små kuvertbröd. Efter blev det tårta som ujag bakat. Hur enkelt som helst.

Gjorde 3 plåtar med vanlig rulltårta, delade dom på mitten. I den första hade vi chokladpudding och citronfromage. I den andra hallonsylt och banan och marsansås. Kavlade ut en rulee Odense vit marsipan till vardera tårtan (en rulle var ganska lagom). Hade oxå själv gjort marsipan rosor. Pudrade tårtan med florsocker skrec Tindras namn och la ut rosor och blad. Blev super bra... och inte så "feta" tårtor med massa grädde. (Hatar grädde, tycker det är "äckligt")

Kram
 

Jag gjorde

Skrivet av  Veronica med Kevin -00 och Nicolay 8/3
faktiskt inte mera än kaffebröd och pannacotta. Det upskattades lika mycket som tårta eller vad som hellst. "MÅSTE" man bjuda på varm mat? Isåfall har jag "missat" det till båda mina barns dop..
 

Vi bjöd...

Skrivet av  nette m. Embla5/5
på smörgåstårta(en med räkor&en rostbiff), cheesecake m.jordgubbar, kakor & kanelbullar på Emblas dop....

När Vanessa döptes bjöds det på Kallskuret(kassler,rostbiff,kalkonbröst) med potatissallad + en vanlig sallad till det...till fika blev det rosa princesstårtor & olika sorters kakor.
 

vi ville ha nåt "lite"

Skrivet av  IngerB med Erika 96 och Felix 02 båda 12 April.
annorlunda
vi köpte färdigt kalkon bröst bara att skiva
tänkte först tatt varmräkt fläskfilé skivat och klart
men det var slut på city gross så det fick bli kalkon
vilket jag inte ångrade väldigt gott och ovqanligt oftast kör man ju rostbiff eller skinka

till det hade vi sallad..
hade grönsallad i en stor skål (purjo, spenat, sallad)
sen skålar med majs tomater och gurka
blev hellyckat:)
till det bröd som vatt bakat och skivat i affären (majs bröd och tomatbröd)
jättegott..

och så hade vi köpt glassbakelser till alla..
8 st för 19,95 s det blev billigt
söta bakeser oxå..

(om ni undar varför min text ser så konstig ut så har jag felix filur på knäet och han e inte still:)
 

vi hade bara fika

Skrivet av  Malin m. Isadora 020304
Jag gjorde dumlekakor och jordgubbstårtor, min mamma gjorde danska wienerbröd och min svärmor bakade två sorters kakor. Till det hade vi kaffe/läsk/cider.

Vi hade dop klockan 13.15 så vi tyckte inte att det passade med mat. Det beror ju på klockan.

Om jag ska ha något mer dop skulle jag vilja köpa exotisk kalkonoplanks från Ingelsta kalkon alt. göra något liknande själv. Jag älskar kalkon!
 

Please, ge mej recepten....

Skrivet av  Christel mad Amanda 9/4-02
på wienerbröden oc dumlekakorna. De var så underbart goda!!!!!

Tyckte oxå att fika räckte med tanke på klockslaget. Vi hade ju likadant och det blev kanon!

Längtar tills Du och Isadora kommer hit. Ska bli så himla roligt.
 

ska fixa det

Skrivet av  Malin m. Isadora 020304
dumlekakorna är urenkla (jag klarar dem ju....)
Wienerbröden får vi fixa med mamma.

Ska bli jättekul att komma ner!
 

Vi ska ha smörgåstårta...

Skrivet av  Daniela m. Alida -99 & Nova -02
...på vårt dop som är nästa helg, den 10 augusti! Mormor och morfar erbjöd sig att ordna det, och inte tackar man väl nej? *ler*

Och sen tänkte jag baka morotskaka, äppelkaka (med vaniljsås) och snoddas att ha till fikat.
 

Tack snälla ni!

Skrivet av  Veronic@ med Maya 8/5
jag ska ta mig en funderare. Ni hade så mycket gott så något av det blir det säkert!

Tack och bock!
 

Vi skall göra en supergod..

Skrivet av  Sofia och Markus 15/4
..pastasallad, om du vill ha receptet kan jag maila det..Den är den bästa pastasalladen jag nånsin smakat!!
Fick receptet från "Den nakne kocken" på SVT 1
Kram
 

Skulle du vilja dela med dig av receptet? Imt

Skrivet av  camilla A med Tilde
-